רשות ההגבלים: אחזקה משותפת בחברת חדשות 2 - בעייתית

ועדת הכלכלה דחתה למחר את ההצבעה על ההצעה לאפשר אחזקה משותפת בחברת חדשות 2 ע"י רשת וקשת, במקרה שרק אחת מהן תעבור לרישיון

"אין שום סיבה לפתוח את החוק ובמחטף לעשות תיקון" - כך אמר היום (ב') מנכל זכיינית ערוץ 2 רשת, אבי צבי, בדיון בוועדת הכלכלה בהצעתו של ח"כ רוברט אילטוב לאפשר אחזקה משותפת בחברת חדשות ערוץ 2 על-ידי הזכייניות, במקרה שרק אחת מהן תבחר לעבור לרישיון.

"קיבלתם היום החלטה דרמטית וקשה", אמר צבי לחברי הכנסת, "תנו לה לשקוע. תדחו את הדיון הזה, תנו לנו להכיל אותה, ואולי הדברים יסתדרו מעצמם".

לבסוף הוחלט שלא להצביע על הנושא היום אלא מחר (ג').

כ-3 שעות לאחר ההצבעה הדרמטית על דחיית התמלוגים לערוץ 10, התכנסה ועדת הכלכלה לדון בהצעתו של ח"כ רוברט אילטוב. ההצעה מבקשת לאפשר לרשת ולקשת להמשיך להחזיק במשותף בחברת החדשות של ערוץ 2, גם במקרה שאחת מהן תבחר לעבור לרישיון, בעוד השנייה תישאר בזיכיון.

נציגת רשות ההגבלים העסקיים, יאירה פרנקל, שהגיעה לדיון, הביעה את הסתייגותה ממהלך ההאחזקה המשותפת. לדבריה, "לפני שנה הרשות הסכימה שתהיה תחרות מלאה על הצופים, ושיעברו לתחרות מלאה גם בחדשות. אפשרות של המשך אחזקה משותפת היא בעייתית. זה עוגן צפיה ונכס עם אינטרסים משותפים. אם הם יתפצלו, זה יפגע בתחרות וימנע הקמת עוד חברת חדשות. הפתרון הוא שכל חברה תחזיק חברת חדשות".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, התייחס בתחילת הדיון להצעה ואמר כי יש צורך להקטין את הזמן שבו נישאר עם חברת חדשות אחת, וכן ש"צריך לשבור את הראש איך לעשות את זה".

שר התקשורת משה כחלון, שהשתתף בדיון, הצהיר כי עמדתו ברורה, והיא שיש "לאפשר אחזקה משותפת", וכן שחייבים להתקדם, שכן "גרירת הרגליים גורמת נזק לכולם".

מנכל רשת, אבי צבי, פנה לחברי הכנסת וביקש מהם לדחות את ההחלטה במספר שבועות, עד שהמשק יבין היכן הוא עומד בעקבות החלטת ועדת הכלכלה בעניין ערוץ 10. "אני מדבר על דעת בעלי המניות: אם קשת תבחר לעבור לרישיון - נמלא 7 ימי שידור, ונוכל גם להחזיק בחברת החדשות", אמר מנכ"ל רשת. "אני קורא לכם לדחות את ההחלטה הזו ב-5-6 שבועות".

מנכ"ל קשת, אבי ניר, תקף את דבריו של אבי צבי ואמר כי "רשת לא מעוניינת בתחרות. מחד הם טוענים שאנחנו יוצאים לרישיון דה לוקס; מאידך הם מסבירים שהם לא יכולים כלכלית לעבור לרישיון".

חברי הכנסת של קדימה, יואל חסון, נחמן שי ונינו אבסדזה, וכן חברי מפלגת העבודה, איתן כבל ועמיר פרץ, הציעו לדחות את הדיון בנושא הזה לעוד כמה שבועות, עד שייראו מה קורה עם ערוץ 10.

"נפל דבר הבוקר בהחלטה על ערוץ 10, והתחושה שלי היא שזה סוף הדרך. זה מעמד מביך שמנכ"ל ערוץ 10 והעובדים מבקשים בעיניים דומעות את חסדנו, וצריך לחשוב עכשיו מה עושים", אמר נחמן שי.

יו"ר הוועדה, ח"כ שאמה-הכהן, הודיע על הפסקה קצרה כדי לאפשר התייעצויות בטרם יצביעו חברי הכנסת. לבסוף הוחלט, כאמור, שלא להצביע היום אלא מחר.