"כל עצירה באספקה, או תקיפה באיראן, יגרמו לנפט לעלות"

ד"ר אדוארד מורס, מנהל חטיבת הסחורות והאנרגיה בסיטיגרופ, מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס" מדוע הראלי בזהב יימשך ואיזה שוק צפוי למשקיעים ב-2012

שנת 2011 מסתמנת כשנה מעניינת בשוק הסחורות, ואף מזכירה לא מעט את שהתרחש בשוק זה ב-2008. לאורך חציה הראשון של השנה, עוד בטרם נראו סימני האטה בכלכלה העולמית, גדל הביקוש לרוב הסחורות, ובהתאם לכך עלו מחיריהן. במהלך הרבעון השלישי נעצרה מגמת העלייה, וכאשר פרץ משבר החוב בגוש האירו, כבר נרשמה ירידה משמעותית במחירי סחורות רבות.

כך למשל, מדד CCI (מדד של רויטרס המחשב 17 סחורות בשקלול שווה) עלה מתחילת השנה עד לראשית חודש מאי ב-8.8%, לאחר מכן נסחר במשך מספר חודשים ללא מגמה ברורה, ומראשית ספטמבר ועד היום רשם ירידה של כ-10%. כך, שמתחילת השנה איבד המדד 5.5% מערכו.

התנהגות דומה, אם כי תנודתית יותר, ניכרה גם ב-2008, אלא שבניגוד למשבר הקודם - אז צלל מחיר הנפט במחצית השנייה של השנה משיא של 147 דולר לחבית ל-36 דולר - לא נרשמה ירידה במחירו מאז החלו להתרבות סימני אי הוודאות מאירופה בחודשים האחרונים. זאת, למרות שסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) הורידה מאז שלוש פעמים את תחזית הביקוש לנפט לשנת 2012. כעת צופים בסוכנות כי הביקוש יצמח ב-1.5% בלבד בשנה הבאה, ויגיע לרמה של 90.5 מיליון חביות ליום, בעקבות ירידה בצריכה במדינות המפותחות.

מהיכן, אם כן, נובע חוסר הקורלציה שבין הנפט העולה ליתר הסחורות? "כל עצירה באספקה, או תקיפה ישראלית באיראן שנמצאת בכותרות, יכולה לגרום למחיר הנפט לעלות", מדגיש בראיון בלעדי ל"גלובס" ד"ר אדוארד מורס, מנהל וראש חטיבת מחקר סחורות ואנרגיה בסיטיגרופ. "מחיר חבית נפט מסוג ברנט נע בחצי השנה האחרונה בטווח של 105-120 דולר לחבית, ואנו מעריכים כי מחיר המטרה של נפט זה ב-2012 יישאר בסביבת המחירים הנוכחית, אזור ה-115 דולר לחבית". ד"ר מורס צפוי לקחת חלק במושב "מקורות האנרגיה: מתח גבוה", במסגרת ועידת ישראל לעסקים של "גלובס", שתתקיים ב-11-12 בדצמבר.

הבהלה לזהב תימשך

למרות ירידה קלה מהשיא של תחילת ספטמבר, הזהב ממשיך להיות הסחורה החמה של המשקיעים בתחום המתכות גם ב-2011, ומתחילת השנה הוסיף לערכו כ-25%. אונקיית זהב נסחרת כעת בכ-1,779 דולר, לאחר שלפני כשלושה חודשים חצה מחיר הזהב למשך פרק זמן קצר את רף ה-1,900 דולר.

- האם גם בשנה הבאה נראה ראלי בזהב?

מורס: "הזהב עלה ב-25% בממוצע בשלוש השנים האחרונות, ובחמש השנים האחרונות העלייה השנתית הממוצעת היא 12%, בעיקר בשל סיכוני מאקרו וסיכוני מטבע. הסיכונים האלו הביאו בנקים מרכזיים, שבעבר היו מוכרים של זהב, להפוך לקונים, כך שאם יהיו סיכוני מאקרו ומטבע גם ב-2012, המחירים ימשיכו לעלות. אני מעריך שנראה בשנה הבאה עלייה דומה לממוצע בחמש השנים האחרונות - בסביבות 12%".

לצד הזהב, מתכות נוספות ריכזו עניין בשנה החולפת, כאשר תשומת לב רבה הפנו המשקיעים לכסף. מתחילת השנה עלה מחירה של אונקיית כסף בכ-11%, אולם התנודתיות הגבוהה היא זו שמושכת את המשקיעים. בארבעת החודשים הראשונים של 2011 זינק מחיר הכסף בקרוב ל-60%, וארבעה חודשים מאוחר יותר הוא חזר לנקודת המוצא, רמת ה-30 דולר לאונקיה. "מחודש מאי משקיעים משכו את כספים, וקרנות המחזיקות במתכת הכסף ניסו למכור ונתקלו בחוסר קונים בשוק, מה שהביא לירידה משמעותית במחירו", מצביע מוריס על הסיכון הטמון כיום בהשקעה בכסף.

צפי לירידה בביקושים

מתכת נוספת בה נרשמה תנודתיות גבוהה בשנה החולפת היא הנחושת. באמצע חודש פברואר הגיע מחיר הנחושת לרמתו הגבוהה אי פעם - 10,150 דולר לטון, אולם עד תחילת אוקטובר נחתך המחיר בשליש. במהלך אותו חודש השתנה הסנטימנט והמחיר קפץ בכ-20%, כאשר בשבוע האחרון של אוקטובר נרשמה עלייה של 15% - העלייה השבועית הגדולה ביותר ב-30 השנים האחרונות.

הנחושת הינה מתכת שמוליכה חום וחשמל, והיא בעלת שימושים מגוונים בתעשיות האלקטרוניקה, הבנייה והרכב. מחיר הנחושת מושפע מאוד מהפעילות הכלכלית בעולם, ולכן השינויים במחירה מהווים אינדיקציה טובה למצב הכלכלי העולמי בכלל, ולמצב בסין בפרט, שהינה צרכנית הנחושת הגדולה בעולם ואחראית לכ-36% מצריכת הנחושת העולמית. מוריס מעריך שהתנודתיות הגבוהה בנחושת לא תימשך בשנה הבאה. "אנחנו חושבים ששוק הנחושת יהיה די מאוזן, ונראה עליית מחיר של כ-10%".

נזכיר כי בניגוד לאג"ח או מניות, השקעה בסחורות אינה מניבה ריביות או דיבידנדים, כך שסביבת הריבית הנמוכה בה אנו נמצאים אמורה לתמוך במחירי הסחורות. אלא, שזה אינו הפקטור היחיד במשוואה. לדברי מוריס, "הציפיות לצמיחה מתונה יותר בכל העולם מתורגמות לביקושים נמוכים, מה שישפיע על שוק הסחורות. סיכוני המאקרו יהיו משמעותיים, והתנודתיות של הסחורות תהיה גבוהה מאוד גם בשנה הבאה".

הסחורות החמות של אדוארד מורס
 הסחורות החמות של אדוארד מורס