פישר: "מצב המשק הישראלי טוב; אסור להיכנע לפופוליזם - לאנשי המחאה לא הייתה תוכנית כלכלית"

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר במסיבת עיתונאים מיוחדת ■ צופה צמיחה של 4.7% ו-3.2% ב-2011 ו-2012 בהתאמה ■ באשר לשוק הדיור: "למרות השמועות, המחירים עדיין עלו ב-10% בשיעור שנתי" ■ "הגירעון יעלה ל-3% ואף מעבר לכך"

בנק ישראל בראשות הנגיד סטנלי פישר מכנס היום (ג') מסיבת עיתונאים מיוחדת בבנק ישראל בירושלים, ובה יציג את ההשקפה שלו באשר להשפעה של משבר החוב באירופה על המשק הישראלי. אתר "גלובס" העביר בשידור חי את מסיבת העיתונאים.

"מצב המשק הישראלי הוא יחסית טוב, המצב של המשק העולמי יותר רציני - בעיקר באירופה. אנחנו יכולים לעבור את התקופה הזו בהצלחה אם ננהל את המשק באופן אחראי ומסודר", פתח פישר את מסיבת העיתונאים.

"המצב בארה"ב סביר, לא טוב - אבל יש שם צמיחה ואין סכנה קרובה שארה"ב תיכנס לתחתית כפולה. ב-2012 צפויה צמיחה של כ-2% עד 2.5% שם. זה לא מרשים אבל זו צמיחה - וצמיחה יחסית טובה, אמר.

"באירופה התחזית לא ירדה הרבה מתחילת השנה, אבל אם מסתכלים על התחזיות - צמיחה של פחות מ-0.5% - זה לא מיתון אבל בהחלט מצב לא רצוי. כל המדינות הגדולות באירופה ירשמו צמיחה איטית ובאיטליה אף צפוי מיתון - זה לא מצב טוב! אבל יש עוד זמן להתכונן לעתיד לבוא", אמר פישר.

פישר ציין כי ישנם שני תרחישים באשר למשבר באירופה: "אם גוש האירו ישרוד בהרכב הנוכחי, כולל יוון, זה ידרוש קבלת החלטות מאד קשות על ידי ממשלת אירופה - כמו איךר לממן את המדינות ואת הבנקים כדי שלא יפשטו רגל; התרחיש השני הוא שגוש האירו יתחיל להתפורר: יתכן שזה יתחיל עם יציאת יוון מהגוש, אבל ישנם תרחישים אחרים כמו 'הדבקה', שתכריח יציאה של מדינות נוספות מהגוש, אשר בסופו של דבר יורכב רק ממדינות צפון אירופה".

"מבחינת השוק הישראלי, יצוא הסחורות שלנו במצב מדאיג", אמר הנגיד. "החשבון השוטף שלנו של מאזן התשלומים צפוי השנה להיכנס לגירעון קטן של כ-1% וקצת יותר בשנה הבאה - זה שינוי לעומת השנים 2003-2010".

"מחירי הדירות עדיין עולים"

הנגיד המשיך ופנה להתייחס לשוק הדיור. "יש פיגור בנתונים שאנחנו מקבלים", ציין פישר. "היום אנחנו אמורים לקבל את הנתונים העדכניים מהלמ"ס לגבי מחירי הדירות ושכר הדירות".

פישר פנה להתייחס לנתוני מחירי הדיור לחודשים אוגוסט-ספטמבר: "יש חשד שהמחירים בשוק הדיור כבר התחילו להתייצב ואולי אפילו לרדת. יש לשים לב שלפי הנתונים האחרונים המחירים עלו בקצב שנתי של 10% - שזה הרבה פחות מקצב שנתי של 20% שראינו בשנה שעברה, אולם חשוב לציין: המחירים עדיין עולים".

