ב-8 שנים איחור: הקרן למקצועות שוחקים יוצאת לדרך

על פי הקריטריונים, אחיות בבתי חולים נכללות בהגדרה של מקצוע שוחק ואילו המורים אינם ■ הקרן יוצאת לדרך בעלות של 600 מיליון שקל

באיחור של למעלה מ-8 שנים, נחתם היום (ד') באופן סופי ההסכם שיאפשר את הפעלתה המיידית של הקרן למקצועות שוחקים - קרן בניהול משותף של ההסתדרות וארגוני המעסיקים שאמורה היתה לקום כבר בשנת 2003 בעקבות העלאת גיל הפרישה לעובדים.

הקרן תאפשר לעובדים במגוון תחומים המאופיינים בשחיקה רבה ובפליטה מוקדמת משוק העבודה, לעבור הסבה באמצעות הכשרות מקצועיות ובמקרה הצורך לקבל גם פנסיה מוקדמת לתקופה קצובה. הממשלה תקציב לקרן כפי שסוכם כבר בעשור הקודם 60 מיליון שקל בשנה לתקופה של 10 שנים, ובסה"כ 600 מיליון שקל.

כפי שנחשף ב"גלובס", טקס חתימה חגיגי אמור היה להתקיים כבר בחודש יוני האחרון, אולם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, ביקש לערוך מספר שינויים. היום נודע כי הוא השיג את מבוקשו: במקום ששני שליש מהתקציב של הקרן יופנה להכשרות מקצועיות ורק שליש לטובת תשלום קצבה למי שלא הצליח למצוא עבודה, נקבע כי דירקטוריון הקרן יורשה לקבוע בהתאם לצורך, כי הסכומים יחולקו שווה בשווה בין ההכשרות לקצבאות. עוד נקבע כי דירקטוריון הקרן יוכל לאפשר קצבה למשך שנתיים, במקום שנה אחת כפי שנקבע בעבר. ניסנקורן הצליח גם להצמיד את התקציב של הקרן למדד, אולם לא התקבל מבוקשו לבצע הצמדה רטרואקטיבית מאז 2003.

במשך השנים התעורר ויכוח רב סביב השאלה מהו מקצוע שוחק. ההגדרה הכללית דיברה על "עבודה הכרוכה בסחיבת משאות כבדים באופן ממושך, עבודה פיזית בתנאים אקלימיים קשים, עבודה בסביבת רעש ושחיקה בגין ירידה בשמיעה, עבודה בסביבת חומרים מסוכנים, נהגים הנדרשים לנסיעות ממושכות, או עבודה בסיכון ביטחוני גבוה". כך קרה שבתחילה לא היה ברור האם אחיות בבתי חולים ומורים בבתי ספר נחשבים כמי שמועסקים במקצועות שוחקים. בסופו של דבר האחיות נכנסו להגדרה, ואילו המורים נותרו בחוץ.

ההכשרות המקצועיות מיועדות לגברים במקצועות שוחקים בגילאים 50-65, או לנשים בגיל 50-60 (שנתיים לפני גיל הפרישה). יו"ר ההסתדרות, עופר עיני אמר היום: "ההסכם הזה מיטיב עם עובדים שאין באפשרותם להמשיך לעבוד בגלל נסיבות המקצוע שבו הם עוסקים. בכך למעשה נעשה תיקון של מצב בלתי אפשרי שנמשך במשך שנים". יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש, הוסיף: "ההסכם החשוב יסייע למעבידים להמשיך ולהעסיק את עובדיהם שנשחקו בעבודתם במעבר לעבודות קלות יותר".