רופא מהפריפריה נגד הרופאים מהמרכז: "זורעים אנרכיה"

יו"ר ועד הרופאים בביה"ח העמק בעפולה יצא למתקפה נגד מתנגדי ההסכם הקיבוצי מתמחה מהמרכז כתב לו בתגובה: "עזות מצח וחוסר בושה"

רופאים המומחים ומנהלי המחלקות מהמרכז מרוויחים כל-כך טוב, שהעבודה בבוקר בבית החולים הציבורי היא נטל עבורם, ולכן הם מתקשים לעמוד במכסת שעות העבודה הנדרשת", כך כתב השבוע לחבריו הרופאים ד"ר נועם בנימין, יו"ר ועד הרופאים בביה"ח העמק בעפולה, המשמש גם כחבר מזכירות ההסתדרות הרפואית.

"גם קיצור שבוע העבודה והפחתת השעות מ-45 ל-41.5 אינה מקלה עליהם. להם לא אכפת מהסכומים שירוויחו בביה"ח, להם מפריע דיווח הנוכחות הטכנולוגי, שיכריח אותם לעמוד במכסת השעות או לרדת בחלקיות משרתם", הוסיף.

ד"ר בנימין כתב כי ההסכם שנחתם "אינו התגשמות החלומות של רופאים רבים", אלא מה שהוא מכנה "פשרה בין רצונותינו ליכולת ולנכונות המדינה לשלם". לדבריו, בהסכם קיימת העדפה דיפרנציאלית של הרופאים בפריפריה ואלה העוסקים במקצועות שבמחסור, ולכן יש בכך משום צדק חברתי. "הדיפרנציאליות הזו לא מוצאת חן בעיני אלה שאינם נהנים ממנה, אבל משלמים את מחירה. הם מנסים בכל כוחם לפתוח את ההסכם ולעשות חלוקה מחדש של המשאבים", טען.

"אלה אנשים צעירים מאוד"

לדבריו, גם מנהלי בתי החולים הגדולים איכילוב, רמב"ם ותל השומר מניעים את המאבק בשל אינטרס אחר: "הם רוצים את הכנסת הביטוחים המשלימים לרפואה הציבורית - שחולה עם ביטוח משלים יבוא לאיכילוב ולא לאסותא. מדובר במטרה ראויה בהחלט, וגם אנחנו תומכים בה - אבל לא בדרך".

ד"ר בנימין ביקר את התנהלות המתמחים, אותם הגדיר "אנשים צעירים מאוד עם ראיית עולם מיידית". "מתמחה בגניקולוגיה שמונה חודשים בתל השומר מרגיש בשל ללמד את מוריו ומנהליו כיצד יש לבנות את הרפואה הציבורית, וסטאז'ר מזה חודשיים (!) משבית את העבודה באשקלון", כתב.

עוד כתב: "אנחנו מאמינים דווקא בדרכנו: שיפור הקיים באופן מדורג ובהתאם לאפשרויות. נדבך פה והישג קטן שם... הטקטיקה שבה נוקטים הגורמים השונים, מאותו סטאז'ר ועד פרופ' ברבש (מנהל איכילוב - ש.נ), היא לזרוע אנרכיה בבתיה"ח הציבוריים. להרוס את הקיים כדי שמהחורבות יבנה עולם חדש וטוב יותר".

לדבריו, תנאי העסקת המתמחים שופרו משמעותית לאורך השנים, הן מבחינת השכר והן מבחינת מספר התורנויות ומשכן. ההסכם האחרון קבע באופן חסר תקדים תוספת של 1,000 תקנים שתביא להגבלה דה-פקטו של מספר התורנויות לשש בחודש.

המתמחים: "חוסר ביקורת עצמית"

בתגובה כתב ד"ר אבי גדות, מראשי המתמחים מהמרכז, שאף נמנה עם קבוצת העותרים לבג"ץ, מכתב תגובה. "לא ברור לי עד כמה עזי מצח, חסרי בושה וחסרי ביקורת עצמית אתם, אנשי הר"י, שחתמתם במחשכים, ברמייה ובהסחת דעת על ההסכם המחריד הנוכחי... טוב הייתם עושים לו הייתם מסתכלים רגע מעבר לאגו שלכם, מקשיבים לקולות חבריכם ועושים את המעשה הראוי - להתפטר. לא שזה היה מתקן את האדמה החרוכה שהשארתם, אך לפחות היה פוטר אותנו מהצורך לתהות השכם וערב איפה המצפון, היושר והמנהיגות שלכם...".