הממסד היהודי בארה"ב: אנטישמים בממשלה החדשה ביוון

אישיות יהודית המעורה במפלגה הרפובליקנית ל"גלובס": מחוקקים בקונגרס לא ישתקו לנוכח שיתוף אנטישמים בקואליציה באתונה

ארגונים יהודיים גדולים בארה"ב מביעים זעם על החלטת ראש הממשלה הזמנית החדשה ביוון, לוקאס פאפאדמוס, לצרף לקואליציה שלו את מפלגת "לאוס" ("העם"), מפלגה לאומנית קיצונית, עם מסד דתי,שמנהיגיה קנו לעצמם שם מפוקפק בהתבטאויות אנטישמיות בוטות. בכך מצטרף הממסד היהודי בארה"ב לארגונים יהודיים גדולים באירופה, שמתריעים על האופי האנטישמי של חלק מחברי הקואליציה החדשה.

אישיות יהודית המעורה במפלגה הרפובליקנית אמר אמש ל"גלובס", כי מחוקקים בקונגרס בוושינגטון לא ישתקו לנוכח שיתוף אנטישמים בקואליציה באתונה. "אנחנו לא בימי הביניים", אמרה האישיות. "מחאת המחוקקים תהיה מקרה נדיר של תמימות דעים בין שתי המפלגות".

"ארה"ב תומכת בחוזקה במאמצי יוון והאיחוד האירופי בכללו להיחלץ ממשבר החובות הקשה, אך הדרך להשגת המטרה אינה יכולה לעבור על גב היהודים; שום מצב אינו מצדיק מתן תפקיד ממלכתי לאנטישמים פרועים מהסוג הגרוע ביותר", אמרה האישיות.

ראש הליגה נגד השמצה, אייב פוקסמן, קרא אתמול לפאפאדמוס "לגנות אנטישמיות בתקיפות ובאופן חד-משמעי". הוא אמר, כי צירוף מפלגת "לאוס" לממשלה "מטריד עמוקות" על רקע ההתבטאויות האנטישמיות שהשמיעו מנהיג המפלגה, גאורגיוס קראצאפריס, ושני מנהיגים אחרים שזכו במשרות רמות דרג בממשלה החדשה.

"בשעה שהממשלה החדש באתונה מבקשת לקבוע טון חדש ביוון, היא צירפה לשורותיה מפלגה שמנהיגיה מביעים בגלוי משטמה אנטישמית עתיקת יומין", אמר פוקסמן. "בהתחשב באנטישמיות של הנהגת 'לאוס', אנטישמיות שאי אפשר לטעות בה, ראש הממשלה חייב להצהיר בבירור ובפומבי שממשלתו לא תסבול שום התבטאויות אנטשימיות של עובדי מדינה ושהיא תגנה כל ביטויי אנטשמיות ביוון". יהודים, אגב, אינם המטרות היחידות של "לאוס". המפלגה, שיש לה מצע זינופובי מובהק, רואה בטורקיה את האויב מס' 1 של יוון.

הוועד היהודי האמריקני מביע "דאגה עמוקה" מהשתתפות "מפלגת הימין הקיצוני" של קראצאפריס בממשלת הקואליציה ביוון. "אנו קוראים להנהגה החדשה ביוון, שמתמקדת כמובן במשבר הכלכלי, לא להתיר ביטויי צרות אופק, חוסר סובלנות ואנטישמיות בממשלה", נאמר בהודעת הארגון. גם הוועד המרכזי של יהודי גרמניה קרא למנהיגי מדינות אירופה להתנגד לצירוף "לאוס" לקואליציה.

המחאה היהודית מעמידה את ממשלת ישראל במצב עדין: הידוק היחסים עם יוון הוא יעד אסטרטגי של מדיניות החוץ הישראלית, בעקבות קריסת היחסים עם טורקיה. כיצד תנהג ישראל עם הממשלה חדשה באתונה?

קראצאפריס, בעל ערוץ טלוויזיה ולשעבר חבר בפרלמנט האירופי, אמר, כי ל"יהודים אין לגיטימציה להתבטא ביוון ולהתגרות בעולם הפוליטי". בהזדמנות אחרת הוא אמר שהשואה, או אושוויץ ודכאו, אינם אלא אגדות. הוא חזר על השקר העכשווי של אנטישימים מודרניים, שלפיו היהודים וישראל היו מעורבים בתכנון ובביצוע של של פיגועי 11 בספמבר 2001. זמן קצר לאחר האסון, הוא אמר בנאום בפרלמנט: "איך זה שכל היהודים קיבלו אזהרה לא להגיע לעבודה (במגדלים התאומים בניו-יורק) ב-11 בספטמבר"?

את מבצע "עופרת יצוקה" השווה קראצאפריס למעשיו של היטלר ובעיתון שבבעלותו הוא כתב אז, ש"הדם היהודי מסריח". בוויכוח בפרלמנט ב-2002 הוא שאל את ראש הממשלה דאז: "האם זה נכון שבתך נישאה בסתר ליהודי"? קראצאפריס יסד את המפלגה ב-2000. היא זכתה בתמיכת כ-% מהמצביעים בבחירות הכלליות האחרונות.

בכיר אחר ב"לאוס", מאקיס וורידיס, שמונה להיות שר התשתיות והתחבורה בממשלה החדשה, תהה האם "הפרוטוקולים של זקני ציון" אינם מסמך אותנטי שמתאר מזימה יהודית בעלת היקף גלובלי. לעומת זאת, הוא הטיל ספק באותנטיות של "יומנה של אנה פרנק".

מנהיג אחר במפלגה, אדוניס גיאורגיאדיס, שיהיה סגן שר הפיתוח, אמר פעם, שכל "הבנקים הגדולים שייכים ליהודים" וש"הלובי היהודי" יכריע את גורל החוב החיצוני של יוון. הוא קידם בהתלהבות ספר שטנה, "היהודים, כל האמת", מאת קונסטנטינוס פלווריס.

הצהרת המחאה החלשה ביותר יצאה דווקא מהוועד המרכזי של יהודי יוון. דניאל סלטיאל, נשיא הוועד, אמר לסוכנות הידיעות היהודית JTA, כי ארגונו עוקב מקרוב אחרי שיתוף "לאוס" בקואליציה, "אך זו ממשלה זמנית, עם תוחלת כהונה של שלושה חודשים, שיש לה מטרה אחת בלבד: לעזור ליוון להתמודד עם בעיותיה הפיננסיות".