דווקא עכשיו: נתניהו נמצא הרחק מאחור בזירה החברתית

דווקא בתקופה שבה אחת הזירות המשמעותיות ביותר להסברה הישראלית היא הזירה האינטרנטית, ראש הממשלה נמצא הרחק מאחורי כמעט כל מנהיגי המזרח התיכון ■ בחשבון הטוויטר שלו, ראש הממשלה עדיין מחכה לגלעד שליט

מיד לאחר החזרתו של החייל החטוף גלעד שליט משבי החמאס, הרשתות החברתיות הוצפו ב-"מם" (MEME) הוויראלי שבו נלקחה תמונתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מאחת התמונות שצולמו בעת שגלעד נפגש עם אביו נועם - והודבקה באינספור תמונות שונות מקומות ואירועים שונים בהיסטוריה.

התמונות הערוכות עוררו עיניין רב, והתלוותה להן לא מעט ביקורת על ראש הממשלה, שכיביכול "נדחף" בכוח לתמונות ולוקח לעצמו את הקרדיט על האירוע המצולם.

על אף הביקורת שהשתוללה עם אינספור תמונות ששטפו את רשת האינטרנט במשך תקופה ארוכה, ראש הממשלה דווקא לקח זאת בקלילות יתרה כאשר אנשי לשכתו, בהוראתו, העלו לחשבון הפייסבוק הרשמי של ראש הממשלה תמונה ערוכה משלהם, באותו סגנון, עם הכיתוב "דוגרי, הצחקתם אותי". רמז ל-"מם" הקודם שכלל את המילה "דוגרי" מאז נאומו של ראש הממשלה בעצרת האו"ם האחרונה.

אך אם לרגע חשבנו שראש הממשלה באמת חי את חיי הרשת ומודע לכוחן ולהשפעתן של הרשתות החברתיות, כנראה שבאמת "הצחקנו" אותו. על-פי בדיקה מקיפה שנעשתה על-ידי "קבוצת פרופיל" בפייסבוק, המתמחה במחקרים וקמפיינים ברשת, מתברר כי בזירת האינטרנט נמצא ראש ממשלת ישראל הרחק מאחורי כל שאר מנהיגי האזור.

פרופיל הטוויטר הרשמי של בנימין נתניהו לא עודכן מאז 11 באוקטובר, כשבוע לפני חזרתו של גלעד שליט לישראל, ובציוץ האחרון של ראש הממשלה כתוב: "סיימנו את כל תנאי העסקה עם חמאס לשחרורו של שליט. הוא יגיע לביתו בימים הקרובים". בנוסף, ערוץ היו-טיוב הייעודי של ראש הממשלה לא עודכן בתוכן חדש כבר מאז אפריל 2010.

יחד עם זאת, נראה כי דווקא פרופיל הפייסבוק הרשמי של בנימין נתניהו פעיל הרבה יותר בהשוואה לזירות חברתיות אחרות, כאשר הסטטוס האחרון של ראש הממשלה הוא מהיום בצהריים ובו הוא פונה ישירות לרופאים המומחים והמתמחים השובתים - קרא להם לחזור מיד לעבודה ולהשאיר את החולים מחוץ למאבק.

גם מבחינת מספר אוהדים ועוקבים נמצא ראש הממשלה מאחור בהשוואה למנהיגים אחרים באזורנו. לבנימין נתניהו כ-153 אלף אוהדים בפייסבוק, לעומת כ-24 אלף למלך ירדן ו-800 אלף למלכה ראניה.

בטוויטר המצב אפילו קשה יותר עבור ראש הממשלה, שם יש לו כ-35 אלף עוקבים, לעומת 1.7 מיליון העוקבים של המלכה ראניה. בנוסף, על-פי הבדיקה של "קבוצת פרופיל", אתר האינטרנט הרשמי של האייתולה חמינאי זוכה לאחוזי צפייה גבוהים יותר בזכות פעילויות רבות שיזומות בו ותרגומו למגוון רחב של שפות, בהן יפנית, צרפתית, ספרדית וגרמנית, בעוד שהאתר הרשמי של ראש הממשלה הישראלי מתורגם רק לאנגלית ורוסית.

"מהבדיקות שאנו מבצעים אנו מבחינים כי מנהיגי המזרח התיכון מרחיבים את פעילותם בזירה האינטרנטית", אומר מנכ"ל קבוצת פרופיל, דקל שחרור. "אנו רואים כי כמעט כל פעילות ציבורית של חלק נרחב ממנהיגי המזרח התיכון מועלת מיד בערוצי האינטרנט שלהם, הם נלחמים בתכנים שהם מעדכנים על ליבו של כל גולש ואף מאפשרים תגובות בעמוד הפייסבוק שלהם שלאו דווקא מוצאות חן בעיניהם, מה שבעבר לא התקבל על הדעת".

אבל לא הכול שחור בגיזרת האינטרנט של ראש ממשלת ישראל: המנהיג האזורי בעל המספרים הנמוכים ביותר מבחינת עוקבים ופעילות גולשים בפייסבוק הוא יו"ר הרשות הפלסטנית, אבו-מאזן, שלדף הפייסבוק הרשמי שלו יש כ-8,000 אוהדים בלבד.