למה מופעי החנוכה כל-כך יקרים - ואיך משיגים הנחה?

משפחה בת 5 נפשות תיפרד מ-1,000 שקל כדי לצפות במופע אחד בחנוכה ■ "גלובס" בודק מה קרה למחירי הכרטיסים לפסטיגל ב-15 השנים האחרונות

המחיר הרשמי של כרטיס לפסטיגל הוא 210 שקל, כך שלפני מחיר החניה, השתייה והכיבוד, משפחה בת 5 נפשות תיפרד מ-1,050 שקל על צפייה במופע אחד.

באופן הישיר ביותר נגדיר "פראייר" את מי שיקנה את הכרטיס במחיר הקופה, שכן יש יסוד סביר להניח שמי שיושב בסמוך לו קנה כרטיס ב-40 שקל דרך "חבר", או ב-70 שקל דרך ארגונים אחרים.

בכל מקרה, כפי שמסבירים גורמים בענף, רק בודדים רוכשים כרטיס במחיר מלא. את המחיר המלא מגדירים אותם גורמים "מחיר פיקטיבי", המהווה "סמן" ממנו נגזרת ההנחה שאפשר יהיה להבליט בפרסומים על הטבות - למשל למנויי הוט או לרוכשים ברשתות הפארם.

למעשה, לפני 15 שנה עלה כרטיס לפסטיגל 75 שקל בלבד - מחיר שהיום ניתן לשלם רק לאחר הנחה נדיבה על המחיר המלא.

ב-10 השנים האחרונות, מאז 2001, עלה מחיר הכרטיס הנקוב לפסטיגל ב-55%, מ-135 שקל ל-210 שקל (ללא שינוי משנה שעברה). יש להניח כי אלמלא המחאה החברתית, השנה היינו משלמים עוד יותר.

ומה עם ההנחות? בעוד שהמחיר בקופה עלה, המחיר לכרטיסים המוזלים לא עלה בשיעורים ניכרים, כך ששיעורי ההנחה תפחו בהתאם. במילים אחרות, כדי להמחיש עד כמה לכאורה באים הגופים השונים לטובת הצרכנים, מנפחים את המחיר בקופה ומשווים להנחה מראה מרשים יותר.

היום לקוחות הוט זכאים לכרטיס ב-70 שקל, וב-2009 הכרטיס המוזל ללקוחות הכבלים עמד על 74 שקל. ב-2008 עמיתי "חבר" יכלו לרכוש כרטיס ב-60 שקל, היום הכרטיס הזול ביותר ב"חבר" עומד על 40 שקל.

גם המופע "כוכבי האור" כולל תג מחיר פיקטיבי שרק בודדים שילמו עד כה: 129 שקל לכרטיס. תג המחיר אליו מתייחסים מארגני המופע הוא 99 שקל, התקף לאחר הנחה של קופון המחולק לציבור הרחב בגני הילדים. מהמחיר הזה אפשר רק לרדת באמצעות הנחות דרך ועדי עובדים עד ל-40 שקל לכרטיס.

חשוב לציין כי לצד ההפקות הגרנדיוזיות, מועלות במהלך החג הצגות צנועות יותר בתיאטראות השונים ברחבי הארץ. המחירים שפויים - ורבים מהם מסובסדים. החוויה לא בהכרח מסבה פחות שמחה או מעיבה על הבילוי לחג.

מפת ההנחות

מבחינת המפיקים, הרעיון הוא למלא אולמות ולאפשר לכמה שיותר צרכנים נגישות לכרטיסים מוזלים באמצעות הסכמים עם ועדי עובדים - ביניהם "חבר", קרנות השוטרים, הסתדרות המורים, הוט וטוב. הנחות ניתנות גם לועדי עובדים קטנים של מקומות עבודה (חברת חשמל, תעשיה אווירית), או דרך מועדוני צרכנות (קלאב 365), חברות אשראי וגופים מסחריים (אגד, מאפיית אנג'ל).

עמיתי "חבר" זכאים לכרטיס לפסטיגל ב-40 שקל (למקומות ישיבה מסוימים) וב-60-74 שקל למקומות טובים יותר באולם. מחיר לכרטיס דרך "בהצדעה" לחיילי המילואים הוא 55 שקל. לקוחות הוט זכאים לרכוש 3 כרטיסים במחיר אחד, מה שיתורגם ל-70 שקל לכרטיס.

