לאומי: "עידן חדש בסלולר - שחיקה מתמשכת ברווחיות"

בבנק הפועלים מעריכים כי גם החברות שמוטות לענפי הצריכה וטרם פרסמו דוחות תדווחנה על פגיעה בתוצאות ■ לאומי: "מומלץ להחזיק בסקטור האנרגיה והטכנולוגיה מעל למשקל השוק"

הסנטימנט השלילי במסחר בבורסות העולם המשיך להעיב השבוע על שוק ההון המקומי, על רקע נתוני מאקרו שליליים בארה"ב והתגברות משבר החוב באירופה, תוך עלייה בתשואות האג"ח של מספר מדינות בגוש האירו, כולל מי שאמורה להיות הכלכלה החזקה והיציבה באירופה, גרמניה.

בבנק הפועלים מציינים כי המדד המשולב שפורסם על ידי בנק ישראל מצביע על המשך ההאטה בשוק, כמו גם עונת הדוחות העומדת להסתיים. "המדד עלה בחודש אוקטובר ב-0.1%, והמשיך בכך את מגמת העליה המתונה של החודשים האחרונים. העלייה במדד החודש משקפת עליות במדד הייצור התעשייתי ובמדד הפדיון, שקוזזו על ידי ירידות במדדי יצוא השירותים ויבוא הסחורות", אומרים בפועלים.

בשבוע הבא תסתיים עונת הדוחות, ובבנק הפועלים מציינים כי ההאטה בתוצאות החברות כבר כאן. "הדבר בולט במיוחד בתוצאות החברות המוטות לצריכה הפרטית בישראל. מגמה זו נרשמה בתוצאות חברות התקשורת, נייר חדרה, שטראוס, דלק רכב ועוד. ההערכות הן, כי גם החברות שמוטות לענפי הצריכה וטרם פרסמו את תוצאותיהן לא נמלטו מההשפעות השליליות, וגם הן תדווחנה על פגיעה בתוצאות - פגיעה שמסבירה את החולשה במניותיהן בחודשים האחרונים".

בבנק לאומי מציינים כי תוצאות חברות הסלולר המשיכו לאכזב, בעיקר לאור השינויים הרגולטוריים המתרחשים. "פרטנר הציגה עליה של 6% בהכנסות, אולם, במגזר הנייד הציגה החברה ירידה של 11% בהכנסותיה. בשורת הרווח הנקי של החברה נרשמה ירידה של כ-44% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מתוצאותיהן של כל החברות בסקטור, ניתן ללמוד על עידן חדש בעולם הסלולר, עידן בו קיימת שחיקה מתמשכת ברווחיות. להערכתנו, ללא שינוי מהותי בתחומי הפעילות, חברות הסקטור לא יחזרו להיסחר בשוויים בהן נסחרו בעבר".

"גם חברות שיווק הדלק הישראליות (דלק ישראל, דור אלון וגרנית) הציגו שחיקה ברווחיות בשל הורדת מרווח השיווק במקביל להמשך עליה רצופה במחירי הדלקים. אנו מזכירים שכרגע נושא מרווח השיווק נמצא שוב בבדיקות ובדיונים, וההחלטות צפויות להתקבל בחודשים הקרובים. להערכתנו, הנושא יסתיים בפשרה ובהורדה בשיעור נמוך יותר של מרווח השיווק".

בלאומי מעריכים כי "מומלץ להחזיק בסקטור האנרגיה והטכנולוגיה מעל למשקל השוק. כמו כן, אנו מוצאים יתרון במניות הנדלן המניב שהינו דפנסיבי יחסית על פני מניות הנדל"ן למגורים, כשיש לתת את הדעת למדינות בהן פועלות החברות. נדגיש כי לא מן הנמנע שגם בסקטור זה יתאפיין המסחר בתנודתיות. אולם, בהסתכלות לטווח הארוך, להערכתנו רמת המכפילים בו נמוכה".

ומה בקשר להשפעות מחאה החברתית? בבנק לאומי מזכירים כי השבוע פרסמה הלמ"ס נתונים אודות מכירות רשתות השיווק בחודשים אוגוסט-אוקטובר 2011. "מהנתונים עולה כי בחודשים אלו חלה עליה של 3.6% בפדיון לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת, בהמשך לעליה של 1.9% בשלושת החודשים שקדמו להם. מהנתונים עולה כי מכירות רשתות המזון לא נפגעו כתוצאה מהמחאה החברתית. עם זאת, אין לדעת כיצד התפלגו המכירות בין הרשתות עצמן וכיצד הושפעה שורת הרווח".

בבנק הפועלים מסכמים ואומרים כי הם מעריכים כי "מידת הסיכון בהשקעה בשוק המניות המקומי עודנה גבוהה ביותר, ועל כן למרבית המשקיעים, אשר מאופיינים בפרופיל סיכון נמוך עד בינוני, מומלץ עדיין לשמור על רכיב מנייתי מצומצם בשל התנודתיות שצפויה להמשך בבורסה. עם זאת, ללקוחות המאופיינים בפרופיל סיכון גבוה, ואשר מודעים לתנודתיות שלהערכתנו תמשיך לאפיין את שוק המניות בטווח הנראה לעין, אנו סבורים כי מניות מסויימות נסחרות כיום במחירים נוחים להשקעה".