באשר לציפיות הצמיחה, ציין פישר כי בנק ישראל צופה צמיחה של 4.7% לשנת 2011. "הירידה בשיעור הצמיחה התחילה לדעתנו ברביע השני, כאשר הגענו לצמיחה רבעונית של 3-3.5%", הסביר הנגיד, והבהיר כי הבנק צופה צמיחה של 3.2% לשנת 2012.

אולם, הבהיר פישר כי "חייבים להכיר בעובדות: אנחנו נכנסים להאטה ברמת הצמיחה, אולם לא להאטה ברמת הפעילות. אנחנו לא במצב שלא צמיחה שלילית, ואף יחסית רחוקים משם. זה פשוט שהתרגלנו לשיעורי צמיחה גבוהים במשך לא מעט שנים".

עוד באשר להאטה במשק ומצב המערכת הפיננסית, התייחס פישר לאזהרות הרווח של בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט אתמול, אולם הבהיר כי "למרות הירידה בציפיות, חשוב לשים לב שהבנקים עדיין צפויים להרוויח ברבעון השלישי, ולכן זה לא מסכן את יציבות המערכת הבנקאית".

פישר הבהיר כי יש לא מעט צעדים בהם ניתן לנקוט כדי להתמודד עם תרחישים של האטה: "אנו צריכים לחזק את איתנו של המשק, תוך שמירה על מסגרת התקציב. איך? לא להגדיל את ההוצאות ולא לעלות מס, קרי, לתת למייצבים אוטומטים לעבוד. לכן, הגירעון יעלה עד לרמה של 3% ואף מעבר לזה - זה בסדר, זו לא בעיה גדולה. אם הצמיחה תמשיך כסדרה, הגירעון יהיה קצת מעל 3%".

"לא להיכנע לפופוליזם"

הנגיד התייחס לצורך לשמור על מדיניות מוניטארית מרוסנת, למרות המחאה החברתית, והבהיר: "אסור לנו להיכנע לפופוליזם. כאשר כלכלן מתייחס לפופוליזם, הוא מתייחס לצעדים כלכליים שמבורכים על ידי הציבור לטווח הקצר, אבל גורמים לנזק בטווח הארוך. פופוליזם הורג משקים, ואנחנו נצטרך להיות מוכנים להגיב להתפתחויות שליליות על ידי הפעלת כלי מדיניות ככל שיידרשו".

באשר לצעדי הבנק שעשויים להינקט, במידה ותחול האטה במשק, הבהיר הנגיד: "יש לנו ריבית ברמה של 3%, ואנו נוכל להוריד אותה במידה ויהיה צורך. בנוסף, יש תוכניות מיוחדות שהוכנו במהלך המשבר האחרון, שניתן להוציא אותן לפועל בשיתוף משרד האוצר בתרחיש של משבר".

עוד ציין פישר כי "במידה ונבין את הסיכונים הקיימים במשק העולמי, וננהג באופן אחראי, כולנו - גם בסקטור הציבורי וגם בסקטור הפרטי - נוכל להתמודד בהצלחה עם הסיכונים העומדים בפנינו".

באשר למחאה, הבהיר פישר כי "לאנשי המחאה לא הייתה תוכנית כלכלית סדורה, אך הממשלה פנתה לאדם מאד מכובד - יוצא מן הכלל - מנואל טרכטנברג, כדי שיביא לפתרונות, והיא דוח מאד אחראי תוך שמירה על מסגרת התקציב".

להלן כמה מהגרפים שהציג פישר במצגת היום:

המשק העולמי - התפתחות תחזיות הצמיחה לשנים 2011 ו- 2012
 המשק העולמי - התפתחות תחזיות הצמיחה לשנים 2011 ו- 2012

שיעורי הצמיחה של התוצר המקומי
 שיעורי הצמיחה של התוצר המקומי

מחירי הדירות לעומת מדד המחירים לצרכן
 מחירי הדירות לעומת מדד המחירים לצרכן

תקבולי הממשלה ממסים
 תקבולי הממשלה ממסים