11 הרוגים ב"תחריר"; בן-אליעזר: צופה עימות עם מצרים

שבוע לפני הבחירות לפרלמנט בקהיר, כיכר תחריר שוב בוערת ■ המפגינים דורשים מהצבא להעביר את סמכויותיו לממשלה אזרחית, ומתנגשים שוב עם כוחות הביטחון

11 בני אדם נהרגו אמש (ב') בעימותים בין כוחות הביטחון המצרים למפגינים בכיכר תחריר בקהיר. העימותים, שמתחוללים כבר שלושה ימים, מייצגים קרב ענקים בין הצבא לתנועת האחים המוסלמים, שנוהל עד כה בזירה הפוליטית - אבל כעת גלש אל הרחוב.

חבר הכנסת בנימין בן-אליעזר ("פואד") הגדיר הבוקר את המצב במצרים "אנרכיה". בראיון לגלי צה"ל הסביר כי הקשר עם מצרים הוא נכס אסטרטגי מהמעלה הראשונה בשביל מדינת ישראל, ואף אמר כי הוא צופה "עימות חזיתי בעתיד הלא-רחוק בין המדינות". לדבריו, העימות יהיה לאו-דווקא צבאי. "אני לא בטוח שהסכם השלום יחזיק מעמד, הדבר הזה מתרסק לנו בין הידיים", אמר.

לדברי בן-אליעזר, את המצב עם קהיר לא ניתן יהיה לשפר באמצעות שיחות ישירות. הדרך היחידה לדבריו, היא חידוש השיחות עם הפלסטינים. "אין שם דמות מתונה בולטת דוגמת נאצר או סאדאת, ובבחירות בעוד מספר ימים יגיעו בעיקר הדתיים להצביע. החילוניים ישארו בבית", אמר, "ישראל משדרת כל הזמן שיש לה עניין בשיפור היחסים, ועושה את הכל ואפילו יותר מזה. שר הביטחון אפילו התנצל בפני המצרים. השלטון היום הוא בידי ההמונים, והציפיות שלהם גבוהות. הם פשוט יאשימו את ישראל. המסקנה המיידית היא שצריך להיכנס למשא ומתן מול הפלסטינים. אחרת השגרירויות שלנו ימשיכו להיות מותקפות בכל העולם".

העימותים האחרונים במצרים התחילו ביום שישי האחרון, בהפגנה שאותה ארגנו האחים המוסלמים בדרישה מהצבא להכריז מתי הוא מסיים את תפקידו כריבון בפועל של קהיר. להפגנה היו שותפים עוד כארבעים מפלגות וזרמים. "דרישתנו היחידה היא שהממשלה הזו תתפטר, ובמקומה תורכב ממשלת אחדות מהפכנית ואמיתית, שבידיה כל הסמכויות", אומר שאדי רזאלה, חבר בקואליציית צעירי המהפכה.

תחת האווירה הנפיצה נפצעו לפחות כאלף בני אדם בשלושת הימים האחרונים. "השימוש המוגזם בכוח הוא הסיבה העיקרית להפגנות האחרונות בכיכר תחריר", אומר רזאלה, "זה הוכיח לנו שמשרד הפנים הנוכחי משתמש באותן שיטות דיכוי כמו בימי הנשיא לשעבר, חוסני מובארק".

המתיחות במצרים גואה בגלל הבחירות לפרלמנט, שאמורות להיפתח בשבוע הבא, ולהתקיים בשלושה שלבים עד ינואר. יהיו אלה הבחירות החופשיות הראשונות אחרי עידן מובארק. האחים המוסלמים יתמודדו כגורם שווה זכויות, אחרי שהיו עשרות שנים מחוץ לחוק. הצבא מתאמץ לסדר לעצמו מעמד של סמכות עליונה, כפי שהיה בטורקיה במשך עשרות שנים. האחים נלחמים למנוע את זה ממנו, וכאשר הם יוצאים לתחריר - זו התוצאה.