"לפישר אין מה לדאוג מקריסת מחירי הדיור; יכולים לעלות"

אלכס זבז'ינסקי מדש, מסביר כי כמות הדירות החדשות בתהליכי בנייה עלולה לא להספיק כדי למנוע עליית מחירים נוספת ■ מבהיר: "שיעור הדירות בבעלות משקף פוטנציאל ביקושים נמוך"

האם היקפי הבנייה הקיימים יובילו להצפת השוק בדירות חדשות בשנה הקרובה, מה שיגרור ירידה חדה במחירי הדירות? בדש נפנים לענות היום (ב') על השאלה, ומציינים: "לא ממש".

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של בית ההשקעות, מציין כי למרות השיא בכמות הדירות בתהליכי בנייה, זו עלולה שלא להספיק כדי למנוע עלייה נוספת של מחירים בשוק. "כמות התחלות הבנייה לנפש עדיין רחוקה מאוד מהרמות שנרשמו בסוף שנות ה-90, אשר הביאו ליציבות ואף לירידה במחירים לאורך תקופה ממושכת", כותב זבז'ינסקי בסקירה.

מחירי הדירות לעומת התחלות בנייה לנפש / מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
 מחירי הדירות לעומת התחלות בנייה לנפש / מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

בדש מסבירים כי מרבית הדירות הנמצאות כעת בבנייה נבנות על-ידי המגזר הפרטי, אשר "נמצא כבר בתהליך התכווצות עקב היעלמות ביקושים וצמצום האשראי הבנקאי". מנגד, היקפי הבנייה על-ידי המגזר הציבורי - שבהיעדר המגזר הפרטי יכול לתמוך בבניית מלאי דירות אשר יספיק להיענות לביקושים לתקופה ארוכה - נמצאים כמעט בשפל של עשור.

דירות בבנייה / מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
 דירות בבנייה / מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

בנוסף, מציין זבז'ינסקי כי לפי נתוני הלמ"ס, שיעור הדירות בבעלות בישראל עומד בשנים האחרונות על "רק" כ-66%, לעומת כ-73% בשנת 1995. "עובדה שעשויה להעיד על שינוי בטעמי הציבור מחד, אך מאידך משקפת את פוטנציאל הביקושים", כותב זבז'ינסקי. "בהערכות הביקושים הפוטנציאליים יש כמובן להתחשב ביכולת לרכוש דירה במחירים הקיימים, אשר לפי מדד משכן של רוכשי הדירות נמצאת ברמה נמוכה".

לסיכום, מבהירים בדש כי לפישר "אין בינתיים סיבות לדאגה מפני קריסת מחירי הדירות", תרחיש שהם צופים שיתרחש רק אם ההאטה במשק תחריף, עד כדי גלישה למיתון.