צניחה ברווחי בנק לאומי; 754 מ' ש' ירידת ערך בתיק ני"ע

הרוויח 155 מיליון שקל ברבעון השלישי ■ הבנק רשם ירידת ערך בסך 239 מיליון שקל עקב הצניחה במניות פרטנר ■ הון הבנק נפגע כתוצאה מחשיפה לחו"ל

כצפוי: צניחה ברווחי לאומי . בהתאם לאזהרה המוקדמת שפרסם לפני שבועיים מציג לאומי ברבעון השלישי רווח נמוך של 155 מיליון שקל, המשקף תשואה על ההון של 2.7%, ירידה של 74% בהשוואה לרבעון המקביל. מתחילת השנה עומד הרווח של לאומי על 1.27 מיליארד שקל בהשוואה לרווח של 1.84 מיליארד שקל אשתקד. התשואה על ההון עומדת על 7.5%. מנכ"ל לאומי היא גליה מאור.

הרווח הנקי של לאומי למניה עמד על 11 אגורות ברבעון השלישי, בעוד שאנליסטים בשוק ציפו במקור ל-27 אגורות לפני שהבנק פרסם אזהרת רווח וטרף את הקלפים. (לדף קונצנזוס תחזיות האנליסטים של "גלובס" ופסגות לבנק לאומי - לחצו כאן)

כתוצאה מהרווח הנמוך והקיטון בהון הבנק לאור ירידת ערך של ניירות ערך זרים ירדה הלימות ההון ליבה של לאומי ל-7.89% ונמצאת כעת מתחת ליעד המינימלי של 8%. הירידה ברווחי לאומי נבעה משלוש סיבות עיקריות - ירידת ערך של 239 מיליון שקל נטו בגין ירידת שווייה של מניית פרטנר בה מחזיק הבנק 4.99%; כיסוי הפסדים של 232 מיליון שקל בקופת הגמל של העובדים כתוצאה מהירידות בשוק ההון על מנת להשלים את ההתחייבויות הפנסיוניות; עלייה חדה בהוצאות להפסדי אשראי בעיקר בגלל הקטנת הרקוברי (החזר הפרשות שבוצעו בעבר) ועלייה בהפרשה קבוצתית, כלומר כזו הנובעת מגודל התיק ולא מסיכון ספציפי.

עוד נפגע לאומי מירידה של 100 מיליון שקל בתרומת החברה לישראל לרווח, הנובעת בעיקר מהפסדי צים. לאומי מחזיק 18% ממניות החברה לישראל.

הון הבנק נפגע כתוצאה מחשיפה לחו"ל. תיק ניירות ערך חו"ל של לאומי עומד על 4.4 מיליארד דולר, מתוכם 2.5 מיליארד דולר באג"ח בנקים ומוסדות פיננסיים זרים. למדינות ה-PIIGS חשוף הבנק ב-1.12 מיליארד שקל מתוכם 560 מיליון שקל לאיטליה, 504 מיליון שקל לספרד, 51 מיליון שקל לאירלנד ו-9 מיליון שקל ליוון. ברבעון השלישי הקטין את הבנק את החשיפה ל-PIIGS ב-262 מיליון שקל.

בתיק ניירות הערך הזמין למכירה נרשמה ירידת ערך נטו של 682 מיליון שקל בעיקר בגלל ירידת ערך של ניירות ערך של מוסדות פיננסים זרים. הירידה נרשמה בקרן הון, פגעה בהלימות ההון בכרבע אחוז וגרמה במישרין לירידת הלימות ההון מתחת ליעד. בסך הכל פגעו הירידות בשווקים בתיק ניירות הערך של הבנק ב-754 מיליון שקל, כלומר כ-3% מההון.