קבלנים: על איזה שיווק קרקעות מסיבי סטנלי פישר מדבר?

נסים בובליל: "חבל שאין מי שדואג לרוכשי הדירות כמו שדואגים לרווחיות הבנקים" ■ יעקב אטרקצ'י: "בחודשים האחרונים יש ירידה מתונה; השוק יחזור לעצמו תוך 3 חודשים" ■ יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "המחסור בדיור עומד בעינו"

בעקבות דבריו של הנגיד פישר היום בכנסת, טוענים הקבלנים כי הם מתקשים להבין על איזה שיווק מסיבי הנגיד מדבר. לדברי נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, "פישר דואג ליציבות הבנקים, וזהו תפקידו. חבל שאין מי שדואג לציבור רוכשי הדירות כמו שדואגים לרווחיות הבנקים. מחדלי הממשלה עושים את העבודה עבור הנגיד, ואין לו מה לחשוש מירידת מחירים בטווח הקצר".

בובליל הוסיף כי "גם הקבלנים רואים את הנולד ולמודי ניסיון ממשברים קודמים. הם לא ייענו לדרישות הממשלה לצאת ולבנות בכל מחיר, בידיעה שאחר כך הם עלולים לפשוט את הרגל". בהתייחס לבעיית המימון אמר בובליל: "ערכנו פגישות עם בכירי בנק ישראל מתוך מטרה למצוא פתרון לבעיית המימון. מטרת הנגיד היא להקטין את החשיפה של הבנקים לענף, אולם האשראי שנותנים הבנקים לענף כולל גם את תחום התשתיות ועבודות ממשלתיות, שאינן קשורות למחירי הדיור, וממומנות על ידי המדינה. אנחנו מבקשים להפריד בין הענפים ולאפשר את הגדלת האשראי לענף המגורים".

"מבלבלים את הציבור"

גם אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מתקשה להבין את דברי הנגיד: "למדנו שהמינהל כלל לא עמד בייעדי השיווק שלו השנה. בין היתר, בשל כישלון חלק מהמכרזים. שנית, הריבית במשק נותרה בשיעור נמוך, וללא שינוי. ושלישית, המחסור בדיור עומד בעינו, כשבינתיים הצטרפו לעגלת הנדל"ן המתרוקנת עוד 30 אלף בתי אב. מוטב היה אילו ביקש הנגיד הסבה של חלק נכבד מהמכרזים לדיור להשכרה, שאז היו כספי הבנקים והציבור מובטחים בהשקעה בטוחה יחסית ונושאת תשואה".

יעקב אטרקצ'י, בעלים משותף ומנכ"ל חברת אאורה ישראל, טוען כי "יש כאן מעבר מקיצוניות אחת לאחרת, כשלפני מספר חודשים פישר אמר דברים הפוכים. נראה שנכנסים לפאניקה וזה לא טוב לענף. יש מחסור בדירות והאמירות הללו פשוט מבלבלות את ציבור הרוכשים".

אטרקצ'י מציע להיזהר מהשמעת אמירות כאלה: "איזה עודף שיווקים היה כאן? באזורי הביקוש לא היו כמעט שיווקים, וגם אין היום. כדאי שכל הגורמים יגידו רק דברים שקולים, ובעיקר יפסיקו לדבר ויתחילו לעשות. בחודשים האחרונים יש ירידה מתונה, שנובעת בעיקר ממבצעים של קבלנים המתבטאים בכ-5% עד 7%. השוק יחזור לעצמו תוך 3 חודשים".

"לא לזלזל בדבריו"

חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן, דווקא מתרשם אחרת: "הנגיד הוכיח עצמו כאדם שקול, זהיר וחכם, ולכן אין לזלזל בדבריו. מה שהנגיד אומר צריך להדליק נורה אדומה. הראייה שלו היא ארוכת טווח, והוא חושש בצדק שהפשרה לא מבוקרת של קרקעות עלולה לגרום נזק לענף. בסופו של דבר, אם המחירים יירדו בצורה דרסטית, כל השוק ייפגע. צריך לזכור שיש יותר בעלי דירות מאשר מחוסרי דיור, ובמקרה של ירידת מחירים קיצונית, הפגיעה בהם תהיה קשה".