הלך הסמארטפון? אפשר לשחזר את המידע - אבל זה יקר

סלקום משיקה שירות אחזור במחיר שמתחיל ב-350 שקל ומגיע עד לכ-4,500 שקל

לא כל-כך נעים לראות סמארטפון שבור, במיוחד שבתוכו אנשי קשר, תמונות, סרטים ביתיים, הודעות חשובות ושירים. אובדן מידע מתרחש לא פעם גם כאשר המכשיר נמסר לתיקון בחברת הסלולר. למרות זאת, רבים לא דואגים לגבות את הטלפון. לשירותי האחזור הקיימים מצטרפת בימים אלה סלקום, שמציעה ללקוחותיה שירות להצלת תכנים אבודים מהטלפון שלהם.

השירות מוצע במסגרת שיתוף-פעולה עם חברת Recover, העוסקת בשחזור מידע ממדיה דיגיטלית. בין החומרים שניתן לשחזר: תמונות, סרטוני וידיאו, הקלטות, כרטיסי זיכרון, ספרי טלפונים וסמסים.

"שחזור מידע מצריך המון עבודה של מחקר ופיתוח", אומר עמית גולני, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב-Recover. "כשהגעתי לחברה, זיהיתי שאין פתרונות שחזור מידע לסמארטפונים, כאשר המחקרים מראים כי 14% מהאנשים מגבים מידע בטלפון שלהם".

לצרכנים שמחזיקים סמארטפון כמו אייפון עם גירסה iOS 5 יש פתרון גיבוי חלקי בתוך מערכת ההפעלה, אבל לא מדובר בפתרון שלם לכל התכנים.

"השירות של אפל מראה שיש צורך בגיבוי ושחזור בשוק", אומר גולני.

לקוחות שיפעילו את השירות יקבלו טלפון חלופי והצעת מחיר לשחזור המידע ללא תשלום. הגבייה מתבצעת רק בהצלחת השחזור. לקוחות סלקום יקבלו 20% הנחה ממחיר השחזור.

למרות ההנחה, מדובר בתענוג לא זול. עלות הצלה ושחזור של מידע למכשיר שניזוק לוגית (מחיקת תכנים וכתוצאה מאיפוס מחדש) תהיה בטווח של 350-930 שקל. העלות למכשיר שניזוק פיזית (שבר ונזקי מים) היא 1,300 -4,450 שקל. משך השחזור הוא 3-7 ימי עבודה.

העלות הגבוהה מוסברת על-ידי גולני בכך שמדובר בפעולה מורכבת: "צריך לנתח את המידע ברכיב הזיכרון של הסמארטפון, שהוא לפעמים פגוע, ואז צריכים לעשות הלחמות חיצוניות וחיבורים לתוכנות".

בכל אופן, כנראה שכאשר מדובר במידע חשוב, הצרכנים יהיו מוכנים לשלם כמעט כל סכום.

החלופה: גיבוי ב"ענן" ובמחשב

מי שלא רוצה לשלם עבור שחזור - כדאי שיתחיל לגבות. מכשירי הטלפון שפועלים היום על אנדרואיד יודעים לעבוד בצורה מושלמת עם השירותים של גוגל, מה שמאפשר להעביר את כל אנשי הקשר לג'ימייל ולקבל אותם בכל מכשיר אנדרואיד.

היתרון בג'ימייל הוא שאם נגרם במקרה נזק לרשימת אנשי הקשר - כמו מחיקה של מספר רשומות, אפשר לשחזר אותה דרך המחשב עד שבוע אחורה, והכול יתבצע מהאינטרנט וללא חיבור פיזי של הטלפון למחשב. מלבד זה, גם מכשירי אייפון יודעים לעבוד עם רשימת אנשי הקשר של ג'ימייל ולוח השנה של גוגל.

חשוב לדעת: תמונות ושירים לא ניתן לגבות כך.

מה כדאי לעשות?

* מוזיקה: גוגל ואפל לא מציעות את שירותי אחסון המוזיקה שלהם על גבי ה"ענן" בארץ, לכן כדאי לדאוג שכל השירים יהיו שמורים גם במחשב.

* תמונות: בעלי אייפון ואייפד נהנים מסינכרון התמונות בין שני המכשירים, מה שמאפשר גיבוי של התוכן הזה ללא פעולה מיוחדת. בגוגל ניתן לעלות את התמונות בקלות לשירות פיקסה לצורך גיבוי.

כמה יעלה שחזור סמארטפון בסלקום
 כמה יעלה שחזור סמארטפון בסלקום