הוועדה לבחירת שופטים מציגה: מצב ללא מוצא

במרחק נגיעה מהעליון: הנשיאה דורית ביניש טירפדה אמש את ה"דיל" עם שר המשפטים נאמן למינוי נעם סולברג, צבי זילברטל ודבורה ברלינר לשופטים בעליון

3 שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים - הנשיאה דורית ביניש, אשר גרוניס ומרים נאור - יצטרכו להחליט עד יום שישי הקרוב אם הם מסכימים למינוי מיידי של שני שופטים חדשים לעליון - שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים נעם סולברג וצבי זילברטל.

זו ההצעה העומדת כעת על שולחן הוועדה לבחירת שופטים, בעקבות הדיון הסוער שהתקיים אמש (א'). בתום שעתיים וחצי של דיון התפזרה אמש הוועדה מבלי שהגיעה להסכמות על מינוי שופטים חדשים, וזאת לאור התנגדותם הנחרצת של שופטי העליון החברים בוועדה.

כבר בפתח הדיון הטילה ביניש את הפצצה: בניגוד ל"דיל" שסוכם מראש עם שר המשפטים יעקב נאמן - לפיו ימונו לעליון השופטים סולברג וזילברטל והשופטת דבורה ברלינר, נשיאת המחוזי בתל-אביב - הודיעה ביניש כי לאור האווירה הציבורית שנוצרה באחרונה סביב שאלת המינויים לעליון, לא ניתן כעת למנות שופטים לעליון, שכן כל מינוי כזה ייתפס מיד כצבוע בצבעים פוליטיים.

ביניש גם הצביעה על הצורך לפתוח את רשימות המועמדים, שלא עודכנו בשנים האחרונות, והביעה תמיכה גם בהוספת מועמדים ממוצא מזרחי. היא לא הזכירה במפורש את שמו של עו"ד מני מזוז, היועץ המשפטי לממשלה הקודם, ואולם היא איננה מתנגדת למינויו לעליון.

נוכח עמדת השופטים, הציעו להם חברים אחרים בוועדה להתמקד בגירסה מוקטנת של ה"דיל", ולמנות בשלב זה את השופטים סולברג וזילברטל בלבד, תוך הותרת שני מקומות פנויים למינוי בשלב מאוחר יותר. אפשרות כזו גם תאפשר פרסום שמותיהם של מועמדים נוספים ב"רשומות", כדי שניתן יהיה לדון בהם בישיבות הוועדה הבאות.

ואולם גם לכך סירבו השופטים, ועמדה זו עוררה תסכול ומורת-רוח רבה בקרב משתתפי הישיבה.

"שיקול פוליטי"

בשיחות סגורות אמרו חברים בוועדה כי הנימוקים שהשמיעו השופטים להחלטתם שלא לתמוך במינוי שופטים אמש, היו משוללי היגיון ונבעו מתוך שיקולים פוליטיים.

לצד ההצעה שעלתה למנות תחילה את סולברג וזילברטל, דובר גם על סולברג וברלינר תחילה. ביניש אמרה כי אין לה כל התנגדות למינויו של סולברג לעליון, וכי מדובר בשופט ראוי, אלא שאין לעשות זאת על רקע קמפיין ציבורי ופוליטי. השופטים ציינו כי מלבד סולברג, יש שופטים נוספים בבתי המשפט המחוזיים הראויים להתמנות לעליון.

הדיון בוועדה לא התמקד בנושאי החקיקה העומדים על הפרק, הנוגעים לפרוצדורת בחירת שופטים.

"להוסיף מועמדים"

האפשרות שהדיון בעניין מינוי שופטים יתחדש בישיבתה הקרובה של הוועדה ביום שישי הקרוב עדיין קיימת, ואולם לפי ההערכות השופטים לא ישנו במהלך השבוע את עמדתם כפי שהוצגה אמש, ולא יתמכו במינוי שופטים לעליון.

בשל חוק סער שנחקק ב-2008, הדורש רוב של 7 מ-9 חברי הוועדה לצורך מינויים לעליון, יש בידי השופטים למעשה זכות וטו על מינויים. במצב כזה תתמקד הישיבה בשישי הקרוב במינויים לשלום ולמחוזי בלבד.

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), חבר הוועדה למינוי שופטים, אמר כי "לצערי לא נבחרו אתמול שופטים, ואני לא רואה כיצד הם אכן ייבחרו גם השבוע. הדברים בהחלט יכלו להתנהל אחרת, והיה צריך למנות שופטים ולהקל על העומס בבית המשפט העליון. כעת האחריות על העומס ותוצאותיו מוטלות על כתפי מי שמנע היום את ההצבעה".

לדברי עו"ד רחל בן-ארי, נציגת לשכת עורכי הדין החברה בוועדה, "צריך לפתוח את רשימות המועמדים. אני לא רואה שום סיבה שבתוך חודש-חודשיים לא יסתיים העניין בהליך מסודר".

עו"ד בן-ארי הוסיפה כי "אני לא מכירה איומים, כמו זה שאם לא ימונו שופטים השבוע, לא ימונו שופטים עד לאחר פרישת הנשיאה ביניש (בפברואר - י' י'). אני מקווה שזה לא נאמר, ואם זה נאמר אני מקווה שלא כך יהיה. האחריות היא של כולנו למנות שופטים, מצד אחד במהירות ומצד שני בפרוצדורה מסודרת, תוך פתיחת הרשימות, ואפשר לעשות זאת גם בלוחות זמנים קרובים. אני בעד הוספת מועמדים, לרבות הוספת מועמדים ממוצא מזרחי. צריך להרחיב את המאגר".