המועמד הרפובליקני המוביל לנשיאות: "אין עם פלסטיני"

ניוט גינגריץ', המועמד המוביל בסקרים להתמודדות על תפקיד נשיא ארצות הברית מטעם הרפובליקנים טוען: "אין כזה דבר מדינה פלסטינית" ■ "רוצה להיות כמו נתניהו"

ניוט גינגריץ', המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, נפנה לרעות בשדות הימין הקיצוני בישראל במאמציו לגייס כספים מתורמים רפובליקניים יהודיים בארה"ב. בראיון טלוויזיוני ששודר השבוע, הוא שולל את הלגיטימיות של הפלסטינים כעם ובכך הוא פוסל למעשה שלום שמבוסס על שתי מדינות לשני עמים, תפיסה שעליה חתומים ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונשיא ארה"ב ברק אובמה, ומתקרב לעמדות של מפלגות וארגונים מימין לליכוד. עובדה זו אינה מפריעה לגינגריץ' לערום שבחים מפליגים על נתניהו ולהכריז שמבחינות רבות, "אני כמו ביבי".

מי שאינו מודע לקיומו של קרב הישרדות מר בין הרפובליקנים שרוצים לרוץ לבית הלבן, עלול להתרשם שנתניהו הוא שביקש מגינגריץ' שיאמר עליו כמה מילים טובות. האמת היא, כמובן, שגינגריץ' בונה על הפופולריות הרבה של נתניהו בארה"ב, בעיקר בקרב הימין האוונגלי ורפובליקנים בכלל. הוא מצפה שידבק בו שמץ מההתלהבות שאפפה מחוקקים בקונגרס כאשר נתניהו נאם לפניהם בביקורו בוושינגטון, במאי השנה.

בראיון, ב-Jewish Channel, ערוץ יהודי בכבלים, נשאל גינגריץ' עם איזו אישיות הוא נוטה להסכים. תשובתו: "מבחינות רבות אני רואה עצמי קרוב למדי לביבי נתניהו בדרך החשיבה שלנו על הסכנות שצפונות בעולם".

"ביבי הוא באמת בחור קשוח", הוסיף גינגריץ'. "זה בחור שמציב את ביטחונה של ישראל במקום הראשון בסולם העדיפויות. במקרה, הוא גם דוגל בעקרונות השוק החופשי, מישהו שתרם להצלחת הגאות היזמית (בישראל)".

במקרה או שלא במקרה, כתב אתמול השבועון היהודי "פורוורד", כי שלדון אדלסון, מוגול בתי ההימורים בלאס-וגאס ובמקאו, בעל השליטה ב"ישראל היום" ותומך חשוב בנתניהו, הוא גם בעל ברית ותיק של גינגריץ'. תמיכת אדלסון בגינגריץ' היא יוצאת דופן בממסד הרפובליקני היהודי, שנוטה לתמוך במיט רומני, מתמודד אחר על המועמדות.

אלדסון מעולם לא הסתיר את תמיכתו בגינגריץ'. פרד זיידמן, איש נפט ותומך חזק ברומני, סיפר ל"פורוורד", כי בארוחת ערב באמצע נובמבר, כאשר גינגריץ' החל לטפס בסקרים, הוא, זיידמן, שאל את אדלסון האם הוא אינו חושש מכך שסיכויי גינגריץ' להביס את אובמה אינם גדולים. לאלדסון לא היו שום הסתייגויות. "הוא פשוט מאמין נלהב (בגינגריץ')", אמר זיידמן. לדבריו, בני הזוג אדלסון הם "מעריצים ותומכים נלהבים של גינגריץ' כבר מהיום הראשון (להיכרותם)".

"הפלסטינים זה עם מומצא"

את השקפתו על העם הפלסטיני תימצת גינגריץ' בראיון ל-Jewish Channel כך: "אני חושב שיש לנו (מקרה של) עם פלסטיני מומצא; למעשה מדובר בערבים... לעם היהודי יש זכות למדינה".

הוא הוסיף, כי האבחנה שנעשית בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית אינה תמיד נכונה. "שניהם משקפים תשוקה אדירה להשמיד את ישראל". הוא מתח ביקורת על נשיא הרשות, מחמוד עבאס, בגין הכרזתו שהוא אינו מכיר בזכות קיומה של ישראל ושהוא אינו מכיר בישראל כמדינה יהודית.

"זכרו, לא היתה 'פלסטין' כמדינה; מדובר בחבל ארץ שהיה פעם חלק מהאימפריה העותומאנית", אמר גינגריץ' בראיון. "אני חושב שאנחנו המצאנו את העם הפלסטיני; עובדתית הם ערבים ומבחינה היסטורית הם חלק מהקהילייה הערבית".

בתשובה לשאלה על הסכמי אוסלו, אמר גינגריץ': "אני חושב שהזוי לכנות מה שמתרחש כ'תהליך שלום'". על הדרישה שארה"ב תנהג ללא משוא פנים בשני הצדדים, כפי שמטיף אובמה, אמר הפוליטיקאי הרפובליקני: "בטח. אם אני מתייחס ללא פניות לדמוקרטיה אזרחית שמקיימת את שלטון החוק ולקבוצת טרוריסטים שמשגרים טילים מדי יום, זו אינה התנהלות ללא משוא פנים. זו העדפת הטרוריסטים".

את "האביב הערבי" הגדיר גינגריץ' כ"חורף הערבי". הוא התייחס בשלילה למספר המושבים הגבוה בפרלמנט שבו זכו האיסלמיסטים במצרים ואמר שתוצאות הבחירות מצביעות על בעיות עמוקות יותר באזור.

גינגריץ' הכריז עוד, שהוא הקים "קבוצת עבודה" שתבדוק את הסוגיות שכרוכות בתן חנינה לפולארד, ושיש לו "נטיה" לחון את המרגל. "אם נגיע לשלב שבו אהיה משוכנע שלא נשקפת מפולארד סכנה לביטחונה של ארה"ב, ואם הוא ריצה תקופת מאסר שדומה לזו שריצו אחרים שהורשעו בעבירות דומות, אז אהיה מוכן לשקול חנינה".