שינוי מודל החיסכון הפנסיוני - משנת 2013

יישום הוראות המודל הצ'יליאני בחיסכון הפנסיוני - המוכר גם כ"חיסכון כמותי מותאם" - יחל ב-2013 ויימשך עד 2016 ■ האוצר צפוי לפרסם בקרוב הוראות להסדרת מסלול הליבה החדש בשוק הפנסיה

לאחר שנים של ניסוח ודיונים, ל"גלובס" נודע כי יישום הוראות המודל הצ'יליאני בחיסכון הפנסיוני - המוכר גם כמודל חכ"מ (חיסכון כמותי מותאם - ר'ש'), יחל לבסוף ב-2013 ויימשך עד 2016. שנה וחצי מאז פרסם האוצר את טיוטת החוזר והתקנות השנייה בנושא מודל החיסכון הפנסיוני המותאם למאפייני וגילאי החוסכים, הוא צפוי לפרסם בקרוב את ההוראות המחייבות והסופיות להסדרת מסלול ברירת המחדל והליבה החדש בשוק החיסכון הפנסיוני הישראלי.

לאחרונה הסתיימה הנסחות של התקנות מול משרד המשפטים. ככל הנראה בכוונת האוצר לתת לשוק שנה היערכות ולקבוע שהחל מ-2013, על כל חשבונות הגמלאים ומקבלי הקצבאות בשוק הפנסיוני, לרבות המלאי הקיים, להיות מנוהלים במסגרת מסלול ייעודי ברמות סיכון נמוכות. במסגרת הטיוטה השנייה של החוזר והתקנות בנושא, האוצר קבע כי השלב הראשון ביישום והטמעת המודל יחל ב-2012 ויושלם לכלל החוסכים לפנסיה עד 2016.

השלב השני בהטמעת המודל יכלול את העברת המלאי הקיים לגבי בני ה-60 ומעלה. בשלב השלישי, שיישומו לגבי המלאי הקיים של כספי החוסכים דהיום יושלם עד 2016, הגופים בשוק יידרשו לקבוע לפחות 3 קבוצות גילאים שונות לפי ראות עיניהם. בכוונת האוצר להותיר לגופים המנהלים חופש מוחלט לקביעת מאפייני קבוצות הגילאים השונות ליתר הגילאים, כמו גם חופש מוחלט לבחירת אופן ההשקעה וניהול הסיכון הראוי לכל אחת מהקבוצות. הדגש העיקרי בעניין זה יהיה שמסלולי הגילאים האמורים יתאפיינו בקיטון ברמות הסיכון יחד עם העלייה בגיל החוסכים.

כלומר, גורסים בשוק, באוצר הכריעו על הפחתת יכולת ההשוואה והשקיפות בשוק על מנת לאפשר לגופים הפנסיוניים עצמם לקבוע את הפרמטרים הרצויים לדעתם, משום שבאוצר רואים בהפחתת היכולת להשוות בין הגופים השונים בשוק מחיר שניתן לשלם עבור ניהול מושכל של כספי החיסכון הפנסיוני בכל גוף במסגרת חופשית. מבחינת האוצר מדובר בהרחבת התחרות בין הגופים השונים, כשהאחריות על הורדת הסיכונים בין קבוצות הגילאים השונות תרבוץ לאורך השנים על הגופים המנהלים.

עוד נודע כי רכיב הפיצויים ככל הנראה יוחרג מהמודל החדש, כך שהכספים המנוהלים במסגרתו לא ינוהלו במסגרת קבוצות הגילאים המשתנות בהתאם למודל, אלא בנפרד. זאת משום שכספי הפיצויים לא בהכרח שייכים לעובד וגם למעביד יש אמירה בנוגע לאופן ניהולם.

הממשלה החליטה על החלת המודל תלוי הגיל בשלהי 2008, והטיוטה הראשונה להסדרתו פורסמה במחצית 2009. מבחינת האוצר, המודל נועד למנוע המשך ניהול כספי כל החוסכים במקשה אחת ובאותה רמת סיכון, ללא התחשבות במאפיינים ובצרכים השונים שלהם. כיום מרבית הכספים במוצרי החיסכון הפנסיוני מנוהלים על ידי הגופים המוסדיים במסלולים "כלליים" ללא התחשבות במאפייניו של כל חוסך וחוסך, לרבות גילו.