"הבנק האירופי לא יתערב עד שגוש האירו יהיה על סף פירוק"

אנליסטים מגיבים להצהרתו של יו"ר הבנק המרכזי האירופי, כי אינו יכול לרכוש אג"ח "ללא הגבלה" ■ "דרגי פשוט 'משך את השטיח מתחת לשוק'" ■ פרשן בכיר: "בקצרה: לא תהיה שום 'בזוקה' בשווקים; הבנק המרכזי חוזה מיתון מתגבר"

"זו הצהרה גדולה. הרבה אנשים, מניות, אגרות חוב, סחורות וכדומה - סמכו על הבנק המרכזי האירופי, ונראה שהוא פשוט 'משך את השטיח מתחת לשוק'. הוא הפנה גב לשווקים", אמר היום (ה') בריאן דולאן (Brian Dolan), מנהל השקעות ב-Forex.com בניו יורק.

דולאן אמר את הדברים בהתייחס להצהרתו של יו"ר הבנק המרכזי האירופי (ECB), מריו דרגי, כי אמנת האיחוד האירופי כובלת בעת הנוכחית את הבנק ומונעת ממנו להתערב בשווקי האג"ח באירופה בצורה אגרסיבית.

התבטאותו המאכזבת של דרגי נאמרה היום, לאחר פרסום החלטת הריבית של ה-ECB - שנחתכה מזה החודש השני ברציפות בכ-0.25%, לרמה של 1%. מדובר ברמת שפל לריבית בגוש האירו - כאשר הפעם האחרונה שעמדה הריבית ברמה זו, הייתה רק בשנת 1998.

האכזבה מהצהרתו של דרגי מובנת. כלכלנים רבים ציפו להתערבות בלתי מוגבלת של הבנק המרכזי בשווקים, על ידי הדפסת אירו או לחלופין על ידי הצבת "רף עליון" לתשואות האג"ח הממשלתיות של כלכלות אירופה; רף אותו הבנק כביכול "לא יסבול" והגעה אליו תוביל להתערבותו על בסיס רכישות אג"ח מאסיביות.

7% תשואה - "נקודת האל-חזור"?

רבים טוענים כי התערבות הבנק המרכזי נדרשת על רקע עליית תשואות האג"ח בקרב כלכלות אירופה ה"מתקשות" בשבועות האחרונים - כאשר רק לפני פחות מחודש נסקו תשואות איגרות החוב באיטליה וספרד לרמה של כמעט 7%.

רף זה (תשואה של 7%), כזכור, הוביל זה מכבר את קברניטי אירופה להכריז על חשש מחדלות פירעון כשהופיע באיגרות של מדינות כמו יוון, אירלנד ופורטוגל. לשלושת המדינות הללו גם גובשו תוכניות חילוץ בשנתיים האחרונות - אחת לאירלנד, אחת לפורטוגל, ו-2 תוכניות ליוון בהיקף של מאות מיליארדי אירו.

"ניכר שמשבר החוב באירופה יצטרך להידרדר עוד לתוך שנת 2012. עד שפירוק גוש האירו לא ייראה באופק והבנק יכיר באפשרות התרחיש הזה, לא נראה שהוא יתערב כל כך", סבור הולגר שמידינג (Holger Schmieding), כלכלן ב-Berenberg בנק. לדבריו, רק אז ינקוט הבנק המרכזי בפעולה נחושה יותר וישוב להתערב באגרסיביות בשווקי האג"ח.

ממה דרגי חושש?

מנגד, לטוענים כי אמירותיו של דרגי הן שליליות, יש גם מתנגדים. כלכלנים רבים טוענים כי הצהרה של הבנק המרכזי כי ירכוש אג"ח ללא הגבלה, תיצור אפקט הפוך לזה התכוון מלכתחילה.

כיצד? הבנת המשקיעים כי הבנק ירכוש אג"ח ממשלתיות של כלכלות עמוסות בחובות עם סיכון מתגבר לחדלות פירעון (דוגמת יוון, או איטליה), תוביל את המשקיעים הפרטיים והמוסדיים למכור בסיטונאות את איגרות החוב שבידיהם. המשמעות: ה-ECB ירכוש וירכוש אג"ח, אולם גם ההיצע יתגבר ללא היכר מתוך הבנה שהבנק לא יציב גבול לקנייה, וכך התשואות למעלה לא יילחצו כלפי מטה.

לכן, לא פלא שדרגי הבהיר כי על הפוליטיקאים באירופה לפעול קודם ולהציג צעדי ריסון פיסקאליים, לפני שהבנק המרכזי יתערב בפן המוניטארי: "כל מדינות אירופה חייבות לנקוט מדיניות ריסון תקציבי כדי להשיב את אמון השווקים", אמר דרגי היום. "אם קובעי המדיניות באירופה ינקטו את הצעדים הנכונים, הבנק המרכזי ינקוט בצעדים נוספים".

"בקצרה, לא תהיה שום 'בזוקה' לשווקים", כותב הכלכלן סיימון הובס (Simon Hobbs), מבכירי הפרשנים הכלכליים ב-CNBC. "ההצהרה של דרגי מבהירה: לבנק המרכזי אין כוונה לבצע רכישות מאסיביות בזמן שהם חוזים מיתון מתגבר בשווקים. הם רוצים לראות את הפוליטיקאים פועלים, ורק אז לדבר".