הישג לקדימה: הליכי החקיקה של "חוק גרוניס" יעוכבו

הליכי החקיקה של החוק הסולל את דרכו של אשר גרוניס להתמנות לנשיא העליון יעוכבו עד לשבוע הבא ■ ח"כ יואל חסון: "זו חקיקה לא תמימה, פרסונלית ולא עניינית"

סיעת קדימה הצליחה להביא היום (ד') לעיכוב בהמשך הליכי חקיקתו של "חוק גרוניס", שמטרתו ביטול המגבלה בחוק בתי המשפט המונעת משופט בית המשפט העליון אשר גרוניס מלהתמנות לנשיא העליון עם פרישתה של הנשיאה הנוכחית, דורית ביניש, בחודש פברואר הקרוב. זאת, לאחר שהחלטה של ועדת הכנסת גרמה לכך שהמשך הליכי חקיקתו של החוק, שאושר בשבוע שעבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, יעוכבו עד לשבוע הבא.

מדובר בשורת צעדים שנקט ח"כ יואל חסון (קדימה), ובהם הגשת הרוויזיה וניסיון להכניס סעיפים חדשים להצעת החוק, שלפיהם תבוטל מגבלת יתרת כהונה של 3 שנים הדרושה כדי להתמנות לנשיא בית משפט או סגנו, לא רק ביחס לבית המשפט העליון או בית הדין הארצי לעבודה, אלא גם ביחס לערכאות השיפוט האחרות. צעדים אלה נועדו לעכב את הצעת החוק בניסיון למנוע מהקואליציה להביא לאישורו.

"הכוונה לעכב את החוק ולמנוע מהם להעביר אותו, כל יום שלא עובר הוא רווח. מדובר בהתערבות גסה בבית המשפט העליון", אמר חסון ל"גלובס". "החקיקה לא נעשתה מכוונות תמימות אלא מתוך ניסיון לעצב את פניו של בית המשפט העליון על-פי דרכם. זה תקדים רע מאוד שמכרסם בדמוקרטיה ומייצר תקדימים. אם הכוונות של יוזמי החוק הן תמימות, היה צריך לקבוע שהחוק ייכנס לתוקף בעוד שנתיים מהיום ולא ממחר בבוקר. זו חקיקה לא תמימה, פרסונלית, לא עניינית, שבאה לשנות כללי משחק", הוסיף.

לבקשתו של חסון, ועדת הכנסת דנה בנושא והחליטה כי הרחבת החוק מהווה נושא חדש, ולפיכך רק הסעיף המקורי, העוסק בבית המשפט העליון ובבית הדין הארצי לעבודה, יחזור לדיון בוועדת החוקה.

דובר סיעת קדימה ציין כי "קדימה בלמה לעת עתה את חוק גרוניס ואת הניסיון ברגע האחרון להרחיב תכולתו לכלל בתי המשפט. בעקבות מאבק פרלמנטרי עיקש של חברי סיעת קדימה בוועדת החוקה ובוועדת הכנסת נבלם קידומו של חוק גרוניס, שהיה אמור להיות מאושר היום בוועדה לקראת קריאה שנייה ושלישית".

בקדימה מדגישים: "נמשיך להיאבק בכל דרך נגד מהלכי בזק דורסניים של ממשלת נתניהו הפועלת נגד הדמוקרטיה בישראל".