שופרסל דורשת מספקים להוריד מחירים באופן קבוע

זאת בין היתר כמענה לרשת רמי לוי ■ אחרי הצניחה ברווחים, בשופרסל מבקשים לחזור למתכונת של מחיר נמוך כל השנה ב"שופרסל דיל"

זמן קצר לאחר ההודעה על החלפת השדרה הניהולית, בשופרסל כבר פועלים במרץ לשיפור רווחיות החברה. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנתה שופרסל לספקים ודרשה מהם להוריד באופן קבוע את המחירים. לדברי ספקים, שופרסל נימקה את הדרישה ברצון שלה להחזיר את סניפי שופרסל דיל לעבודה במתכונת Every Day Low Price כבר בינואר 2012.

בכוונת שופרסל להציג לספקים מחירי מטרה למוצרים, שיתבססו על סקרי מחירים שתבצע הרשת בשוק. בהתאם לכך תגזור שופרסל את מחירי הקנייה שלה מהספקים - וכפי הנראה גם את המחיר לצרכן.

בכך מבקשת שופרסל להבטיח כי מחירי המוצרים יהיו בין הזולים ביותר בשוק, באופן שיאפשר לה להתחרות טוב יותר ברשת הרביעית. "הסדין האדום שלהם הוא רמי לוי. הם אומרים את זה בשיחות סגורות", אומר אחד הספקים ל"גלובס".

שופרסל גם הבהירה לספקים כי עד כה היא זו ששילמה את מחיר המחאה החברתית, וכי כעת הגיע הזמן שגם הספקים ישלמו את מחיר המחאה ויורידו מחירים. באחת השיחות הביאה שופרסל כדוגמה את אסם, שלמרות המחאה לא רשמה שחיקה ברווחיות.

יצוין כי שופרסל דיל הושקה בשעתו במתכונת EDLP אך נסוגה ממנה בהמשך הדרך. הרעיון של פורמט EDLP הוא יצירת מחיר נמוך במדף לאורך כל השנה, בלי לעשות מבצעים. מתכונת זו מחייבת גם שמירה על מבנה הוצאות נמוך כדי לתמוך באסטרטגיה.

החזרה לעבודה במתכונת EDLP היא גם נחלתן של רשתות גדולות בעולם. כך למשל, רשת ASDA הבריטית, הרשת השנייה בגודלה בבריטניה הנמצאת בבעלות וולמארט, הודיעה ב-2010 על חזרה לעבודה במתכונת EDLP.

הרשת תיגרר למבצעים?

שופרסל חתמה את הרבעון השלישי השנה עם צניחה חדה ברווחיות, אם כי ניתן לייחס רק חלק מצניחה זו למחאה החברתית, שכן שיעור הרווחיות הגולמית של שופרסל ירד באופן מתון. בעוד שיעור הרווחיות הגולמית ירד מ-26.9% ל-26%, שיעור הרווח התפעולי צנח מ-4.4% ל-2.4%. במקביל נחתך הרווח הנקי של הרשת ב-60%.

כעת, הספקים חוששים כי "שופרסל לא תגלגל את מלוא ההנחה לצרכנים אלא תשתמש בה בעיקר לשיפור רווחיות הרשת". בנוסף עולה חשש כי הרשת לא תחזיק מעמד לאורך זמן עם מתכונת EDLP ותיגרר למבצעים.

"הרשתות האלה מתחילות בדרך-כלל עם אסטרטגיה של מחיר נמוך כל השנה, אבל במציאות הן מהר מאוד מקיזות דם במבצעים ואז הרווחיות שלהן נשחקת", אומר אחד הספקים ל"גלובס".

כך או כך, התאמת האסטרטגיה לימי המחאה תבוא לידי ביטוי בינואר הקרוב. במקום מבצעים של מוצרים ב-10, 20 ו-30 שקל, תציע שופרסל מבצעים ב-9, 19 ו-29 שקל. שקל אחד פחות.

שופרסל סירבה להגיב לידיעה.