גול עצמי: המיסוי בבריטניה ממשיך להבריח ספורטאים מהממלכה

רשות המסים המלכותית גבתה ב-2009/10 כ-7 מיליון ליש"ט מספורטאים זרים שהשתתפו בתחרויות על אדמת בריטניה; נדאל ויוסיין בולט כבר ביטלו הגעה

מדיניות המיסוי של בריטניה ממשיכה לפעול לרעתם של הספורטאים הזרים שמגיעים להתחרות בטורנירים ומשחקים שונים ברחבי הממלכה. כידוע, רשות המסים המלכותית (HMRC) גובה מס מספורטאים זרים, וכן משחקני טלוויזיה, קולנוע ודמויות נוספות מעולם הבידור בגין עבודות שהם מבצעים על אדמת האי. המיסוי נלקח מהכנסותיהם של הספורטאים והשחקנים מפרסום, חסויות וספונסרים, ולא משכרם ה"רגיל".

סוכנות הידיעות "בלומברג" מדווחת כי סך המיסוי ל"בדרנים זרים" הגיע ב-2009/10 לשיא כל הזמנים של 68 מיליון ליש"ט. לפי סוכנות ראיית החשבון והייעוץ הלונדונית RSM Tenon, כ-7 מיליון ליש"ט מתוך סכום זה מיוחס למיסוי שגבתה רשות המסים מספורטאים בלבד.

כהשוואה, ב-2008/09 גבתה ה-HMRC מספורטאים ושחקנים זרים 56 מיליון ליש"ט, ואילו ב-2007/08 הסתכם המיסוי ב-58 מיליון ליש"ט.

שיטת חישוב המיסוי של "בדרנים זרים" בבריטניה עברה לאחרונה הקשחה, וכעת היא מחושבת לפי כמות האירועים שבהם מופיעים הספורטאים והשחקנים על אדמת בריטניה, ביחס לכמות האירועים בהם הם מופיעים בשאר העולם. המשמעות: מרתוניסט, שבשנה אחת משתתף במרתון לונדון ובמרתון ברלין, יצטרך להחזיר 50% מהכנסותיו מספונסרים לרשות המיסים הבריטית. אם ניקח ספורטאי כמו רפאל נדאל, שהשתתף השנה ב-20 טורנירי טניס, 3 מהם בבריטניה - הרי שהוא יצטרך להעביר ל-HMRC כ-15% מהכנסותיו מפרסום (שמגיעות, על-פי "פורבס", ל-20.5 מיליון דולר בשנה).

נדאל, שהשתתף בשבוע שעבר בטורניר המאסטרס בלונדון, אמר בנושא: "סיטואציית המיסוי כאן קשה עבורינו הספורטאים".

מארגני תחרויות הספורט בבריטניה קוראים לביטול חוקי המיסוי האלו, מחשש לבריחה של כוכבים זרים מתחרויות במדינה, כשעיקר הלחץ מופעל על-ידי התאחדות הטניס. רפא נדאל, לדוגמא, כבר הודיע כי לא ישתתף בטורניר "קווינס" ב-2012 בעקבות המיסוי הקשוח. גם יוסיין בולט, האצן שמחזיק בשורה של שיאי עולם, מסרב להשתתף בתחרויות אתלטיקה בבריטניה עקב חוקי המס.