העלייה במחיר הנפט גררה את בזן להפסד של 24.3 מיליון ד'

החברה הציגה מרווח זיקוק גבוה יחסית בעקבות המעבר לשימוש בגז טבעי ■ מנכ"ל בזן: "אין שום פגיעה בפעילות עם טורקיה"‏‏

מחירי הנפט הגולמי הגבוהים לצד ירידת המחיר והביקוש לתזקיקי הנפט בעקבות ההאטה הכלכלית העולמית הובילו לכך שבזן סיימה את הרבעון השלישי עם הפסד של 24.3 מיליון דולר.

בזן, הנמצאת בשליטת החברה לישראל (37.1%) והמפעלים הפטרוכימיים (30.7%), דיווחה על הכנסות של 2.74 מיליארד דולר, עלייה של 60.2% ביחס לרבעון המקביל ב-2010, הנובעת בעיקר מעליית מחירי הנפט בין התקופות. מרווח הזיקוק (ההפרש בין מחיר הנפט הגולמי שרוכש בית הזיקוק למחיר תוצרי הזיקוק שהוא מוכר) באזור הים התיכון המשיך להיות תנודתי גם ברבעון זה, ונע בין מינוס 4 דולר לכ-7 דולר לחבית, ובממוצע היה שיעורו 1.2 דולר לחבית.

מרווח הזיקוק של בזן ברבעון היה גבוה ביחס למרווח הייחוס ועמד על 3 דולר לחבית, וזאת לעומת מרווח זיקוק של 1.7 דולר ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון הקודם עמד הפער בין מרווח הייחוס למרווח אותו הציגה בז"ן על מינוס 0.3 דולר, וברבעון השלישי חזרה בז"ן להציג מרווח זיקוקו גבוה ממרוח הייחוס בגובה של 1.8 דולר לחבית, וזאת בין היתר על רקע המעבר של בית הזיקוק לשימוש בגז טבעי. הגז טבעי זול יותר מהמזוט בו השתמשה עד עתה בז"ן, וכך היא מקטינה את העלויות התפעוליות של בית הזיקוק. פינחס בוכריס, מנכ"ל בז"ן, אמר היום כי "כל חצר בית הזיקוק עברה לשימוש בגז טבעי. למרות שיש לנו שני הסכמים לאספקת גז, לא הגז המצרי יציב ולא הגז מים-תטיס יציב, ולכם נאלצנו להשתמש מדי פעם במזוט".

למרות השיפור ביחס למרווח הייחוס, רשמה בז"ן הפסד תפעולי מתואם בגובה של 6 מיליון דולר, וזאת ביחס לרווח תפעולי של 27 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. זאת בעיקר עקב מגזר הפולימרים, אשר המחירים בו ירדו בצורה חדה ברבעון זה, מה שגרם לבז"ן לרשום הפסד תפעולי של 9 מיליון דולר, ביחס לרווח של 27 מיליון דולר במגזר זה ברבעון המקביל אשתקד.

במהלך הרבעון השלישי עבד בית הזיקוק בניצולת של 91.6%, זאת ביחס לניצולת של 86% ברבעון השני ו-94.5% ברבעון המקביל אשתקד. באופן מסורתי, מייצאת בז"ן כרבע מתוצרתה, וטורקיה, לצד מדינות נוספות באגן הים התיכון, מהווה את אחד מיעדי הייצוא של החברה.

- הרעת היחסים עם תורכיה השפיעה על היקף הייצוא אליה?

בוכריס: "כפי שהערכתי כשהתחיל המשבר, לא הייתה שום פגיעה בהתנהלות שלנו מול תורכיה, העסקים כרגיל והם משלמים בזמן".

בשורה התחתונה, הפסידה בזן כאמור 24.3 מיליון דולר, וזאת ביחס לרווח של 23.1 מיליון דולר ברבעון הקודם ו-18.2 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפסד הרבעוני העביר את בז"ן להפסד מתחילת שנת 2011, בגובה של 9.5 מיליון דולר. בסוף חודש ספטמבר הסתכמו חובות החברה בכ-2.4 מיליארד דולר, מהם כ-900 מיליון דולר באג"ח. מדובר בעלייה של כ-300 מיליון דולר ביחס להיקף החוב בסוף חודש יוני.

בזן עדכנה כי התוכנית להקמת הפצחן מתקדמת כמתוכנן, ועד עתה היא השקיעה בפרויקט זה 283 מיליון דולר, מתוך השקעה כוללת של חצי מיליארד דולר. בז"ן צפויה להתחיל את הרצת המתקן בסוף הרבעון השני של 2012.

מאז מארס 2010, בו ביצעה בזן חלוקת רווחים בהיקף של 75 מיליון דולר, הפסיקה החברה לחלק דיבידנד לבעלי מניותיה, בשל ההשקעות הגדולות אותה היא מבצעת המגדילות את המינוף הפיננסי שלה.

הדבר גורם לחוסר ודאת אצל הפטרוכימיים (30.72%), אשר ההחזקה בבז"ן היא הנכס העיקרי שלה. הדיבידנדים הצפויים להגיע מבזן אמורים לשמש כמקור לפירעון אגרות החוב, של הפטרוכימיים, בהיקף כולל של 1.6 מיליארד שקל. בעקבות נזילות נמוכה נסחרות כעת אגרות החוב אשר אינן מובטחות במניות בז"ן, בתשואה גבוהה של עד 42%.

- מתי בזן תחזור לחלק דיבידנדים?

"ברגע שנעמוד בהתחייבויות מול הבנקים בתנאים שקבענו מולם, נשמח לחזור לחלק דיבידנד".