מה הקשר בין השטפונות בתאילנד למצב חברות ההיי-טק?

רוברט חיימוביץ, מקרן הגידור אמנסיפיישן, מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס" על מה באמת חשוב להסתכל, ומספק הצצה למניות המועדפות של הקרן

משקיעים רבים חוששים להיכנס עתה לשוק, ואלו שבכל זאת מתפתים מבקשים לעשות זאת לרוב עם אסטרטגיה שתיתן להם הגנה מלאה או חלקית במקרה של ירידות, אותן אנו חווים באופן תדיר כיום. על הרקע הזה, מקבלות אסטרטגיות מסחר כמו שורט/לונג אקוויטי (Long/Short Equity) חשיבות. בשיטה זו המשקיע קונה מניות שלהערכתו מתומחרות נמוך ביחס לשוויין, ובמקביל מוכר בחסר (שורט) מניות שלהערכתו מתומחרות גבוה מדי. הדבר יכול להתבצע במניות של חברות בעלות מאפיינים דומים, או מתחרות באותו ענף.

"צריך להבין את איכות המודל העסקי, הסיכויים לצמיחה ואיכות ההנהלה. אנחנו מחפשים מכפילים נמוכים מאד של תזרימי הכנסות קבועות, עם תרחישי סיכון ותשואה אטרקטיביים", מסביר בראיון בלעדי ל"גלובס" רוברט חיימוביץ, ראש היחידה לפיתוח אסטרטגי בקרן הגידור האמריקנית Emancipation Capital, המתמחה בחברות היי-טק שנסחרות בארה"ב ונוקטת באסטרטגיית שורט/לונג אקוויטי. הקרן מיוצגת בארץ על ידי בית ההשקעות טנדם קפיטל, וחיימוביץ מגיע לארץ במסגרת כנס של בית ההשקעות שיתקיים ב-29 בנובמבר בת"א.

חיימוביץ התחיל את דרכו כאנליסט טלקום ומדיה, ולאמנסיפיישן הצטרף ביוני האחרון, לאחר שכיהן כמנהל תיקים ומנכ"ל בקרן הגידור Bull Path Capital Management (מניות בלונג ושורט).

לגבי מצבן של חברות ההיי-טק בעת הנוכחית, הוא מציין כי "תמיד ישנם בורות שצריך להימנע מליפול אליהם. זו אחת הסיבות מדוע כדאי לשכור מנהל כספים מקצועי. יש לא מעט חברות שלהערכתנו יקרות מדי ביחס לקצב הצמיחה שלהן, אך מה שמדאיג אותי כעת הוא דווקא השטפונות בתאילנד. כ-25% מכונני הדיסקים הקשיחים בעולם מיוצרים שם, וזה יכול להפריע מאוד לכל מערכת ייצור המחשבים".

המלצה חמה לאמדוקס

חיימוביץ נמנע, כחלק ממדיניות הקרן, לחשוף את פוזיציות השורט שלו, אך לגבי פוזיציות הלונג הוא מגלה קצת יותר נדיבות, וחושף כי אחת מהחברות המועדפות בקרן היא אמדוקס הישראלית. "יש לנו בתיק מניות אמדוקס - ההנהלה מצוינת ולמודל העסקי רכיבים חזקים של הכנסות חוזרות. עם היסטוריה ארוכה של שמירה על שולי הרווח הגולמי הטובים ביותר בתעשייה, אמדוקס היא בעלת תזרים מזומנים תפעולי חזק, וצבר ההזדמנות הגדול שלה מבטיח ראות טובה לרבעונים הבאים".

המניה נסחרת כעת לדבריו בטווח מוגבל, שכן "שוק הגבייה הסלולרית כבר התבגר. אבל האימוץ העולמי של טלפונים חכמים, וההתפוצצות המקבילה של תקשורת נתונים ניידת, צריכים לזרז גידול בהכנסותיה, מאחר שרשתות הסלולר צריכות כעת לשדרג משמעותית את תשתיותיהן הקיימות".

שם נוסף בתיק של אמנסיפיישן הוא חברת אקסלריס (Accelrys), המספקת כלים לפיתוח המו"פ עבור תעשיות התרופות, הביוטכנולוגיה, הכימיה והכימיקלים. "יש לנו אמון גדול במנכ"ל החדש, שהצליח להכפיל את גודל החברה באמצעות מיזוג עם Symmx", מציין חיימוביץ, ומוסיף כי "המניה נסחרת במכפילים מגוחכים של 1.2 להכנסות החוזרות, 4.5 ל-EBITDA ו-1 למכירות. חלק מהסיבה לכך הן בעיות שילוב בלתי נמנעות של צוותי המכירות, אבל בעיקר זה נובע מכשלונה של החברה לנסח כראוי - או אי יכולתה של וול סטריט להבין - את מודל ההכנסות שלה.

"למתבונן מהצד נראה שהעסק הידרדר משמעותית מאז המיזוג, וזה מה שהוביל לביצוע החסר של המניה. בהירות טובה יותר של המודל העסקי במהלך 2012, תהיה לבדה זרז משמעותי למניה", הוא מבהיר ומוסיף כי "במאזני החברה נמצאת השקעה במניות שרבים מעריכים באפס, אבל להערכתנו שוויה הוא כ-70 מיליון דולר - כ-20% משווי השוק של אקסלריס. יש קונסולידציה משמעותית בתחום שבו פועלת החברה, כולל מיזוגים של כמה מהיריבות הגדולות שלה. לפי המכפילים, משתמע שהמניה צריכה להיות לפחות כפולה מהמחיר הנוכחי".

נחשו: שורט על מי?

חיימוביץ נמנע כאמור מלנקוב בפוזיציות השורט של הקרן, אך מספק עבורנו חידה: "הנה סיפור מעניין על אחת מפוזיציות החסר שלנו, שהרווחנו עליה 20% בשבועות האחרונים ואנו סבורים שיש לה עוד פוטנציאל דאונסייד משמעותי. זו חברת מדיה חברתית שמיועדת למשתמש העסקי, ושווי השוק הנוכחי שלה גדול יותר מכל השוק בו היא מתחרה. השוק לא רק מגלם ציפייה לביצוע עסקי מושלם בעשור הקרוב בעסק הנוכחי של החברה, אלא גם ביצוע מושלם בעסק לא ידוע שאולי תיכנס אליו בעתיד. זהו שיערוך שפשוט אינו בר-קיימא.

"אלו האופטימיים לגבי החברה מצביעים על השווי של פייסבוק, אבל המחקר שלנו מראה שהכמות והאיכות של הזמן שמשתמש פייסבוק ממוצע מקדיש לאתר שוות פי 2-30 מאלו שמשקיע המשתמש באתר של חברה זו. בנוסף, יש היצע משמעותי של מניות חדשות בחברה שיגיע לשוק ב-12 החודשים הקרובים, מה שיוריד עוד יותר את מחיר המניה". מזהים? הרווחתם.