רמזים לסערה

מצב רוחו של פישר לא מאפשר לעבור בשתיקה על דילים בין פוליטיקאים להגדלת תקציב

המילה "דאגה" יכולה לתאר בצורה הממצה ביותר את מצב רוחו של הנגיד סטנלי פישר, לפחות על-פי תוכן דבריו במסיבת העיתונאים היום. בינתיים פישר לא חורג מתחום הדאגה. את עיקר המסר אפשר לתמצת באזהרה שלו שלא להגדיל את ההוצאה ולא לגרום לחריגה בגירעון מעבר למה שנובע מההאטה בצמיחה.

לאנשי המחאה החברתית הציע פישר להסתפק בדוח טרכטנברג, אם כי הסימנים הם שיישומו מוטל בספק. כל מה שמעבר לדוח, לפי פישר, הוא "פופוליזם". אלא שמי שצריך לראות את עצמו ככתובת הישירה לאזהרות הללו של הנגיד הם למעשה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, אהוד ברק. אם צמד יוצאי הסיירת יחל בסחר סוסים בנושא זה, כהרגלם בנושאים אחרים, הם עוד עלולים למצוא את עצמם מול פישר.

סימנים של היחלשות

בתחום התחזיות המאקרו-כלכליות, פישר ניסה לצייר תמונה מאוזנת של מה שצפוי למשק בישראל ובעולם. בכל הקשור לישראל, יש נתון אחד שצריך להדאיג את מקבלי ההחלטות. לראשונה זה שמונה שנים, המשק ירשום השנה גירעון בחשבון השוטף. הנתון הזה משקף את העובדה שהמשבר העולמי נותן את אותותיו, ושהמשק הישראלי מראה סימנים של היחלשות, גם אם נתוני הצמיחה עדיין יכולים להיחשב טובים.

אם יש נושא שבו פישר נשמע יותר ממודאג, הרבה יותר, הוא המצב באירופה. שתי החלופות - שמירה על האירו תוך מיתון וקורבנות גדולים מצד מדינות האיחוד, או פירוק גוש המטבע והקמתו באירופה הצפונית בלבד - נשמעות כחלופות קודרות, מלאות סכנות ומבשרות רע.

הרבה יותר קודר

בימים בהם כל העיניים מופנות לבנק המרכזי האירופי, התחזית של פישר, כפי שהיא מגולמת בשתי החלופות שהציג, מלמדות משהו על שיח בנקאים מרכזיים בימים אלה.

בסיכומו של דבר, פישר מודל נובמבר 2011 הוא הרבה יותר קודר ממה שהכרנו, להוציא שנת 2008. בעצם, הופעתו היום הזכירה במובנים רבים את אלה של שנת המשבר הגדול, כאשר הנגיד הודיע למשק הישראלי כי סערה כלכלית ופיננסית מתקרבת, והיא תפגע בישראל.

רמזים לסערה אכן היו שם, וגם יותר מרמז שהסערה החדשה תגיע גם תגיע לחופינו. הדבר רק מלמד מדוע פישר אינו במצב רוח לעבור בשתיקה על דילים של פוליטיקאים להגדלת התקציב.