באיזו מידה משפיעים המדדים בחו"ל על הבורסה המקומית?

בית ההשקעות הראל פיננסים בדק, וחזר עם תשובות מפתיעות: שינוי של 1% במדד השווקים המתעוררים, יוביל לשינוי בגובה 0.63% בת"א 25

תנודתיות בשווקים בעת האחרונה היא צרתן של כל הבורסות בעולם. אך עד כמה ובאיזה אופן משפיעים שוקי המניות המובילים בעולם על מדדי המניות בבורסה של תל אביב? בבית ההשקעות הראל ביקשו לאמוד את טיבו של הקשר הזה, במטרה להסביר האם עיקר הירידות החדות שנרשמו במדדי המניות בת"א בשנה האחרונה הן פועל יוצא של הירידות בשוקי המניות בחו"ל, או שמא ניתן לייחס אותן לאירועים המקומיים והאזוריים שהם מנת חלקה של מדינת ישראל ביומיום.

לצורך כך, חישב ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בבית ההשקעות, את השינוי הצפוי במדדי בת"א בשנה האחרונה כתוצאה מהשינויים במדדי המניות בחו"ל, ובהמשך השווה אותו לשינוי שהתרחש בפועל.

הרכב המדדים הנבחר של שראל כלל שני מדדים מקומיים, ת"א 25 ות"א 75, ושישה זרים - מדד MSCI העולמי (MSCI All Countries), מדד המדינות המפותחות (MSCI World) ומדד השווקים המתעוררים (MSCI EM); וכן שלושה מדדי משנה של MSCI World: ארה"ב (MSCI USA), קנדה (MSCI Canada) והשווקים המפותחים שאינם ארה"ב וקנדה (MSCI EAFE).

עבודתו של שראל מעלה חד משמעית כי קיים קשר ישיר בין ביצועי המדדים בחו"ל לאלו שבארץ. כך למשל, נמצא כי השינויים במדדי המניות בחו"ל מספקים הסברים לכ-57% מהשינויים שחלו במדד ת"א 25 בתקופת המדגם. בנוסף, נמצא כי מדד השווקים המתעוררים היה בעל ההשפעה הגדולה ביותר על ת"א 25 במהלך חמש השנים האחרונות. "כאשר כל יתר הגורמים קבועים, למשל מצב בו לא מתרחשים אירועים בלתי צפויים בזירה המקומית והאזורית, שינוי בגובה 1% במדד השווקים המתעוררים יוביל לשינוי בגובה 0.63% בת"א 25", אומר שראל.

ואולם, כאשר בוחנים את השינויים במדדי המניות במהלך השנה האחרונה, עולה כי מדד ת"א 25 איבד כ-14% מערכו בעוד המשוואה חזתה ירידה של 7.5% בלבד. "ייתכן שאירועים מקומיים ואזוריים הובילו לירידה נוספת של 6.6% במדד, מעבר להשפעת מדדי חו"ל", מציע שראל הסבר, ומפרט כי "אירועים אלו עשויים לכלול למשל את חוסר היציבות במדינות ערב, החשש להקצנה איסלאמית במצרים, המבוי הסתום בשיחות עם הפלסטינים, המשך המאמץ האירני בנושא הגרעין, המחאה החברתית בארץ והשלכותיה על רווחי החברות, המלצות ועדת הריכוזיות והמלצות טרכטנברג".

כצפוי, ההתפתחויות המקומיות והאזוריות השפיעו על המדד לשלילה לאורך מרבית השנה האחרונה. בלט בחריגה חודש ספטמבר, במהלכו נראה כי הגורמים המקומיים והאזוריים דווקא תמכו במדד ת"א 25 והוסיפו כ-5% לערכו. שראל סבור כי יתכן שהדבר קשור לתוצאות המהלך הפלסטיני להכרה באו"ם, שהניב לדעתו עבור ישראל תוצאות מדיניות, ביטחוניות וכלכליות הרבה פחות חמורות מהחשש המוקדם.

כל המדינות ות"א 75

בכל הקשור למדד ת"א 75, התמונה שונה לגמרי. "בעוד שהשינויים במדדי חו"ל סיפקו הסבר רק לכ-37% מהשינויים במדד במשך כל תקופת המדגם, מצאנו מתאם גבוה בין ת"א 75 לבין מדד אחד בלבד: MSCI All Countries", מציין שראל, שמסביר כי הקשר בין שני המדדים פשוט, ומשמעותו היא שכאשר כל יתר הגורמים קבועים, שינוי של 1% במדד העולמי, הכולל בתוכו גם מדינות מפותחות וגם שווקים מתעוררים, יגרום לשינוי של 0.88% במדד ת"א 75.

"בחינת השינויים במדדי המניות במהלך השנה האחרונה, מלמדת שמדד ת"א 75 ירד ב-29.5% בעוד המשוואה חזתה ירידה של 0.1% בלבד, כתוצאה מהשפעת שוקי המניות בחו"ל", מוסיף שראל. "בשורה התחתונה, מצאנו שקשר בין ת"א 75 למדד MSCI All Countries מספק את ההסבר הטוב ביותר להשפעת המניות בחו"ל על המניות בארץ".

מה גילתה ההשוואה של שראל?

- השינויים במדדי המניות בחו"ל מספקים הסבר לכ-57% מהשינויים שחלו בת"א 25

- שינוי של 1% ב-MSCI All Countries, הכולל בתוכו מדינות מפותחות ושווקים מתעוררים, יגרום לשינוי של 0.88% במדד המקומי

- שינוי של 1% במדד השווקים המתעוררים, יוביל לשינוי בגובה 0.63% בת"א 25