בעקבות קשיים: דחייה בפרסום ממצאי בלוק 12

שרת המסחר הקפריסאית הודיעה שבעקבות קשיים טכניים, פרסום הממצאים של בלוק 12 יידחו עד אחרי חג המולד ■ בנובל אנרג'י לא דיווחו על קשיים כלשהם או על דחייה במועד פרסום הממצאים

ממשלת קפריסין מאשרת את חשיפת "גלובס" על קשיים טכניים בקידוח שמבצעת נובל אנרג'י בבלוק 12. בעקבות הקשיים יידחה פרסום הממצאים מהקידוח בחודש, לסוף השנה. "גלובס" דיווח לפני חודשיים כי חלחול מים וסימני גז מוקדמים מדי מעיבים על הקידוח, ויגרמו לדחייה של כחודש בפרסום הממצאים. נובל שאינה מאשרת כי היו קשיים בקידוח דיווחה כי על פי הסקרים הסיסמיים מכיל בלוק 12 בין 3 ל-9 טריליון רגל מעוקבת של גז (TCF). נובל לא דיווחה עד כה על הקשיים ועל הדחייה בפרסום הממצאים.

בנאום שנשאה הבוקר בכנס אנרגיה בניקוסיה אמרה פרקסולה אנטוניאדו שרת המסחר והתעשייה של קפריסין כי הממצאים הראשונים מהקידוח יפורסמו רק לקראת חג המולד. לדברי אנטוניאדו, "מדובר בעיכוב לא משמעותי בהתחשב בכך שזהו קידוח אקספלורציה ושהיו בו קשיים טכניים לא מהותיים".

השרה אישרה כי ממשלת קפריסין אישרה את בקשת קבוצת דלק (דלק קידוחים ואבנר) להכיר בהסכם האופציה עם נובל אנרג'י. דלק, באמצעות השותפויות דלק קידוחים ואבנר תחזיק 30 אחוז מהזכויות בבלוק הקפריסאי. לדברי אנטוניאדו, "דלק תתחלק בזכויות אבל לא במחויבויות. מבחינתנו נובל אנרג'י היא האחראית היחידה".

השרה אמרה כי עדיין מוקדם מדי לדעת האם כמויות הגז גדולות מספיק כדי להצדיק הקמת מתקני הנזלת גז טבעי (LNG) בקפריסין. לדברי השרה עד סוף החודש תושלם הכנת מסמכי המכרז לקראת הסבב השני של חלוקת זכויות במימי קפריסין. חברות ישראליות ובהן דלק צפויות להשתתף בסבב, שבו יחולקו זכויות ל-12 אזורי רישיונות ימיים.

השרה ציינה כי חברות בינלאומיות רבות כבר רכשו את המידע הגיאולוגי על האזורים, שהתקבל מסקרים סיסמיים דו-ממדיים שנערכו בהם. היא הוסיפה כי צוות מקצועי של הממשלה עוסק בימים אלה בהכנסת שינויים במתכונת הסכמי ה-PSC בין הממשלה לזכיינים. מודל המיסוי של תגליות הנפט והגז בקפריסין שונה מהמודל הישראלי.

בישראל נהוג כיום מס מאגרים בגובה 40-50 אחוז ותמלוגים בגובה 12.5%. בקפריסין יזם הזוכה ברישיון חותם על הסכם חלוקת רווחי הנפט והגז העתידיים בינו לבין המדינה (PSC). פרטי ההסכם חסויים.