עכשיו זה סופי: אורי יוגב ימונה ליו"ר רכבת ישראל

על רקע מאבק קשה שמנהל נגדו ועד עובדי הרכבת, ועדת שפניץ לבדיקת מינויים בשירות הציבורי תאשר היום את המינוי של אורי יוגב לאחר שהמשנה ליועמ"ש הסיר את התנגדותו

ועדת שפניץ לבדיקת מינויים בשירות הציבורי צפויה לאשר היום (א') את מועמדותו שלאורי יוגב לתפקיד יו"ר רכבת ישראל. בישיבה שערכה הוועדה ביום חמישי האחרון הביעו מרבית המשתתפים בדיון תמיכה באישור מועמדותו של יוגב, על רקע מאבק קשה שמנהל נגדו ועד עובדי הרכבת.

הדרך לאישור מועמדותו של יוגב נסללה לאחר שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, הסיר הסתייגויות שהעלה בעבר לגבי המינוי. בעקבות תלונות שהוגשו נגד יוגב ביוזמת ועד העובדים, קבע ליכט באוגוסט כי התנהלותו "מעלה חשש להתנהגות בלתי תקינה וחשש לפגיעה בטוהר המידות".

ואולם במכתב ששיגר לפני שבועיים לוועדת שפניץ, כתב ליכט כי בחן מחדש את מסקנותיו, לאחר שהוצגה בפניו תשתית עובדתית חדשה. בסיכום מכתבו קבע ליכט כי "אכן נפלו פגמים בהתנהלותו של מר יוגב, אולם אין לראות בהם מסכת אחת של מעידה עקבית".

השינוי בעמדת ליכט הוסבר בחומרים שהציג לו יוגב, וכן בתצהיר ובתוצאות בדיקת פוליגרף שיוגב ערך ביוזמתו. הטענות נגד יוגב התמקדו בשני אירועים. הראשון שכונה "הפגישה הלילית", התייחס לפגישה שקיים יוגב עם אורן מוסט, שהיה מועמד מוביל למנכ"ל הרכבת. במהלך הפגישה, ימים ספורים לפני ההכרעה בהתמודדות, הואשם יוגב כי ניסה לשכנע את מוסט לוותר על מועמדותו לטובת מועמד של שר התחבורה.

במכתבו גילה ליכט כי יוגב הציג גרסה שממנה "מתגלה תמונה עובדתית מעט שונה", וקבע כי למרות שהפגישה לא הייתה צריכה להתקיים ותוכנה היה "פגום", הרי ש"אין תמיכה ראייתית לטענה כי מר יוגב פעל בהמשך להליכים הפגומים בוועדת האיתור במטרה להביא לבחירת מועמד מטעם שר התחבורה".

הטענה השנייה נגד יוגב הייתה כי לא הצהיר על ניגוד עניינים לכאורה שבו היה מצוי בשל היכרותו עם יוסי דסקל, מנכ"ל בומברדייה ישראל. דסקל מונה לדירקטור בחברה פרטית בשליטת יוגב, אך יוגב טען כי בחר בדסקל בשל היותו "מומחה בעל שם בנושא טרור".

דסקל התפטר מהחברה בעקבות מינוי יוגב לדירקטור ברכבת. ליכט קבע כי היה על יוגב לדווח על היכרותו עם דסקל, ואולי אף להימנע מהשתתפות בישיבות רלוונטיות, אך "לא מדובר בהתנהלות המונעת כשלעצמה את מינויו".