יום היסטורי באירופה: כמעט כל מדינות האיחוד הסכימו על אמנה פיסקלית חדשה

(עדכון) - הערכות: יידרשו 3 חודשים לגבש את כל פרטי האמנה; חלק מהמדינות יקיימו עליה משאל עם ■ מרקל: נשיג איחוד פיסקלי ■ נשיא המועצה האירופית: קרן החילוץ תמונף בקרוב ■ כלכלן בדויטשה בנק: "המתח בשווקים יימשך בטווח הקצר"

על סף פריצת דרך באירופה? הרמן ואן רמפוי, נשיא המועצה האירופית, אמר היום (ו') כי כמעט כל מדינות האיחוד האירופי מוכנות להצטרף ל-17 מדינות גוש האירו ולחתום על האמנה הפיסקלית החדשה שניסחו גרמניה וצרפת. מדובר באמנה שתקשיח את העמידה ביעדי הגירעון של מדינות אירופה, ותעניש מדינות סוררות שיחרגו מיעד גירעון שנתי של 3% מהתקציב.

מוקדם יותר היום דווח כי 23 מדינות באיחוד האירופי תומכות באמנה ובתמיכה פיננסית נוספת למדינות מוכות חוב, כאשר בריטניה, שבדיה, צ'כיה והונגריה התנגדו לאמנה. אך אחר הצהריים הודיע ואן רמפוי כי למעשה רק בריטניה מתנגדת לאמנה וכל שאר המדינות תומכות בה. הפסגה תחודש בהמשך היום.

לפי דיווחים בתקשורת הזרה, בריטניה ביקשה שורה של הקלות ברגולציה ללונדון עליהן לא הסכימו צרפת וגרמניה, כצפוי, לאחר שאתמול אמר ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון כי "ככל שגוש האירו יבוא בדרישות, כך אנו נבקש יותר בתמורה". היום אמר קמרון כי "מה שהוצע אינו אינטרס בריטי ולכן לא הסכמתי עליו. אנחנו רוצים שמדינות גוש האירו יתכנסו ויפתרו את בעיותיהן, אך עלינו לתת לזה לקרות רק במסגרת אמנת האיחוד האירופי".

האמנה החדשה באירופה עשויה להרחיק עוד יותר את בריטניה מהאיחוד; ההערכות הן כי יידרשו 3 חודשים לדון בפרטי האמנה עד שהיא תגובש סופית וכי חלק מהמדינות יצטרכו לקיים משאל עם בטרם תאושר האמנה.

בהודעה מטעם האיחוד האירופי נמסר כי "היום הסכמנו לנוע לעבר איחוד כלכלי חזק יותר. מזה משתמעת פעולה בשני כיוונים: איחוד פיסקלי חדש ותיאום מדיניות כלכלית מחוזק, ופיתוח של כלי הייצוב שלהו על מנת להתמודד עם אתגרים קצרי טווח".

מרקל מסרה היום כי "נצליח להשיג איחוד פיסקלי חדש. נצליח להשיג מטבע אירו יציב בתוך איחוד פיסקלי יציב. נשמור על משמעת תקציבית טובה יותר בתוך האיחוד".

"בטווח הקצר נראה עוד מתח בשווקים"

בשווקים עוקבים בדריכות אחרי האמירות של מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי של אירופה, שכן ההערכה היא כי הגעה להסכמות על אמנה פיסקלית חדשה תסלול את הדרך להגברת רכישות האג"ח של הבנק המרכזי. דרגי אמר היום כי "הגענו היום להסכמות שיקרמו עור וגידים בימים הבאים. זה בסיס טוב לגוש האירו". הבנק המרכזי האירופי רכש מתחילת משבר החוב אג"ח ממשלתיות ב-207 מיליארד דולר.

"ייקח עוד זמן עד שהמנהיגים יגיעו להסכמה מלאה", אמר לסוכנות בלומברג תומס מאייר, כלכלן בכיר בדויטשה בנק. "בטווח הקצר נראה עוד מתח בשווקים וזה יהיה מלווה בפעולות נוספות של הבנק המרכזי האירופי".

תשואת אגרות החוב הממשלתיות של איטליה ל-10 שנים עלו היום ב-11 נקודות בסיס ל-6.565% ואילו תשואת האג"ח של ספרד ל-10 שנים עלתה ב-9 נקודות בסיס ל-5.909%.

מינוף קרן הסיוע EFSF - בקרוב

נשיא המועצה האירופית הרמן ואן רמפוי אמר כי המנהיגים הסכימו לבחון האפשרות שבנקים מרכזיים באירופה ילוו 150 מיליארד אירו לקרן המטבע הבינלאומית, בעוד ש-50 מיליארד אירו יגיעו מחוץ לאיזור.

ואן רמפוי הסביר כי המשאבים הפיננסיים שיוקצו לקרן המטבע הבינלאומית, ללחימה במשבר החוב ביבשת, יוגדלו ל-200 מיליארד אירו, ובנוסף אמר כי מינוף קרן ההצלה EFSF יהיה זמין בקרוב, וכי המנהיגים סיכמו גם על פיתוח מואץ של קרן הצלה קבועה נוספת על סך 500 מיליארד אירו. כמו כן סיכמו המנהיגים כי הסקטור הפרטי לא יצטרך להשתתף בעול החילוץ, כלומר לא יהיו "תספורות" לבנקים המחזיקים את אגרות החוב של המדינות עמוסות החובות.

באשר למעורבות הסקטור הפרטי, אמר ואן רמפוי כי "ביצענו שינוי חד בדוקטרינה שלנו: מעתה אנחנו דבקים לחלוטין בעקרונות קרן המטבע. אם להיות יותר ברור, הגישה הראשונה שלנו כלפי מעורבות הסקטור הפרטי, לה היה אפקט שלילי ביותר על שווקי החובות, הסתיימה באופן רשמי".

18 חודשים, 5 פסגות

הפגישה בבריסל במעמד מנהיגי האיחוד האירופי החלה אתמול; זו הפסגה החמישית בשנה וחצי האחרונות, על מנת לצאת עם הסכמים בנוגע לפתרון משבר החוב הפוקד את היבשת. המנהיגים התכנסו כשעל כתפיהם אחריות כבדה, יחד עם אווירה בעייתית מהימים האחרונים.

אמש הוריד נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, את שיעור הריבית בגוש האירו ל-1%, וזאת לאחר איומה של סוכנות הדירוג S&P כי תחתוך את דירוג האשראי של האיחוד האירופי, של כל מדינות גוש האירו ושל קרן החילוץ האירופית - EFSF. עוד התייחס מונטי בביטול לקולות האומרים כי על הבנק המרכזי לקנות אג"ח ממשלתיות, כשאמר כי "הבנק המרכזי לא יוכל לקנות אג"ח ללא הגבלה בגלל אמנת האיחוד האירופי".

עוד החליט הבנק המרכזי על השקת 2 מכשירי הלוואות לטווח ארוך של 3 שנים, עם אופציה לפירעון מוקדם של ההלוואה אחרי שנה, וכן להוריד את יחס רזרבות המזומנים של הבנקים כנגד הקצאת אשראי מ-2% ל-1% החל מה-18 בינואר.