מנכ"ל ערוץ 10: "מסך הערוץ יוחשך ב-27 בינואר 2012"

(עדכון) - ועדת הכלכלה דחתה את ההצעה לאפשר פריסת חובות לערוץ 10 ■ ורשבסקי: "בית המחוקקים בישראל, בהוראת משרד רה"מ, סגר את ערוץ 10"

ועדת הכלכלה דחתה את ההצעה לאפשר פריסת תשלומים לערוץ 10, ברוב של 8 בעד ו-5 נגד. המשמעות: אם לא יימצא משקיע שיזרים תמלוגים ודמי זיכיון בסך 60 מיליון שקל, או שבעלי המניות יוסי מימן, רון לאודר וארנון מילצ'ן יחליטו להזרים את הכסף - ערוץ 10 ייסגר בעוד כ-3 שבועות.

בעקבות ההחלטה, מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, אמר כי "הערוץ יוחשך ב-27 בינואר 2012".

מערוץ 10 נמסר בתגובה: "רשמו לפניכם, ביום שני 12 בדצמבר 2011 בשעה 10:20, בית המחוקקים בישראל, בהוראת משרד ראש הממשלה, סגר את ערוץ 10".

בעד הבקשה הצביעו חברי הכנסת עמיר פרץ, נחמן שי, יואל חסון, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ורוברט טיבייב. נגד הצביעו חברי הכנסת ישראל אייכלר, יצחק וקנין, דוד אזולאי, חמד עמאר, רוברט אילטוב, זאב אלקין, אופיר אקוניס והיו"ר כרמל שאמה-הכהן.

בתחילת הדיון בוועדת הכלכלה על עתיד ערוץ 10 אמר שר התקשורת והרווחה משה כחלון: "אני בעד לעשות הכול כדי לאפשר לערוץ 10 להמשיך לפעול. להגיד לכם שאני יודע מה יהיו התוצאות של ההצבעה עוד מעט? אין לי מושג".

כחלון אמר את הדברים בתגובה לדברים שאמרו לו חברי הכנסת מהאופוזיציה: "זה נחמד שאתה בעד, אבל מה שחשוב זה מה אתה מוכן לעשות בשביל זה". ח"כ נחמן שי שאל את כחלון האם זה אומר שעמדתו היא שצריך ללכת לקראת הערוץ. כחלון בתגובה אמר כי מבחינתו זה "ברור" שצריכים. עוד אמר כחלון כי הוא תומך באחזקה משותפת של קשת ורשת בחברת החדשות.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה דיון נוסף לקראת אישורה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק להפצת שידורים באמצעות תחנות שידור ספרתיות, שנועד להרחיב את מערך השידורים הדיגיטליים עידן+ (ה-DTT). בישיבה עלו לדיון והצבעה שורה של בקשות לדיון מחדש, בהן בין היתר בנושאים הקשורים לטלוויזיה החינוכית, תשלום דמי הפצה, הסדרת הערוצים הנושאיים, הסדרת השידורים בערוץ HD של רשות השידור, הפצת שידורי רדיו ועוד.

כמו כן, לבקשת חברי הכנסת נחמן שי, יואל חסון, יוליה שמאלוב-ברקוביץ' ואיתן כבל, דנה הוועדה מחדש בהצעה של ח"כ נינו אבסדזה (קדימה) לדחות את מועד תשלום החובות של הזכייניות (ישראל 10, רשת וקשת) לרשות השנייה בשנה, כאשר על הפרק חובותיו של ערוץ 10. ההצעה כאמור נדחתה.

כמו כן דנה הוועדה בהצעה של ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) לאפשר לזכייניות קשת ורשת להחזיק במשותף לתקופה מוגבלת בחברת החדשות של ערוץ 2, גם אם רק אחת מהם תבקש לעבור לרישיון כבר ב-2013.

סמירה: "טעות אסטרטגית"

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, מסר בתגובה: "מנקודת ראות מקצועית וציבורית, אי-דחיית חובות הזכיינים לסוף 2012 גורמת לכך שתקציב גדול המיועד ליצירה ולתוכן יופנה להחזרי 'מסים' למדינה.

"ההתעקשות לא לדחות מובילה לכך שבעת הזו, כאשר ההכנסות מפרסום נפגעות, וישנו חשש להיקף השקעה בתוכן ובשידורים בשל בעיות תזרים, ייפגעו המרקע, היוצרים וציבור הצופים, וכל זה שלא לצורך.

"חבל מאד שעל דיון מקצועי וענייני הועמסו עניינים פוליטיים ואחרים, והעניין הפך לקואליציה מול אופוזיציה, כשבעצם שאלת הפלורליזם והתחרות בתחום הטלוויזיה היא זו שעומדת על הפרק.

