בנק הדואר יוכל להפיץ שירותים פיננסיים שיספקו בנקים אחרים

ועדת השרים לחקיקה אישרה התיקון מספר 11 לחוק הדואר, המכונה חוק "הבנק החברתי" ■ בנק ישראל לא ישמש מלווה של מוצא אחרון לבנק ■ יו"ר חברת הדואר, ששי שילה: "צעד חשוב בדרך לספק שירותים פיננסיים לכולם"

בנק הדואר לא יוכל לפעול כבנק מסחרי אך יוכל להפיץ באמצעות סניפיו שירותים פיננסיים שיספקו הבנקים הקיימים. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את התיקון מספר 11 לחוק הדואר, שיזם שר התקשורת משה כחלון, תיקון המכונה חוק "הבנק החברתי".

התיקון לחוק מסיר חסמים חוקיים ויאפשר לבנק הדואר להרחיב את מתן השירותים הפיננסיים על בסיס שיתוף פעולה עם גופים פיננסיים אחרים. כך למשל לאחר כניסת החוק לתוקף יוכל בנק הדואר לשלם ריבית ללקוחות ולתת אשראי תוך הסתמכות על גופים חיצוניים, אך ללא נשיאה בסיכון או שימוש בכספי הפיקדונות של לקוחותיו.

ביוני העלה כחלון את ההצעה במתכונתה המרחיבה שתאפשר לבנק הדואר לפעול כמו בנק רגיל אך לאור התנגדות בנק ישראל נפלה ההצעה. בנק ישראל מתנגד בנחרצות להגדלת פעילות הדואר עד לרמה של פעילות בנקאית ללא פיקוח שלו וללא עמידה בסטנדרטים בנקאיים כמו הון עצמי וניהול סיכונים.

כעת עלתה הצעת החוק שוב. לאחר דיאלוג עם בנק ישראל, הוסרו ממנה הסעיפים שהיו אמורים לאפשר לבנק הדואר לקיים פעילות סמי בנקאית ונקבע כי בנק ישראל גם לא ישמש מלווה של מוצא אחרון עבור בנק הדואר. לאור הסכמות אלו הסיר בנק ישראל את התנגדותו לחקיקה.

השינוי בחוק יהווה צעד קדימה להפיכת בנק הדואר לחברה מבחינת ממשל תאגידי והקמת תשתית ארגונית עצמאית ואף מסדיר את הפיקוח של משרד התקשורת על הבנק, אך בטווח הקצר לא תהיה לו משמעות מעשית לגבי פעילות הדואר הנוכחית. בנק הדואר כבר משווק מזה מספר חודשים מוצרים בנקאיים של בנק ירושלים בסניפיו ומשווק מוצרי ביטוח כבר כמה שנים. עוד נקבע בהצעת החוק כי בנק הדואר יוכל לתת ייעוץ פיננסי. עם זאת לבנק אין כרגע תשתית מתאימה בכוח אדם מקצועי או מיכון לעניין זה.

בתגובה, אמר כחלון ל"גלובס": "יש בהצעה החדשה שינוי אחד: שהפיקדונות יהיו באישור החשב הכללי, וזה כי אין גוף שיעמוד אחרינו בגלל נפילה של הבנק (לווה אחרון). בנינו פלטפורמה באישור החשב הכללי. שאר ההצעה מרחיבה את השירותים שבנק הדואר ייתן, והתועלת ברורה".

יו"ר חברת הדואר ששי שילה בירך על החוק ואמר כי "החוק שיזם השר כחלון מהווה צעד חשוב קדימה בדרך להפוך את בנק הדואר לגוף המספק שירותים פיננסיים לכל האוכלוסייה בדגש על השכבות החלשות".

כיום בנק הדואר אינו בנק במובן המקובל של המילה. לבנק 350 אלף לקוחות, והיקף יתרות העו"ש עומד על כ-1.1 מיליארד שקל, אך הוא אינו מפוקח על ידי בנק ישראל ואינו רשאי לבצע פעולות בנקאיות בסיסיות. למשל, אסור לבנק הדואר לתת אשראי או הלוואות באמצעות כספי הפיקדונות של הלקוחות או לאפשר ללקוח להיכנס ליתרת חובה. בנוסף אסור לבנק הדואר לתת ריבית ללקוח.