"ישראל לא תתמוטט בגלל טילים - אבל תעלה עשן ותדמם"

מומחה הטילים עוזי רובין מזהיר מפני התקפת טילים איראנים: "נעמוד בזה - אבל נסבול" ■ "התרחיש האופטימי הוא שהאביב הערבי יוביל למשטרים ליברליים. התרחיש הגרוע - אחד המשטרים יקרוס, וארסנל הטילים שלו ייפול לידיים קיצוניות"

עוזי רובין, מומחה הטילים הישראלי שהוביל בעבר את תוכנית הפיתוח של הטיל נגד טילים חץ, מסתכל מסביב ולא מבין כיצד מדינה שלמה יוצאת מגדרה בגלל מחירי הטיטולים והקוטג'.

כאשר רובין מנתח את ארסנל הנשק של לוב, תימן, מצרים וסוריה הוא לא בטוח שאביב העמים האזורי יוביל לקיץ של כיף: "יש כמעט 1,000 טילים בליסטיים שמאיימים על ישראל, מיוצרים ומוחזקים בידי סוריה ואיראן, אבל טילים כאלה מוחזקים גם בידי תימן, לוב ומצרים.

"התרחיש האופטימי הוא שהאביב הערבי יוביל לצמיחה ולמשטרים ליברליים אך מבחינתי התרחיש הסביר הוא שבסופו של דבר יקומו שם משטרים לאומניים, צבאיים, תוקפניים או כולם ביחד ואיום הטילים עלינו יגבר. התרחיש היותר גרוע הוא שאחד המשטרים יקרוס, וארסנל הטילים שלו ייפול לידיים קיצוניות. זה הכי גרוע והכל עוד פתוח", אומר.

לישראל יש כאמור את החץ, המערכת הראשונה בעולם שמסוגלת ליירט טיל בליסטי במעופו. לאור התרחבות האיומים באזור מפתחת מערכת הביטחון את הדור הבא, חץ 3, שאמור לפוצץ טילים עוינים כבר בחלל. היכולת הזו חשובה במקרה שבו הטיל המאיים נושא ראש קרב בלתי קונבנציונלי. עניין חשוב אחר נוגע לכך שאם החץ הראשון פספס, עדיין ישנה הזדמנות שנייה ליירוט.

50 טילים בשנה

רובין ידבר על איום הטילים והרקטות בכנס שתקיים 'קבוצת טכנולוגיות' בסוף החודש בבנייני האומה בירושלים. הכנס יעסוק בתחומי התעופה והחלל. יו"ר הכנס, אל"מ (במיל') אמנון בן דוד, מעריך שבאי האירוע ידונו באתגרים שניצבים לפני ישראל על רקע התרחבות האיומים עליה.

המספרים בלתי נתפסים: על-פי הערכות עדכניות, ברשות איראן כ-400 טילים בליסטיים מסוג שיהאב-3. באתר הפיתוח של הטילים, ליד הבירה טהרן, אירע בסוף השבוע פיצוץ מסתורי שבו נהרגו כ-20 מאנשי משמרות המהפכה, בהם הקצין שמוביל את תוכנית הטילים, הגנרל חסן מוקדם.

בבסיסים אחרים, שפזורים ברחבי המדינה, התעשייה האיראנית יודעת לספק טילים בליסטיים בקצב מדאיג, של כ-50 בשנה.

"לייצר טיל בליסטי אחד בשבוע, זה קצב מדהים ומרשים", אומר רובין בראיון ל"גלובס": "לסוריה יש עוד 500 טילים בליסטיים, כולם מסוג סקאד D ו-C: "כולם יודעים להגיע לכאן, לישראל, עם ראש קרב של כ-750 קילו או של טון. ועוד לא דיברתי על רקטות כבדות מסוג M-600 שלהן יש קו ייצור בפני עצמו בסוריה. הטילים האלה מסוגלים לשאת ראש נפץ של חצי טון ולא ברור בכלל כמה כאלה יש להם".

נהוג לומר שטילים לא מנצחים מלחמה.

"זו תפיסה שגויה, נחמתם של טנקיסטים. כוח אש גדול יכול להתיש ולהוביל גם לניצחון. השכנים שלנו מנהלים מרוץ דווקא שם: הטנקים ומטוסי הקרב של סוריה יוצרו בתקופת טיטוס. הם משקיעים בטילים כי שם הכוח האסטרטגי שלהם".

"עובדים לאט מאוד"

- ישראל משתתפת במרוץ הזה?

"אני חושש שהקיצוץ בתקציב הביטחון מוביל להקפאה: אין הזמנות חדשות, עד יעבור זעם. זה חסר אחריות, לקצץ בתקופה כזאת 3 מיליארד שקל מתקציב הביטחון. אחר כך, כשירצו לחדש פרויקטים יידרשו לפחות שנה או שנתיים להחזרתם למסלול".

- ישראל יכולה להתגונן מפני האיומים?

"אנחנו עובדים לאט מאוד כך שלצערי הרב האיום כרגע מנצח. אנחנו יכולים להעמיד תשובה טובה יותר ורחבה יותר אך פועלים במגבלות של תקציב. בתקופת חומה ומגדל לא הקימו יישוב לפני שהקיפו את המקום בחומה בצורה. אז אנחנו בונים חומה שמלאה בחורים. צריך לשנות את מבנה הכוח הצבאי שלנו, באופן שיאפשר להתמודד ולהכיל גם מלחמת התשה בטילים".

- מה מלחמת התשה כזאת תעשה לנו?

"מדינת ישראל לא תתמוטט בגלל התקפת טילים כזו אבל היא תעלה עשן ותדמם. נעמוד בזה אבל נסבול. אני לא רוצה לדבר על מספר הקורבנות, כי חקר ביצועים יכול לזמן כל נתון על-פי כל תרחיש. ראיתי כבר גרפים שהוכנו על-פי הזמנה. צריך להביא בחשבון שראשי הקרב שיפלו כאן, יהיו גדולים, הרבה יותר מאלה שנושאים הגראדים שנופלים באשקלון".

- במלחמת המפרץ הראשונה ישראל ספגה מטחים של סקאדים ויצאה יחסית בזול.

"הטילים נשברו באוויר בגלל שלא עמדו בעומס עם כניסתם לאטמוספירה. למעשה, מתוך 40 טילים שנורו מעיראק - נפלו רק 8 באזורים מיושבים. אחוזי דיוק של קטיושה. העיראקים אלתרו ועשו עבודה חובבנית".