במופע "מותק של פסטיבל", המחיר בקופה, 190 שקל, צונח ל-70 שקל לחברי מועדון קלאב 365 ול-60 שקל לעמיתי "חבר" ו-55 שקל דרך "בהצדעה".

המופע "שובו של הג'יני", שבקופה יימכר ב-189 שקל, מוצע לעובדי תע"ש ב-40 שקל ולעובדי קופת-חולים כללית ב-70 שקל.

בגיזרת כרטיסי האשראי מציעה ישראכרט כרטיס למופעי חנוכה הפופולריים ב-49 שקל, אולם תמורת 290 כוכבים (מה שמצמצם משמעותית את כמות הזכאים), בלאומי קארד מבחר הצגות ב-39 שקל, למחזיקי "הכרטיס" של מזרחי-טפחות, כרטיסים ב-50-65 שקל להצגות תיאטרון ו-5% הנחה נוספים במעמד החיוב. לחברי מועדון קלאב 365, כרטיס ל"מותק של פסטיבל" ב-70 שקל (בקניית שני מוצרים בניו-פארם), עוד מבצעי קנה-קבל כוללים כרטיס לפסטיגל ב-79 שקל עם הצגת שתי אריזות של לחמניות אנג'ל.

הוועדים מסבסדים

"חנוכה הוא חג הוועדים המסבסדים", אומר עמית שקד מ"חברים הפקות", המעלים את המופע "גיבורי האור" (בהשתתפות יובל המבולבל, הדוד חיים ומיקי). "כמעט אין ועד עובדים שלא מוכר כרטיסים מוזלים, כך שלא המפיקים הם שקובעים את המחיר שמשלם הצרכן בסופו של דבר".

לדברי שקד, מי שהפך להיות שחקן מרכזי בתחום הוא מועדון "בהצדעה", המציע הנחות למילואימניקים.

גיא זילברמן, מ"אספמיא תוכן", מפיק המופע "שובו של הג'יני", מוסיף כי התחרות בין הוועדים היא אשר מורידה את המחיר: "על כרטיס שנמכר ב-40 שקל השלים 'חבר' כ-60 שקל למפיקי הפסטיגל. לנו אין אפשרות למכור כרטיס בפחות מ-100 שקל, משום שנסיים את מופעי חנוכה עם הפסדים אדירים. זה גם המחיר שאנחנו מוכרים לוועדים הגדולים, כך שמבחינתנו הפערים בין הזול ליקר עומדים על 30%-40%, הנחות עמוקות יותר הן בשליטת הוועדים".

ב"חבר" מודים כי הארגון מסבסד את מחירי הכרטיסים, אולם לא חושפים בכמה. טווח המחירים למופעי חנוכה הוא 39-72 שקל. עד כה נמכרו 50,000 כרטיסים לעמיתי חבר, רובם גם השנה - לפסטיגל.

כמה מהיושבים באולם שילמו כרטיס מלא? לפי זילברמן ושקד מדובר במקרה הטוב ב-5%. "כל אחד כמעט יכול למצוא דרך לרכוש כרטיס בהנחה", אומר שקד, וזילברמן מוסיף: "סגרנו הסכמים עם יותר מ-1,000 ועדי עובדים, כך שכרטיסים מוזלים נגישים כמעט לכל אדם".

לדברי שקד, המחירים המוזלים של חנוכה משקפים מחירים הנמוכים ביחס לכרטיסים במופעים הנערכים לאורך יתר ימות השנה. "המחיר הרגיל הוא 70-75 שקל, כשלא הרבה ועדים מסבסדים מעבר לתקופת החג".

מארגני המופעים: "אין תאוות-בצע"

"לאור המחאה הציבורית הדילמה הייתה האם לצמצם בתפאורה ולוותר על טאלנטים ולמצוא אולם פחות מפואר כדי להוזיל את המחיר, והמסקנה הייתה שהקהל שואף לחוויה בלתי נשכחת ולתוכן איכותי, ולכן לא נתפשר", אומר זילברמן. "עם זאת היה ברור שלא נעלה את מחיר המופע לעומת חנוכה 2010 (עם המופע 'בת הים הקטנה'), ולכן מה שאנחנו מנסים כרגע זה לכסות חלק מעלויות ההפקה באמצעות ספונסרים ציבוריים או דרך הרשויות המקומיות. בימים אלה אנחנו במשא-ומתן עם עיריית תל-אביב, בתקווה שנצליח להוזיל".

