למרות המחאה: עלתה התמיכה בתפקוד הכלכלי של הממשלה

עליה של 6% בשביעות רצון מתפקוד הממשלה בתחום החברתי-כלכלי ■ מרכז מאקרו: ועדת טרכטנברג לא תשיג את מטרתה. אם רוצים שינוי חברתי אמיתי- נצטרך ועדה חדשה

על אף המחאה החברתית של הקיץ האחרון, חלה עלייה של כ-6% בשביעות רצון האזרחים מתפקוד הממשלה לעומת שנה שעברה. בעוד ב- 2010 הביעו 15.8% מכלל הציבור שביעות רצון מתפקוד ממשלת נתניהו, בניגוד לציפיות שיצרה המחאה, עלתה התמיכה בה בשנה החולפת וב-2011 השיבו 21.3% כי הם מרוצים מתפקוד הממשלה בנושאים החברתיים-כלכליים- כך עולה מסקר מרכז מאקרו לכלכלה מדינית בשיתוף קרן פרידריך אברט שנעשה לאחר הגשת דו"ח טרכטנברג.

העלייה בשיעור שבעי הרצון בולטת בעיקר בהתייחסות לפיתוח תשתית כבישים, שמירה על אינפלציה נמוכה, שמירה על שכר ריאלי והקטנת אבטלה. פיתוח תשתית כבישים ושמירה על אינפלציה נמוכה הם אותם נושאים שבשנה הקודמת ירדו משמעותית מבחינת שביעות הרצון.

עם זאת, שביעות הרצון עלולה לפחות כשיתברר, כך על פי הסקר, שגם אם דו"ח טרכטנברג ייושם במלואו, רק 24 אלף בתי אב מתוך 400 אלף הקיימים, ייצאו ממעגל העוני, וגם זאת, רק בתנאי שיחולו במקביל שלושה תנאים: הפחתת התשלומים על תחבורה ציבורית, ירידה במחיר המס על הבלו והקטנת ההוצאה על מעונות יום תפחת. שלושת המהלכים הללו יוציאו רק כ-118 אלף נפש אל מחוץ למעגל העוני.

מחברי הדוח קובעים עוד כי בתחומי החינוך והמזון, למשל, יידרשו צעדים אופרטיביים נוספים לאלה שעליהם המליצה ועדת טרכטנברג. בנושא הבריאות, אומרים במרכז מאקרו, לא טיפלה הוועדה כלל. "תחום הבריאות מעורר סוגיות כבדות משקל שיש להידרש אליהן ושלא טופלו על ידי הועדה. עם זאת, נוכח האמור לעיל, מומלץ לשקול דרכים להגברת הרגולציה על ביטוחי הבריאות הפרטיים ולהגברת השקיפות בהם", נכתב בדוח.

באשר למחירי המזון קובעים המחברים כי יש לבצע צעדים רגולטיביים בתחום הריכוזיות שיגבירו את התחרות בענפים האוליגופולים ויביאו להורדת המחירים בטווח הקצר. "הגברת התחרות בענפים אלו תביא להשוואת המחירים בארץ עם המחירים העולמיים, לכן נניח כי על מחירי המזון לרדת בשיעור של כ-12%", נכתב. בתחום הדיור מתקשים במרכז מאקרו לקבוע את משקלה ואת השפעתה של ועדת טרכטנברג בירידת מחירי הנדל"ן.

לדברי מנכ"ל מרכז מאקרו, ד"ר רובי נתנזון, "הסקר והדו"ח שהכנו מלמדים שהציבור כנראה מרוצה במעט מכינון הוועדה, אך לפי בדיקת הנתונים לעומק, ועדת טרכטנברג לא תשיג את מטרתה. אם רוצים שינוי חברתי אמיתי- נצטרך ועדה חדשה".