בשיא מאבק מחירי הדירות בגוש דן: יזמים נודדים לפריפריה

בזמן שבגוש דן מתקשים המוכרים והקונים להגיע לעמק השווה, נודדות החברות הגדולות למעגלים רחוקים יותר - שם הן סוגרות עסקאות בתנאים נוחים בהרבה ■ "קשה היום לעשות עסקאות; בעלי הקרקע לא הפנימו שצריכים להוריד מחירים"

בזמן שענף הנדל"ן משותק למדי, בעלי הקרקעות, לפחות אלה שבאזור גוש דן, לא ממהרים להוריד את רף המחירים. ומסתבר, ששמות גדולים ומוכרים מבין יזמי הנדל"ן מעדיפים כעת למלא את הצנרת של השנים הקרובות במקומות מרוחקים יחסית, אליהם הם לא התקרבו בעבר.

כך למשל, חברת שיכון ובינוי נדל"ן זכתה לאחרונה בשני מתחמים לבניית 168 דירות במסגרת מכרזי מינהל מקרקעי ישראל ביקנעם. חברת גינדי החזקות דיווחה גם היא לאחרונה על ביצוע עסקת קומבינציה לרכישת קרקע פרטית בעיר רחובות. זו הפעם הראשונה ששתי החברות הללו בונות במיקומים האמורים.

שיכון ובינוי זכתה כאמור בשני מתחמים ביקנעם. הראשון, לבניית 82 יחידות דיור והשני לבניית 86 יחידות דיור. על המתחם הראשון תשלם החברה 13.7 מיליון שקל כולל פיתוח, סכום המשקף מחיר של כ-167 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח. במתחם השני תשלם החברה למינהל 14.55 מיליון שקל כולל פיתוח, סכום המשקף מחיר של כ-169 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. בשני המכרזים נרשם ביקוש ער, כאשר לכל אחד מהם הוגשו 5 הצעות שונות על הקרקע. הצעתה של שיכון ובינוי נדל"ן הייתה גבוהה בלמעלה מ-100% משאר ההצעות בשני המתחמים. מה שמעיד על רצון עז להיכנס לשוק בעיר.

"קשה לעשות עסקאות"

הצעתה של שיכון ובינוי בשני המכרזים הייתה גבוהה גם ממחיר המינימום בו נקב המינהל, אך נמוכה מהערכת השמאי הממשלתי. לדברי תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, "אנו שמחים להוסיף את יוקנעם למפת הפעילות שלנו. זיהינו את יוקנעם כיעד נדל"ני וכאופציית מגורים אטרקטיבית במיוחד למשפחות צעירות, שיכולות ליהנות מיתרונות של מגורים בעיר בעלת צביון כפרי לצד עבודה באזור המרכז. שיכון ובינוי נדל"ן דוגלת בפריסה ארצית ורחבה של פעילותה, במיוחד בבניית שכונות מגורים בבנייה ירוקה לאורך כביש 6".

חברה נוספת שעומדת לבנות בעיר שטרם בנתה בה בעבר היא כאמור גינדי החזקות, שרכשה קרקע בצפון מזרח העיר רחובות במסגרת עסקת קומבינציה לבניית 98 יחידות דיור. לדברי החברה, עסקת הקומבינציה נעשתה על פי הסכם של 38.75% לבעלי הקרקע.

"ברחובות עדיין ניתן למצוא מחירים שפויים לעומת ערים אחרות במרכז", אומרת ליטל גינדי מטלון, מבעלי גינדי החזקות, "המחיר שמגלמת העסקה מתאים למחירים בשכונה ולא משקף הפחתה במחיר. הוא עדיין נמוך מהמחירים בנס ציונה, ראשון לציון או חולון".

גינדי מטלון מציינת כי החברה הציבה לעצמה יעד לרכישת קרקעות לבניית 1,000 יחידות דיור בחצי השנה הקרובה, חרף הקיפאון בענף. "אנחנו מחפשים לעשות עסקאות במחירים ריאלים ומנהלים משא ומתן עם בעלי קרקעות גם במרכז. קשה היום לעשות עסקאות, ובעלי הקרקע עדיין לא הפנימו שהם צריכים להפחית את מחיר הקרקע".