למה יצחק תשובה שותק?

"הסכמים יש לכבד", הוא אמר לששינסקי. לך ספר את זה למחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן

שלא בטובתו נהפך השבוע יצחק תשובה לסמל. כמו זהבית כהן ואילן בן-דב לפניו, גם תשובה הפך לסמל של יהירות, תאוות-בצע והתנערות מאחריות. אצל כהן זה נגמר רע, בן-דב הפך לאיש שכולם אוהבים לשנוא, האם גם תשובה בדרך המהירה לשם? אם בעבר זה הפריע לו, כעת נראה כי הביקורת הציבורית כבר לא מזיזה לו.

פעם זה היה אחרת. תשובה היה הקבלן מנתניה, הטייקון העממי, איש עסקים שגדל מלמטה ובנה את עצמו במו-ידיו - סיפור סינדרלה אמיתי. תדמית "העממיקו" טופחה בקפידה: כשנמצא גז, הקדיש אותו תשובה לעם ישראל ולחזון הציוני, הוא דיבר על חינוך, סיפר שוב ושוב על ילדותו הקשה.

הסדק הראשון בתדמית נבקע לפני 4 שנים, כשתשובה השיק מחדש את הפלאזה באירוע אקסטרווגנטי וקיבל רוח גבית מכלי תקשורת חנפים - אותם כלי תקשורת שהשבוע ירדו עליו בלי רחמים. ולא נרחיב על החתונה של בנו אלעד, אירוע שמדבר בעד עצמו, הרי זכותו של אדם לחגוג לבנו יקירו חתונה גם אם היא עולה 7 מיליון שקל. זכותו של אדם להפגין את עושרו ברבים ולנקר עיניים.

בדרך הייתה ועדת ששינסקי. אירוע מכונן שבו התגלה תשובה ככוחני ומרוכז בעצמו. הוא היה עסוק במלחמה על המיליארדים הרבים הטמונים בגז ושלל לחלוטין את רצון המדינה לתת לאזרחיה ליהנות מאוצר טבע לאומי נדיר.

"הסכמים חייבים לכבד", אמר אז תשובה, בתמיכת שורה של עורכי דין בכירים, אקדמאים ויועצי תקשורת. "פגיעה בזכות הקניין", "אסור לשנות הסכמים רטרואקטיבית", אלה היו המנטרות.

מתנגדי הוועדה גם לא בחלו בהתקפות אישיות על שר האוצר, יובל שטייניץ, ועל יו"ר הוועדה, פרופ' איתן ששינסקי.

עכשיו הגיע הסדר החוב של דלק נדל"ן. תשובה בכלל לא מבין מה הבעיה. אמנם לפני שנה הוא אמר בוועדת ששינסקי ש"הסכמים יש לכבד", אבל אגרות החוב של דלק נדל"ן הן הסכם בין החברה למחזיקי האג"ח שלה, ולמה זה קשור אליו, הרי החברה היא ישות משפטית נפרדת. מדוע מצפים שהוא, המחזיק 51% מהמניות, יישא בכל חובותיה?

כשנלקחו ההלוואות הוא בכלל לא היה הבעלים של דלק נדל"ן אלא קבוצת דלק, שגם היא ישות משפטית בפני עצמה, ובימינו גם מדינות שומטות חובות. בכלל, הוא עשה מעל ומעבר והזרים לדלק נדל"ן מאות מיליונים בשנים האחרונות. עכשיו הוא מוכן לתת 250 מיליון שקל נוספים. אז מה רוצים ממנו בכלל? מי שקנה אג"ח לקח סיכון והפסיד 2.2 מיליארד שקל. קורה.

מבחינה משפטית, תשובה צודק, אבל בהתנהגותו בדלק נדל"ן הוא מאבד את שאריות האהדה הציבורית שעוד נותרו לו אחרי ששינסקי. זו כנראה הסיבה שתשובה ירד למחתרת מבחינה תקשורתית.

בניגוד ללב לבייב, שעמד זקוף במסיבת עיתונאים ודיבר באומץ על הבעיות של אפריקה ישראל, או אפילו בניגוד לאילן בן-דב, שהביא את גירסתו - תשובה שותק. לא מדבר, לא מתראיין, לא מגיב. שולח את אנשיו לחזית והוא נותר מאחור.

האם תשובה ישלם מחיר על התנערותו מדלק נדל"ן? נראה שהוא לא סבור כך. תשובה מהמר על הזיכרון הקצר של הציבור ועל חוסר האכפתיות של הגופים המוסדיים. הוא מהמר על כך שלא ייגרם לו נזק מדעת קהל עוינת, והציבור שרואה אותו היום כסמל לטייקון קר ועושק ישכח מחר ויסלח לו מחרתיים.

אבל תשובה בעיקר מהמר על כך שביום שדלק תגיע לשוק החוב ותרצה להנפיק אג"ח במיליארדי שקלים למימון קידוחי הגז, יעמדו המוסדיים בתור כדי לקנות. לא בטוח שהוא טועה.

eran300@gmail.com