וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת; AMR התרסקה ב-83%

שרי האוצר של גוש האירו אישרו החלק הבא בסיוע ליוון ■ פיץ' הורידה תחזית דירוג האשראי של ארה"ב ■ חברת האם של אמריקן איירליינס הודיעה על פשיטת רגל

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') במגמה מעורבת, לאחר העליות החדות שנרשמו בסוף יום המסחר אתמול, ובניגוד לירידות שנרשמות בשוקי אירופה. עיני המשקיעים היום היו נשואות למפגש שרי האוצר של גוש האירו שמתקיים היום בבריסל, שמטרתו לסכם סופית את התנאים למינוף קרן החילוץ האירופית. במסגרת המפגש אישרו השרים את החלק הבא בסיוע ליוון. מלבד ענייניה של אירופה, המסחר בניו-יורק התנהל היום על רקע הודעתה של סוכנות דירוג האשראי פיץ' כי היא מורידה את תחזית דירוג האשראי של המדינה ל"שלילי". היום התפרסמו מספר נתוני מאקרו משמעותיים, ביניהם מדד קייס שילר אשר רשם ירידה של 0.6% ומנגד מדד אמון הצרכנים עלה ורשם רמת שיא של 5 חודשים. בזירת הסחורות, הנפט עלה ב-1.6% ומחירה של חבית נפט אחת עומד על 99.8 דולר.

"זה אותו הסיפור שוב ושוב, אנחנו כל הזמן חוזרים לכותרות של אירופה", אמר צ'יפ קוב מברין מוור.

"כשרואים את השוק עולה 2-3% זה מרגיש טוב, אבל המציאות היא שיש טלטלה רבה, וזה מראה על סיכון גבוה במערכת", אמר ניק רייך מהבנק קי פרייבט.

ההודעה של סוכנות פיץ' מיישרת קו עם שאר חברות דירוג האשראי שכבר הורידו את תחזית דירוג האשראי של ארצות הברית ל"שלילי" אבל שמרו על הדירוג המושלם של AAA. המדינה כבר איבדה את דירוג האשראי המושלם שלה על ידי סוכנות S&P לפני כמה חודשים, מהלך שעורר סערה ברחבי ארצות הברית בפרט וברחבי העולם בכלל.(לסיפור המלא)

בנימוקים להחלטתה כתבה סוכנות הדירוג העולמית "אמון הצרכנים במתן פתרון אפשרי וריאלי לבעיית החוב בארצות הברית הולך ופוחת". פיץ' מתייחסת בהחלטה לכישלון וועדת העל שמינה הנשיא אובמה במטרה למצוא דרכים לקצץ כ-1.2 טריליון דולר מהחוב של המדינה בעשר השנים הקרובות.

אירופה במוקד

אבל עם כל הכבוד להורדת הדירוג של ארצות הברית, אירופה היא זו שמכתיבה את כיוון השווקים בעולם בשבועות האחרונים. היום נפגשו בבריסל שרי האוצר של האיחוד האירופי במטרה לסכם סופית את התנאים למינוף קרן החילוץ האירופית, ובכך להגדיל את היקף קרן החילוץ מ-440 מיליארד אירו לכטריליון אירו.

שרי האוצר אישרו במסגרת המפגש את החלק הבא בסיוע ליוון העומד על 8 מיליארד אירו (10.7 מיליארד דולר). נזכיר כי מדובר בחבילת החילוץ הראשונה של יוון והיקפה 110 מיליארד אירו. יוון זקוקה בדחיפות לחלק זה בחבילת החילוץ כדי להימנע מחדלות פירעון.

גם צרפת לא חסינה מהורדות בתחזית דירוג האשראי שלה: דיווח שעלה היום בעיתון מקומי טוען שסוכנות S&P צפויה להודיע ב-10 הימים הקרובים על הורדת תחזית דירוג האשראי של המדינה ל"שלילי". על פי הדיווח שמסתמך על מקורות אנונימים, ההודעה של S&P הייתה אמורה להתפרסם כבר ביום שישי הקודם, אבל נדחתה מ"סיבות לא ידועות". בסוכונות S&P סירבו להגיב על הדיווח.