רעיון החסויות, אגב, ממומש היטב בהפקת הפסטיגל, המשתף פעולה עם הוט ומקבל חסויות של חברות מסחריות אחרות.

בימים אלה מתארגנת מחאת הפסטיגלים הקוראת להורים להחרים את מופעי החג בשל המחירים הגבוהים. מאחורי המחאה עומדות חלק מיוזמות מחאת העגלות.

"אני לא אומר שהמחאה לא מוצדקת", אומר זילברמן, "אבל לקחת מהילד את הבילוי של חנוכה זה לא הוגן, ויש הרבה אלטרנטיבות להוזיל את מחיר הכרטיס. אין תאוות-בצע, אנחנו לא מעלים מחירים כדי לייצר רווח, אלא מנסים לאפשר חוויה מרשימה עם תוכן איכותי - ויש לכך עלויות: רק התפאורה ב'שובו של הג'יני' עולה יותר מ-3 הצגות שרצות בארץ במהלך שנה".

משרד התרבות מחלק כרטיסים חינם

משרד התרבות יוצא ביוזמה ראשונה לפיה יחלק כרטיסים ל-100 הצגות ביותר מ-100 ערים ויישובים בפריפריה.

היוזמה, שמקורה בשרת התרבות והספורט לימור לבנת, מתבצעת בשיתוף חברת "תרבות לישראל", כשמדובר בקלאסיקות בהן "הכבש ה-16" (מדיטק), "אלדין" (תיאטרון אורנה פורת), "הכריש והדג" (התיאטרון הארצי לנוער), "בילבי" (חני הפקות), "זרעים של מסטיק" (בית לסין) ועוד. הורים ישלמו 10-20 שקל.

חלוקת הכרטיסים תבוצע על-ידי הרשויות המקומיות. באתר משרד התרבות יפורסמו מועדי ההצגות.

צרכנים שמתקשים להשיג כרטיסים נקראים ליידע את המשרד.

המספרים מאחורי הקלעים

עלות הפקה של המופע "שובו של הג'יני" היא 4 מיליון שקל. בתוך העלות הזו מגולמת הקמת תפאורה, תלבושות לשחקנים, משכורות לכל הנוגעים במופע, דמי שכירות לאולם ופרסומים. במהלך 8 ימים ייערכו 32 מופעים, כולם במשכן לאמנויות הבמה. בתפוסה מלאה לגמרי, יצפו במופע 55 אלף איש.

אם 50,000 צופים יפקדו את המופע, כדי לכסות את העלויות צריך כרטיס לעלות 80 שקל בממוצע. אלא שהמפיקים משקיעים את מרצם והונם כדי להרוויח: "לא נסכן 4 מיליון שקל בשביל להרוויח 200-300 אלף שקל. כדי להרוויח, לאחר ניכוי עמלות ומסים, נצטרך למכור כל כרטיס ב-100 שקל".

שקד מעריך את ההשקעה במופע "כוכבי האור" ב-3.5 מיליון שקל, ל-60 הופעות שייערכו עד ה-1.2 בכל הארץ. מדוע לא ממשיכים מעבר לכך? "כל אחד ממשתתפי המופע ממלא אולמות לבד לאורך ימות השנה, ולאחד של שלושתם למופע אחד לפרק זמן ממושך זה לא כלכלי".

לפי גורמים בענף, רק 20% מהמפיקים יצליחו לשלשל לכיסם רווחים נאים. היתר במקרה הטוב יכסו את ההשקעה, והרוב עלולים להפסיד.

למרות המחאה, זילברמן טוען כי הקהל מצפה לחוויה מ"הליגה הראשונה". מה גם שאם החיסכון של צרכנים יבוא בדמות בחירת מופע אחד בלבד לחנוכה, התפקיד של כל מפיק הוא למשוך את הקהל לבחור במופע שלו - באמצעות כוכבים נוצצים והפקה נוצצת אף יותר.


כרטיס לפסטיגל התייקר ב 55 אחוזים בעשר שנים
 כרטיס לפסטיגל התייקר ב 55 אחוזים בעשר שנים