"הודעת הבנקים לא תפתור הבעיות; נדרשים צעדים נוספים"

לאחר פרסום הודעה משותפת של בנקים מרכזיים בעולם בדבר הגברת הנזילות בשווקים, ממהרים אנליסטים לנתח את המהלך ■ "אחרי ההודעה - הירידה הבאה עלולה להיות יותר תלולה"

השווקים בעולם מזנקים היום (ד') לאחר פרסום הודעה משותפת של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האירופי והבנקים המרכזיים של קנדה, אנגליה, יפן ושוויץ על הפחתת הריבית על עסקאות החלף (SWAP) דולריות ב-0.5%, במהלך שנועד להגדיל באופן ניכר את הנזילות בשווקים כדי למנוע משבר אשראי.

בתוך כך, גם סקר ה-ADP שפורסם בארה"ב הפתיע לחיוב כשהצביע על יצירה של 206 אלף משרות בחודש נובמבר - כמעט פי שניים מעל הצפי; בעוד הבנק המרכזי בסין הודיע מוקדם יותר כי יקל את דרישות הלימות ההון מהבנקים - כל אלה, תורמים גם הם לסנטימנט החיובי בשווקים.

אולם, לא כולם מעודדים מהמהלך, וטוענים כי מדובר ב"פלסטר" שלא פותר את הבעיה העמוקה ביותר הכלכלה העולמית - בעיית החובות הריבוניים באירופה: "זה אמנם מבורך, אבל זה לא יפתור את הבעיות הבסיסיות בכלכלה העולמית שנגרמות בגין משבר החוב באירופה", מסביר סילביו פרוזו, כלכלן מ-RBS בלונדון.

"אנו מצפים מהבנק המרכזי האירופי לנקוט בצעדים נוספים בשבוע הבא, יש דברים נוספים לעשות - וצפוי כי ה-ECB יכריז עליהם ב-8 בדצמבר", טוען פרוזו, שמסרב להיות אופטימי.

ופרוזו אינו לבד בדעתו. גם כלכלנים נוספים סוברים כי העליות הנוכחיות בשווקים הגלובליים הינן זמניות בלבד. זאת, לאחר שבתגובה להודעות היום רושמות בורסות אירופה עליות שערים חדות של עד 4%, החוזים העתידיים בוול סטריט עולים מעל 2% והמדדים המובילים בבורסה, בראשם המעו"ף, מזנקים ביותר מ-3%.

"בשורה מעולה - בטווח הקצר"

"זו בשורה מעולה לסוחרים בטווח הקצר. אי-אפשר להילחם כרגע ב'פד' ובבנקים המרכזיים האחרים. הם מגדילים את הנזילות, ולכן נראה שהאפסייד גדול יותר מהסיכון", מציין ויין קאופמן, מנהל השקעות בג'ון תומאס פיננשל בניו יורק.

"אולם, צריך לזכור שהלחץ עדיין קיים. שווקי המניות עדיין בתמחור חסר וחלקם מציגים תשואה נמוכה אפילו מאלה של שווקי האג"ח - מה שרק מראה כמה לחץ קיים במערכת הפיננסית העולמית", מזכיר קאופמן.

גם סול קטריני, מנהל השקעות ב-Cantor Fitzgerald בניו יורק, לא מופתע: "זה מהלך צפוי. המשקיעים ציפו מסין לעשות משהו עד סוף השנה, ובהתחשב בלחץ בו נמצאים השווקים זה היה מתבקש. היו גם דיבורים על פעולה של ה'פד', והמהלך ללא ספק מוצדק".

אולם, האם המהלך יוביל לשינוי כיוון במגמה הגלובלית בטווח הארוך? קטריני בספק: "נחכה ונראה אם המהלך יפתור את הבעיות בטווח הארוך. מה שכן, כשיש נזילות בשוק - אנשים משקיעים בנכסים יותר מסוכנים, מה שיהפוך את הירידה הפוטנציאלית הבאה, לתלולה הרבה יותר".