גם המוסדות הפיננסים בארצות הברית לא יכולים לברוח מהורדות בדירוג האשראי. סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הודיעה היום כי היא שוקלת הורדת דירוג לבנקים ב-15 מדינות בגוש האירו, מהלך שישקף את חוסר הנכונות של הממשלות לתמוך בבנקים באגרסיביות. מוד'יס מעריכה מחדש את דירוג האשראי של 87 בנקים במדינות בגוש האירו, ביניהן צרפת, איטליה, ספרד ואוסטריה על רקע "חוסר הגמישות הפיסקלית והמוגבלות של ממשלות באירופה".

התשואות על אגרות החוב של איטליה ממשיכות להציג רמות מעל ל-7%. המדינה הצליחה היום לגייס 7.5 מיליארד אירו בהנפקת אגרות חוב. בעקבות ההנפקה, התשואות על אגרות החוב ל-3 שנים זינקו לרמה של 7.89% בעוד שהתשואות על אגרות החוב ל-10 שנים נקבעו על רמה של 7.31%.

מדד אמון הצרכנים עלה לרמת שיא

בתחום המאקרו התפרסם מדד הערים של קייס שילר לחודש ספטמבר, אשר רשם ירידה של 0.6% לעומת אוגוסט, וירידה של 3.6% בשיעור שנתי. הצפי היה לירידה של 3% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד ולעומת ירידה של 3.8% שנרשמה בחודש שעבר בשיעור שנתי.

עוד התפרסם מדד אמון הצרכנים, אשר קפץ לקריאה של למעלה מ-56 נק' בחודש נובמבר ורשם את הקריאה הגבוהה ביותר מאז חודש יולי. הציפיות המוקדמות עמדו על קריאה מתונה יותר של 45 נקודות בחודש נובמבר.

מניות במוקד

החברה האם של חברת התעופה אמיריקן איירליינס (סימול:AMR) ריכזה עניין רב היום, בעקבות ההודעה שלה על פשיטת רגל על פי צ'פטר 11. בזמן ההודעה לחברה היה 4 מיליארד דולר במזומנים. (לסיפור המלא)

אפל הודיעה אתמול על מכירות שיא של המכשירים שלה במהלך הבלאק פריידיי. מכירות האייפד עלו ב-68% לעומת המכירות בשנה שעברה. אנליסטים צפו שהמכירות של אפל יהיו פי 4 מהמכירות בשנה הקודמת, אולם התוצאות בפועל היו הרבה מעבר לכך.

גם אמאזון דיווחה על נתוני מכירה מרשים במהלך הבלק פריידיי במיוחד במכשיר הקינדל שלה שרשם מכירות של פי 4 מהמכירות של השנה שעברה, החברה לא פרסמה נתונים מדוייקים לגבי המכירות של הקינדל אולם ציינה כי הוא נשאר כבר שמונה שבועות ברצף בראש רשימת המכירות באתר שלה.

חברת התכשיטים Tiffany הציגה היום את דוחותיה לרבעון השלישי לשנה, והדוחות מפתיעים לטובה. הרווחים ברבעון השלישי הסתכמו ב-89.7 מיליון דולר לעומת 55.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, שמהווה עלייה של 63% ברווחים. בעקבות התוצאות החברה מעדכנת כלפי מעלה את תחזית הרווח למניה שלה ב-5 סנט ל-3.8 דולר למניה.

נטפליקס משכה היום אש, לאחר ש-S&P הורידה את דירוג החוב של החברה מ-BB ל-BB-.

חברת מגל דיווחה על תוצאותיה הפיננסיות לרבעון השלישי השנה. החברה מדווחת על רווח נקי של 7.1 מיליון דולר ברבעון השלישי, או 0.61 דולר למניה, בהשוואה להפסד נקי של 799 אלף דולר, או 0.08 דולר למניה, בתקופה המקבילה אשתקד.