מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1%; מדד מחירי הדירות ירד

האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלתה בכ-2.7% ■ מדד מחירי הדירות ירד ב-0.2% - ולראשונה מזה זמן רב, מסכימים משרד האוצר, השמאי הממשלתי והלמ"ס על ירידות המחירים בנדל"ן ■ אחרי תקופה ארוכה, סעיף הדיור ירד בכ-0.5%

מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר התפרסם היום (ג') ועלה כצפוי ב-0.1%. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-2.7% בתוך יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה, ומתחילת שנת 2011 עלתה האינפלציה ב-2.3% - באמצע היעד.

סעיף הלבשה העניק התרומה הגדולה ביותר לעליית המדד, כתוצאה מכניסת קולקציית החורף. עם זאת, גולת הכותרת של מדד אוקטובר היא סעיף הדיור, כאשר לראשונה מזה 3 שנים מדד מחירי הדירות (לא נכלל במדד המחירים לצרכן) רשם ירידה בשיעור של 0.2%. כמו כן, אחרי תקופה ארוכה נרשמה ירידה של כ-0.5% בסעיף הדיור.

נתונים אלה בדבר ירידות מחירי הדיור משתלבים עם נתונים עדכניים של משרד האוצר ונתוני השמאי הממשלתי, המצביעים כולם לראשונה יחד על ירידה במחירי הדיור בישראל. אמנם מחירי הדירות ירדו רק בכ-0.2%, אולם עדיין אי-אפשר להתעלם מכך שמדובר בשינוי מגמה.

המחאה החברתית ממשיכה לדעוך

הדעיכה של המחאה החברתית באה לידי ביטוי במדד האחרון, שכן אנו רואים שוב עלייה בסעיף המזון של כ-0.3%, שמובלת על ידי העלייה בסעיף לחם, דגנים ומוצרי בצק (0.8%). יתרה מזו, גם מוצרי החלב מרימים ראש שוב ומתייקרים, כאשר הגלידות עלו בכ-3.5% והחלב ב-1%.

כתוצאה מכך, מדד אוקטובר עבור החמישון התחתון (בעלי ההכנסות הנמוכות) עלה ב-0.3%, לעומת המדד עבור החמישון העליון (בעלי ההכנסות הגבוהות) שנותר ללא שינוי.

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי שני הסעיפים שתרמו לקיטון המדד, היו עריכת מסיבות ואירועים, שהוזל ב-2.8% וכן סעיף הבראה ונופש שירד ב-1%.

בשוק ציפו לעלייה של 0.2%

נציין כי על פי סקר הכלכלנים של "בלומברג", צפוי היה המדד לעלות בכ-0.2%, כאשר עוד צפו הכלכלנים כי האינפלציה תרשום האטה ל-2.8% (לעומת 2.9% בספטמבר) אך עדיין תישאר בתחום היעד שקבעה הממשלה - על רקע המחאה החברתית והירידה במחירי הסחורות.

בחודש ספטמבר ירד המדד בכ-0.2%, בהובלת ירידה במחירי המזון - שירדו באופן כולל ב-1.3%. מנגד, מחיר הדלק עלה בקצת יותר מ-1%, כאשר גם מחירי הדיור המשיכו לעלות. נתון לא פחות חשוב, שהעיד על האטה בקצב עליית המחירים, הוא קצב עליית מחירי המדד - שצנח בספטמבר לרמה של 0.3% בלבד.

מדד חודש ספטמבר שיקף נאמנה שילוב של השפעת 2 אירועים: המחאה החברתית, שהובלה על ידי "גלובס" אשר השתקפה בירידה חדה ברוב סעיפי המזון, כאשר האירוע השני הוא ההאטה בקצב הצמיחה שבא לידי ביטוי בירידה בביקושים ברמות הצריכה הפרטית והביאה עמה התמתנות חזקה בעליית המחירים.

בהתייחס להחלטת הריבית של בנק ישראל שתפורסם ב-28 בנובמבר, 5 כלכלנים בסקר "בלומברג" צופים הורדת ריבית ל-2.75% מול 5 כלכלנים הסבורים כי בנק ישראל יותיר את הריבית על כנה, ברמה של 3%.