"ההצלחה של סדרה תלויה בשני דברים - כתיבה ושחקנים"

דאג אלין, יוצר הסדרה "הפמליה" המבקר בישראל כאורח של כנס סלקום מדיה: "מחכים לי שאכתוב את התסריט לסרט שמבוסס על הסדרה"

"הפמליה", במובן מסוים, מצויה בעברו הרחוק של דאג אלין. האיש שיצר את הסדרה, שסיימה את שידורה השנה ב-HBO, עובד בימים אלה על שתי סדרות חדשות ובקרוב יציג את פרקי הפיילוט שלהם בפני רשת הכבלים.

גם אחרי 7 עונות של הצלחה בעסקי הטלוויזיה, אלין עדיין צריך להוכיח את עצמו. "אין מה לעשות", הוא אומר בהשלמה, "אתה צריך לעשות משהו טוב".

אלין מגיע לישראל כאחד האורחים המרכזיים של סלקום, בוועידת המדיה של החברה, סלקום מדיה, שתיערך היום (ד').

- מהם לדעתך המרכיבים ההכרחיים לסדרת טלוויזיה שרוצה להתקיים היום?

"בשורה התחתונה, אלה שני דברים בלבד - הכתיבה והשחקנים. אתה יושב וכותב את הסיפור, וכשהקאסט מתחבר יחד, אתה רואה את הרעיון ויודע - זה עובד או לא עובד. הדברים הבסיסים הם עדיין אלו שעובדים".

- ומה עם כל שכבות הניו-מדיה, ה-360 וכל המונחים כמו אנגייג'מנט (מעורבות הצופים)?

"לשווק את התוכנית החוצה זה מדהים, אבל חשוב מאוד לזכור שכשעלינו לאוויר, אנשים לא עשו אפילו שימוש בממירים מקליטים ולא ראו טלוויזיה באינטרנט, בטח שלא בהיקפים שהם רואים עכשיו. זה עולם אחר עכשיו, עולם שבו לרייטינג אין באמת חשיבות יותר. אבל בסופו של יום, הכול מדבר על אותו הדבר. כשהמוצר לא טוב לא יעזור כמה אפיקים יהיו לך להעביר אותו לצופים".

- איך ההתפתחות הטכנולוגית שעמדה לשירותכם במשך הזמן שינתה את התוכנית?

"זה לא שינה את התוכנית, כמו שזה שינה את היחס שלנו אל הרייטינג. לפני 6 שנים כבר אמרתי מה זה השטויות האלה 'נילסן', והוכחתי את עצמי. הקהל הדמוגרפי של התוכנית הם גברים בגילאי 18-34, וזה קהל שיודע למצוא את התוכנית במקומות אחרים, באינטרנט, בטאבלטים, יודע לעבוד עם ה-Tivo. זה שינה את השיווק של התוכנית".

- אז בעצם, אחד מסודות ההצלחה של התוכנית, הוא פשוט שקלעתם בקהל היעד - אלה האנשים שבהמשך הפכו להיות מאמצי החידושים הטכנולוגים האולטימטיביים.

"בהתחלה לא, כי זה לא קהל שמספק מספרים גדולים, וכשיושבים 17 חבר'ה מול טלוויזיה אחת בקולג' או כשהם גונבים את התוכנית באינטרנט, אין לך מהם כביכול תועלת. אבל מהר מאוד הוכחנו שנחשפים לתוכנית גם בלי קשר לרייטינג. כי למרות שחשבנו שלא רואים את הסדרה, פתאום קיבלנו טלפון ממזרטי, חברת הרכב, שלמרות שלא קיבלנו ממנה כסף, הם אמרו לנו 'החשיפה אצלכם עשתה את המכונית'".

