רפורמה חדשה של ר' המיסים תוביל לעלייה במחיר המכוניות

ההתייקרות צפויה לנוע בין כ-1.5% במשפחתיות עד 5% במכוניות מיני ■ מקורות בענף: "האוצר חייב לתת לשוק תקופת הסתגלות בטרם יישם את המהלך"

המדינה ממשיכה לדבר בשני קולות. בעוד שוועדת טרכטנברג שמינתה הממשלה, וועדת "זליכה", שמינה משרד התחבורה, פועלות לגיבוש המלצות על צעדים, שיוזילו מחירי הרכב לצרכן, מתכוונת רשות המיסים לבצע בעוד חמישה שבועות (תחילת ינואר) עדכון כלפי מעלה של מדרגות "המס הירוק", שיביא ישירות לייקור חלק גדול מכלי הרכב העממיים המוערך בשיעור של כ-1.5% עד 5%.

על פי הערכות בענף הרכב, מתכוונת הרשות לגבש נוסח זיהום אוויר חדש, שיסיט כלפי מעלה את 15 המדרגות הקיימות, כך שזיכוי המס על כלי הרכב יקטן בממוצע בכ-2000 שקל. כך, למשל, רכב קטן בקבוצה ירוקה 3, שעד כה קיבל זיכוי מס של 15 אלף שקל, יקבל זיכוי של 13 אלף שקל בלבד.

עיקר ההתייקרות במחיר לצרכן תהיה, מטבע הדברים, בכלי הרכב הקטנים והזולים ביותר, שהיו עד כה הנהנים העיקריים מהמס הירוק. בכלי הרכב הללו הייקור יגיע עד כדי 5%. במחירי המכוניות משפחתיות צפוי הייקור הממוצע לעמוד על כ-2% ואילו בכלי הרכב היקרים והמזהמים ביותר להסטת הקבוצות מעלה לא תהיה השפעה מעשית.

בענף הרכב העריכו היום כי עקב לחץ שערי המטבע רוב היבואנים לא יספגו את עליית המחירים בינואר ויגלגלו אותה ישירות לצרכן. גורם בכיר אמר היום, כי "מדובר בעיתוי בעייתי מאד. כמו בכל שנה, קיימות עשרות אלפי הזמנות דחויות לאספקת כלי רכב בינואר, כדי 'להרוויח שנת דגם'. יישום מיידי של המהלך בתחילת ינואר, ללא מתן תקופת הסתגלות, יביא לכך שלקוחות יצטרכו יותר מהמחיר שבו הזמינו את המכונית".

בענף דוחקים באוצר להעניק תקופת הסתגלות של מספר שבועות, שתאפשר ללקוחות שהזמינו לפני ינואר לשמור על המחירים הקיימים. בענף מוסיפים כי מדובר במהלך של העלאת מיסים עקיפים לכל דבר. יצוין כי את האישור למהלך, שמטרתו להכניס לקופת האוצר עוד כ-300 מיליון שקל בשנה, נתנה הכנסת בשנה שעברה במסגרת חוק ההסדרים.

מרשות המיסים נמסר בתגובה כי "בימים אלה מגבשת הרשות בשיתוף עם המשרד לאיכות הסביבה נוסחה חדשה לחישוב המיסוי הירוק. הנוסחה תוצג בפני היבואנים בקרוב ורק לאחר שיתקבלו תגובותיהם יוחלט על המתווה הסופי".