מחזיקים נכס בחו"ל? רשות המסים יוצאת בהליך גילוי מרצון

במסגרת הוראת השעה יינתנו הקלות מס למי שידווח על הכנסות נכסים בבעלותו הקיימים מחוץ לישראל ■ הגשת בקשות עפ"י הנוהל תתאפשר בחצי השנה הקרובה

מחזיקים נכסים בחו"ל? עכשיו יש לכם הזדמנות להסדיר את ענייני המיסוי בגינם ולהינצל מסנקציות על הסתרתם: רשות המסים פרסמה הבוקר (ג') הוראת שעה לגילוי מרצון על נכסים והכנסות בחו"ל, המתבססת על הנוהל הקבוע לגילוי מרצון הקיים ברשות.

במסגרת הוראת השעה יינתנו הקלות מס משמעותיות למי שידווח על הכנסות נכסים בבעלותו הקיימים מחוץ לישראל. הגשת בקשות על-פי הנוהל תתאפשר בחצי השנה הקרובה.

על-פי הערכות ודיווחים לא רשמיים, היקף הכספים הלא מדווחים המוחזקים על-ידי ישראלים בחו"ל נאמד במיליארדי שקלים. ברשות מעריכים כי חלק משמעותי מאותם כספים ידווח במסגרת הוראת השעה.

הוראת השעה מיועדת בעיקר לאלה שצברו, קיבלו או ירשו נכסים וכספים מחוץ לישראל, עליהם לא דווחו עד היום, וברצונם להסדיר את ענייניהם מול רשויות המס.

במסגרת זו תידון הבקשה שתוגש בפני ועדה ממטה הנהלת רשות המסים (הכוללת נציגים מחטיבות החקירות, המשפטית, המקצועית והשומה והביקורת), ואם תתקבל, תינתן חסינות פלילית, יוסדר ההיבט האזרחי שבקביעת המס החל, ויינתנו הקלות משמעותיות בגבייתו: כן יינתן פטור מתשלום קנסות וריבית והפחתה בתשלום הפרשי ההצמדה, עד לויתור מוחלט.

"גלובס" פרסם לאחרונה כי לאחר פרשת זמרי הזמר הים-תיכוני, הציבה לעצמה הרשות כיעד לבחון את הכנסות תושבי ישראל המרבים לנסוע לחו"ל. ההכרזה על תוכנית הגילוי המיוחדת יגביר את יכולת הגבייה של הרשות גם מנישומים אלה.

מדיניות הרשות מתכתבת עם המגמה העולמית ללכוד ברשת המס "נישומים בינלאומיים" המנהלים רשת מסועפת של תכנוני מס יצירתיים כדי להתחמק מתשלום מס במדינה כזו או אחרת.

הוראת השעה מפורסמת תוך ובמקביל להתהוותם של תהליכים ומגמות בעולם, הכוללים הגברת שיתוף-פעולה בין מדינות לגבי מידע על הכנסות והעלמות מס והתערערות מעטה החיסיון הבנקאי הנהוג במדינות שונות בעולם.

רשות המסים, כאמור, הגבירה לאחרונה את מאמציה לחשיפתם של רכוש וכספים לא מדווחים המוחזקים על-ידי ישראליים מחוץ לישראל, ומצהירה כי בכוונתה להמשיך ולנקוט במהלכים מגוונים נוספים בעתיד הקרוב כדי להרחיב את רשת הנישומים החייבים במס בישראל.

הרשות מבהירה כי לאחר המועד שנקבע להגשת הבקשות במסגרת הנוהל - 30.6.2012 - לא יינתנו כל הקלות במסגרת הוראת השעה, ורשות המסים תפעיל כנגד מי שלא ינצל את "חלון ההזדמנויות" את הסמכויות הפליליות והאזרחיות הנתונות לה.

לדברי דורון ארבלי, מנהל רשות המסים (בפועל), "הוראת השעה מהווה חלון הזדמנויות לאותם אזרחים ישראליים להסדיר את עניינם ולהסיר אחת ולתמיד את המחדלים - ובכך לפתוח 'דף חדש' כאזרחים נורמטיביים ושומרי חוק".