בכירי הנדל"ן: מחירי הדירות יירדו השנה בהובלת ת"א

כך עולה מסקר הנדל"ן החצי-שנתי של דלויט ■ 46% מבכירי הענף צופים ירידה של עד 10% במחירים, בעוד ש-9% צופים ירידה של עד 20% ■ ירידות מחירים צפויות גם נס ציונה, באר שבע ומודיעין ■ באילו ערים דווקא כדאי לרכוש דירה?

האם מחירי הנדל"ן יירדו בשנה הקרובה? סקר הנדל"ן החצי-שנתי של Deloitte בריטמן-אלמגור-זהר מראה כי רוב בכירי הנדל"ן במשק מעריכים שהמחירים אכן יירדו בשנה הקרובה - בהובלת ת"א.

מהסקר עולה, כי 46% מבכירי הענף צופים ירידה של עד 10% במחירים ו-9% צופים ירידה של 10%-20% במחירי הדירות. 30% מהבכירים לא צופים שינוי במחירים בשנה הקרובה, ו-15% צופים דווקא כי מחירי הדירות יעלו בשיעור של עד 10% בשנה הקרובה.

באילו ערים צפויה ירידת מחירים? מהסקר עולה כי תל אביב מובילה את רשימת הערים שבהן צפויה, לדעת בכירי הנדל"ן, ירידה במחירי הדירות בשנה הקרובה, שכן 37% העריכו כי מחירי הדירות בעיר צפויים לרדת. עוד בולטות ברשימת הערים שבהן צפויה ירידת מחירים: נס ציונה, באר שבע ומודיעין. מנגד, 2% בלבד ממשיבי הסקר צופים ירידה במחירי הדירות בערים רחובות, חדרה וראשון לציון.

עוד עולה מהסקר כי היעדים האטרקטיביים לרכישת דירה למגורים הם: חדרה (33% מבכירי הענף ציינו אותה), יבנה (25%) וחיפה (25%). אחריהן ניצבות אשקלון, באר שבע ורחובות עם 17% כל אחת.

"מרבית בכירי הענף מאמינים כי מחירי הדירות יירדו, אך קרוב למחציתם מעריכים את שיעור הירידה בעד 10% בלבד", אמר רו"ח אמיתי ובר, שותף וראש מגזר הנדל"ן בדלויט. "ירידת המחירים הצפויה נובעת משילוב של רגולציה מוגברת בתחום הנדל"ן והפיננסים, הן בצד הביקוש והן בצד ההיצע, יחד עם התגברות הנתונים המראים כי המשק הישראלי נכנס לתקופת האטה כלכלית. מאידך, אנו עדים לכך, שבמקביל צפויה עלייה בדמי השכירות, כך שבסופו של דבר רוכשי דירות נמצאים במלכוד, האם לחכות לירידת מחירים גדולה יותר בעתיד ולשלם כיום יותר שכירות חודשית, או לרכוש דירה כיום ו'לנצל' את הריבית הנמוכה על המשכנתאות".

על פי ממצאי הסקר, 53% מבכירי הענף צופים ששכר הדירה בתל אביב יישאר יציב בשנה הקרובה. זאת, לעומת 29% שצופים כי שכר הדירה בעיר יעלה ו-16% סבורים כי יירד.

בהתייחס לזירה העולמית, מרבית בכירי קהילת הנדל"ן מעריכים כי השוק בעל הפוטנציאל הגבוה ביותר להשקעה בנדל"ן הוא ארה"ב, 81% מהמשיבים ציינו כי יעד זה מהווה הזדמנות להשקעות נדל"ן בעולם. 40% מהמשיבים ציינו כי להערכתם שוק הנדל"ן בגרמניה הוא יעד נוסף בעל פוטנציאל גבוה להשקעה. אחרי גרמניה דורגו ברזיל, אנגליה וקנדה, עם 23% כל אחת. על אף הצניחה במחירי הנדל"ן ביוון ובספרד, רק 15% מעריכים כי במדינות אלו ישנן הזדמנויות להשקעה בנדל"ן.

סקר הנדל"ן של דלויט נערך אחת לחצי שנה במטרה לעמוד על המגמות והתחזיות בענף הנדל"ן לשנה הקרובה. הסקר נערך במהלך חודש נובמבר, בהשתתפות מנהלים בכירים בענף הנדל"ן, זו הפעם השמינית.