בג"ץ: עו"ד בוריס קוסנוביץ לא ימונה לשופט

נקבע כי החלטת הוועדה לבחירת שופטים לבטל את מינויו של קוסנוביץ כשופט תעמוד על כנה, לאחר שהתגלה כי לא דיווח על הליכים משמעתיים שהתנהלו נגדו בעבר

עו"ד בוריס קוסנוביץ לא ימונה לשופט, והחלטתה של הוועדה לבחירת שופטים לבטל את מינויו כשופט תעמוד על כנה - כך קבעו שופטי בג"ץ עדנה ארבל, ניל הנדל ועוזי פוגלמן, שדחו היום (א') את עתירתו של קוסנוביץ נגד הוועדה לבחירת שופטים.

הוועדה בחרה בקוסנוביץ בחודש פברואר השנה לכהונת שופט בבית המשפט לתעבורה בצפת, וכעבור כ-3 שבועות ביטלה את החלטתה, לאחר שהתגלה כי לא דיווח כראוי בשאלות המועמדות על הליכים משמעתיים וחקירות פליליות שהתנהלו נגדו בעבר.

השופטת עדנה ארבל קבעה כי הוועדה היתה מוסמכת לבטל את החלטתה, שכן הליך המינוי לא הושלם - והביטול בא עוד לפני שלב השבעתו של קוסנוביץ בפני נשיא המדינה ופרסום דבר המינוי ברשומות.

לדבריה, החלטת הוועדה לבחירת שופטים לבחור באדם לשופט "היא המלצה המהווה שלב מקדים בלבד למעשה המינוי הנעשה בידי הנשיא".

השופטים גם קבעו כי החלטת הוועדה לחזור בה מהמינוי הייתה סבירה, ונעוצה בהקפדה על יושרתם של המתמנים לתפקיד שיפוטי.

"אמירת אמת ויושרה הינן דרישות יסוד מכל מי שמבקש להתמנות לתפקיד ציבורי, לא כל שכן לתפקיד שיפוטי", כתבה ארבל. "ההקפדה על מידותיהם של היושבים בדין נעוצה בראש ובראשונה בחשיבותו הרבה של אמון הציבור בשופטיו ובמערכת השפיטה. ללא אמון הציבור יקשה על מערכת השפיטה לתפקד ולקיים את המוטל עליה".

לדבריה, "ועדת המינויים לא רק שלא חרגה מסמכותה כשביטלה את בחירתה בקוסנוביץ כמועמד מומלץ מטעמה לשיפוט, אלא כי משנתעורר אצלה החשש בדבר דיווח כוזב - פעלה כנדרש וכמצופה מרשות מינהלית האמונה על האינטרס הציבורי". (בג"ץ 2778/11).