לראשונה: יריד תעסוקה למובטלים מבוגרים מעל גיל 60

משרד התמ"ת יקיים מחר לראשונה יריד תעסוקה למובטלים מבוגרים; האם הם ימצאו עבודה?

יותר מ-600 משרות במגוון תחומים יוצעו מחר (ג'), במסגרת יריד תעסוקה גדול שיקיימו משרד תמ"ת ושורה של ארגונים חברתיים ועמותות למובטלים שגילם מעל 60. זו הפעם הראשונה שמשרד התמ"ת מקיים יריד מסוג זה, בניסיון לספק מענה לבעיית האבטלה בקרב בני גיל הזהב: מנתוני שירות התעסוקה עולה, כי גילם של כמעט שליש מבין דורשי העבודה בישראל הוא מעל 55.

במסגרת היריד, שייערך בבית ציוני אמריקה בתל אביב, בהשתתפות שר התמ"ת שלום שמחון, יציעו 40 חברות מגוון משרות בתחומי ההנדסה, הרפואה והתוכנה.

בנקים, חברות ביטוח, חברות סלולר, בתי השקעות ורשתות מרכולים יציעו למתעניינים משרות שונות: החל מרופאים ואחיות במרפאות פרטיות; דרך סדרני סחורה וקופאים בחנויות ומכירות שירותים רפואיים בשטח; ועד נציגי שירות לקוחות במוקדים טלפוניים של חברות סלולר ובנקים.

"יש פוטנציאל תעסוקתי רב"

במשרד התמ"ת אומרים כי גם מי שלא ימצא עבודה ביריד, יוכל לקבל שירותי ייעוץ והפנייה לקורסי הסבה והכשרה מקצועית במסגרת אחת מתוכניות היזמות שמוביל המשרד. במקום תיערך סדנה, שבה יקבלו המובטלים הדרכה לכתיבת קורות חיים ולהיערכות לקראת ראיונות עבודה, בניסיון לשפר את מעמדם בבואם למקום עבודה פוטנציאלי.

לדברי מנהלת האגף לשילוב אוכלוסיות ייחודיות בתעסוקה במשרד התמ"ת, ציפי שיינקמן, עד כה נרשמו ליריד מעל 1,800 מובטלים שגילם מעל 60. "בקהלים כאלה יש פוטנציאל תעסוקתי רב, שרק יעשיר את שוק העבודה בניסיון ובידע עצומים. חברות גדולות מגלות באחרונה יותר פתיחות לקליטת עובדים מבוגרים, והעובדה שרבות מהן משתתפות ביריד מעידה על כך", אומרת שיינקמן.

עם הגופים שיציעו עבודה לבאי היריד נמנה גם משרד התמ"ת עצמו, שמחפש 30 מורים ומדריכים במרכזים להכשרה מקצועית שהוא מפעיל ברחבי הארץ.

שיינקמן צופה בין 70%-80% השמה במקומות עבודה בקרב באי היריד, או הפנייתם לאחד ממסלולי היזמות העסקית. "בשנה האחרונה שובצו לא פחות מ-600 דורשי עבודה בגילאים אלה במסלולי היזמות העסקית, ורובם נמצאים בעיצומו של תהליך. בשטח יש כבר ניצנים ראשונים, כשתריסר מהבוגרים כבר פתחו בתי עסק", היא מסבירה.

נתוני שירות התעסוקה מלמדים כי המעסיקים אינם מיטיבים לזהות את הבגרות, הניסיון והידע כיתרון, ובקרב מבוגרים רבים שאינם נקלטים למסגרת תעסוקתית המצוקה גוברת. "במקרים שאדם יכול ורוצה לעבוד, והוא לא מוצא מסגרת, נגרם לו נזק: הערך העצמי שלו נפגע, האיתנות הכלכלית שלו נחלשת עד לכדי פגיעה נפשית בעקבות תסכול מתמשך", ממשיכה שיינקמן.

"לצערי, עד לאחרונה מעסיקים רבים לא ראו את הבגרות ואת האחריות של בני גילאים אלה כיתרון. באחרונה רואים שינוי בגישה, וריבוי ההצעות ביריד הזה ועצם קיומו הם הוכחה לכך שקורה כאן משהו", היא מוסיפה.

"חלק ניכר רוצה לעבוד"

מבין 190 אלף דורשי העבודה שרשומים בשירות התעסוקה, גילם של כ-99 אלף מעל 45. מעל מחצית מהם - נשים. עוד עולה מהנתונים כי גילם של 54 אלף דורשי עבודה שרשומים בשירות התעסוקה הוא מעל 55.

"חלק ניכר מבני הגיל השלישי, שנדחקים ממעגל העבודה, רוצה להמשיך להיות מעורב בעשייה משמעותית, לייצר הכנסה ולתרום למשק. שילוב של אוכלוסייה זו במעגל העבודה הוא קריטי לעתיד הכלכלי של מדינת ישראל", טוענת מנכ"לית עמותת והדרת, ריקי בלר, שמשתתפת בהפקת היריד יחד עם ארגון הג'וינט-אשל ועם המשרד לאזרחים ותיקים.

שר התמ"ת שמחון מוטרד מהנתונים. לדבריו, רבים מדורשי העבודה שגילם מעל 45 אינם מצליחים למצוא מסגרת תעסוקה מרגע שנפלטו ממעגל העבודה. "במקרים רבים, עובדים מועזבים ממקומות העבודה כ-15-20 שנה בטרם יציאתם לפנסיה", הוא אומר.

לדבריו, "הפרדוקס הוא שהפרט עלול למצוא את עצמו מחוסר עבודה כבר בגיל 45, כשהוא עבד מספר שנים קטן ממספר השנים שעוד יש לו לתרום טרם פרישתו לגמלאות".

שמחון מוסיף כי "אני רואה יעד מרכזי בהחזרת המבוגרים למקומם הראוי בשוק העבודה, באמצעות תוכניות מיוחדות שנועדו להעדיף אוכלוסייה, תוך פעילות מקבילה מצד נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, שפועלת למניעת אפליה בקבלת עובדים לעבודה על בסיס גיל".

אבטלה בקרב מבוגרים
 אבטלה בקרב מבוגרים

מה מציעים למשתתפי יריד התעסוקה לבני שישים פלוס
 מה מציעים למשתתפי יריד התעסוקה לבני שישים פלוס