"לא כפו עלינו סיפורים"

נושא המכוניות, הבגדים המפוארים והגאדג'טים הנחשקים היה חלק מרכזי בסדרה שעסקה בכוכב הוליוודי וחברי הילדות שלו שמפלסים את חייהם בלוס אנג'לס. הערכות בעיתונות העסקים האמריקנית דיברו על חשיפה של מאות מיליוני דולרים שקיבלו מוצרים שהופיעו בתוכנית. אצלנו קוראים לזה תוכן שיווקי, בארצות-הברית זה נקרא פרודקט פלייסמנט. על פניו דרך מצוינת להרוויח כסף לערוץ כבלים.

אלין דווקא מכחיש. "היה שם אפס פרודקט פלייסמנט, אני נשבע", הוא אומר, "לא לקחנו כסף במשך 8 השנים שהתוכנית עבדה. כל המוצרים שראית בתוכנית היו כאלה שאנחנו אהבנו והחברים אהבו וחשבנו שנכון לשלב אותם.

"לא פעם התקשרו ואמרו תיקחו את המוצר שלי ושימו אותו, והציעו הרבה כסף, ואף פעם לא לקחנו. כל המוצרים היו בחינם. אחד המוצרים שהעלנו אותם היו אפל. לפני 9 שנים החברה לא הייתה בשום מקום, ואני פשוט הייתי אובססיבי למוצרים שלהם. הם מבחינתם היו מספיק נחמדים כדי לספק לנו מוצרים, אז החלפנו את כל המחשבים בתוכנית ל-MAC".

- היו האשמות שכביכול כפו עליכם שינוי של עלילה מסיבות מסחריות?

"מעולם, מעולם, לא כפו עלינו סיפור".

לדברי אלין, זו הסיבה העיקרית שבגינה הוא עדיין נשאר ב-HBO. לדבריו, הוא בא לרשת עם אפס ניסיון טלוויזיוני. "באתי עם הרבה נאיביות כי לא היה לי מושג מה קורה סביבי, ולקח לתמימות הזו הרבה זמן להיסדק, כי מה שטוב ברשת כמו HBO זה שאין שם מפרסמים, ואין לחצים, והם נתנו לי לעשות את מה שאני רוצה במשך 7 עונות תמימות. לעיתים מאוד נדירות הם אמרו שדבר כזה או אחר בסדרה בעייתי. המקסימום שהם עשו זה להגיד לי 'לא אהבנו', אבל השאירו לי את ההחלטה. הם לא מעיפים אותך אחרי שהמספרים לא טובים".

- אחת ההצלחות של התוכנית היא שהיא דיברה בכמה רבדים, אבל בשלב מסוים כשהרובד ההוליוודי התגבר על הכיף הגברי, והגיבור ווינס הפך להיות סוג של לינדסי לוהן, המבקרים נטו נגדכם.

"אני לא יודע מי המבקרים האלה שלא אהבו את התוכנית. בהתחלה היו גם מי שאמרו איפה הסמים ואיפה ה'הוליווד'. אני רק יודע שהקהל הלך וגדל".

"הפמליה - הדור הבא"

אלין עובד כעת על שתי סדרות חדשות, את שתיהן אפשר לכנות "הפמליה - הדור הבא". באחת מהן, ברוח המחאות החברתיות השוטפות את העולם, עוסקת בקבוצה של חברים בני 40 וקצת שמתמודדת עם המשבר הכלכלי. השנייה, בבימויו של ספייק לי, על סיפור התבגרותו של מייק טייסון, שהופיע בתפקיד אורח ב"פמליה", ואמר כי "גם הוא רוצה כזה". אלין עדיין אומר שהסדרות יכתבו ממקום אישי שלו, ו"יהיו הרבה יותר בנות".

- אתה עדיין בקשר עם חברי "הפמליה"?

"בטח. אנחנו נפגשים באופן די תדיר, זו בהחלט חברות לכל החיים".

- ולשאלה הבלתי נמנעת על הסרט המבוסס על הסדרה, מה קורה איתו?

"התוכנית היא בהחלט לעשות את זה. אני פשוט צריך לשבת ולכתוב את התסריט. אבל הייתי טרוד עם הפיילוטים".

- אז הכול תלוי בך, אתה פשוט יושב ונותן לאנשים לחכות לך?

"בדיוק. כולם מחכים רק לי".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988