צרות לארדואן: האינפלציה בשיא של 19 חודשים - 9.5%

ליבת האינפלציה הגיעה לשיא של 4 שנים כשהיא נקבעה על רמה של 8.2% ■ גם הלירה הטורקית צנחה ב-16% אל מול הדולר מתחילת השנה

האינפלציה בטורקיה ממשיכה לעלות, ובחודש נובמבר האינפלציה רשמה את הרמה הגבוהה ביותר מזה 19 חודשים. גם ליבת האינפלציה, שהיא בעצם האינפלציה בניכוי מחיר המזון והדלקים, הגיעה לשיא של 4 שנים, וזאת עקב הצעדים שנקט הבנק המרכזי הטורקי להחלשת המטבע המקומי שגרם לעלייה בעליות הייבוא.

על פי הלשכה הטורקית לסטטיסטיקה האינפלציה בחודש נובמבר נקבעה על רמה של 9.5% לעומת 7.7% בחודש אוקטובר. בסקר שעשתה סוכנות בלומברג בקרב 8 אנליסטים, ההערכה הייתה שהאנפלציה במדינה תהיה כ-9%. המחירים במדינה עלו ב-1.7% במהלך החודש האחרון. ליבת האינפלציה, שבה הבנק המרכזי הטורקי מעדיף להתשמש במדידותיו, רשמה שיא של 4 שנים ל-8.2%.

"הבנק המרכזי יטען כי הנתונים הם תוצאה זמנית של שינויים בשער המטבע", אומר טים אש, מנהל מחקר במחלקת השווקים המתעוררים ברויאל בנק אוף סקוטלנד . "במידה מסויימת זה נכון, אבל זה גם תוצאה של החוב הגודל של המדינה שהוזנח במשך תקופה יותר מדי ארוכה. הבנק המרכזי התחיל לטפל בעניין, אבל יש שיגידו שהמהלכים שלו "מעטים מדי ומאוחרים מדי"".

הבנק המרכזי הטורקי חתך את הריבית בחודש אוגוסט, על מנת שיוכל להקטין את החוב של המדינה מבלי שימשוך יותר מדי כסף לתוך המדינה. הלירה הטורקית רשמה ירידה של 16% אל מול הדולר השנה, הביצועים הכי נמוכים למטבע מבין השווקים המתפתחים אחרי הראנד הדרום אפריקאי. הצניחה אילצה את הבנק המרכזי לשקול מחדש את הטקטיקה הנוכחית ולהתערב בשווקים על מנת שיעלה בקצת את ערכה של הלירה.