"מאחר שב-3 השנים האחרונות עבר ערוץ 10 למודל של עמידה במחויבויות והחזר חובות התוכן, יש לאפשר לבעליו להיכנס לתקופת הרישיונות באופן מבוסס ולא באופן מקרטע שעלול להפילו. בוודאי מיותר לפגוע בעובדיו המסורים, ששכרם קוצץ לא מעט בשנים האחרונות.

"הגענו לתוצאה זו בשל כשלים מבניים מתמשכים בשוק הפרסום, במבנה הרגולציה והפיזור הרב הקיים, בזיקה ובתלות הפוליטית של גופי השידור והיעדר חייץ מקצועי, חזק ועצמאי בין המערכות השונות. בנושאים אלה צריך לטפל בדחיפות.

"מהיבטים שונים, זו טעות אסטרטגית ארוכת-טווח לפגוע בהמשך השידורים של ערוץ 10 בעת הזו".

ורשבסקי: האמת העגומה לא תשתנה

בטרם הצביעו חברי הכנסת על דחיית החוב של ערוץ 10, העביר שאמה-הכהן את רשות הדיבור למנכל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי. "ערוץ 10 השלים את המחויבויות שלקח על עצמו בהארכת הזיכיון", אמר ורשבסקי. "יתרה מכך, ערוץ 10 הינו הזכיין היחיד שאינו חב לציבור חובות תוכן בתוכניות סוגה עילית - ראו דוחות הרשות השנייה".

ורשבסקי הדגיש כי "בעלי המניות מצויים במהלך להרחיב את התשתית הכלכלית של הערוץ באמצעות משקיע חדש. המהלך לא יצלח אם לא יהיה הסדר לתשלום החוב. ברור שכל משקיע הגיוני מעוניין שכסף חדש יושקע קודם כל בתוכן.

"בפני הוועדה מונחת היום הצעה לתיקון נוסף בחוק, אשר מטרתה לאפשר אחזקה משותפת בחדשות 2 של בעל רישיון ובעל זיכיון לתקופת ביניים של 3 שנים. אחזקה משותפת כזו כאמור חוסכת לבעל הרישיון הוצאה כספית של 150 מיליון שקל במשך תקופת הביניים.

"בנוסף, מאפשרת ההצעה הזו לבעל הרישיון לדחות ב-3 שנים את רכישת זכויות הקניין הרוחני של חדשות 2 מאת הרשות השנייה, דחייה שמהווה הקלה כספית נוספת לבעל הרישיון. איך שלא מסתכלים על זה, זו הטבה משמעותית. אנו מבקשים מכם במקביל לאישור ההצעה שלעיל, לאפשר פריסת התשלומים של ערוץ 10 למשך אותה תקופת ביניים".

בסוף דבריו הבהיר ורשבסקי: "ביום 27.1.2012 יפוג הזיכיון של הערוץ. אם תצביעו נגד הדחייה, איאלץ להמליץ בפני בעלי המניות שלא ליטול הארכת זיכיון. אתם ודאי תגידו שבעלי המניות סוגרים את הערוץ, ואנחנו נגיד שהמחוקק סוגר, אבל את האמת העגומה זה לא ישנה. ערוץ 10 ייסגר, ושוק הטלוויזיה יחזור 10 שנים לאחור ויישאר כזה תקופה ממושכת. מהלך כזה סותר את רוח הצעת החוק הנוכחית, אשר כל מטרתה לגרום להגדלת מספר הערוצים הניתנים לציבור ללא תשלום כספי".

עובד מחברת החדשות של ערוץ 10, דוד אוחיון, התפרץ לדיון והתחנן בבכי כי חברי הכנסת יעזבו את הפוליטיקות הצרות ויאשרו את דחיית תשלום חובות הערוץ. "אני פונה ללב שלכם. אנחנו רק רוצים לעבוד. יש הרבה אנשים שמשתכרים רק 5,000-6,000 שקל בחודש. תנו לנו להשתכר. עזבו את הפוליטיקות. אנחנו מתחננים לקבל פרנסה, מדובר בפרנסה של מאות אנשים ומשפחותיהם. תעזבו את הפוליטיקה, בחרנו בכם בשביל שתילחמו בשבילנו. כואב לי לראות את המנכ"ל שלי מתחנן אליכם, אני באמת פונה ללב שלכם".

שאמה-הכהן: "כלב השמירה של הדמוקרטיה? מקסימום פודל"

בפתח הדיון הטעון תקף ח"כ שאמה-הכהן את התנהלות ערוץ 10 בתקופה האחרונה ואמר כי "ערוץ 10, בהיותו גוף חלש כלכלית שנזקק לתמיכת המדינה, אינו יכול להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה, מקסימום פודל... כנראה שהוא שכח מה חדשות 10 שידרו בשנתיים האחרונות. אני חושב שזו גם אמירה מוזרה מבכיר בקואליציה של נתניהו, שעושה הכול כדי לשמר את התלות של רשות השידור במדינה. שברנו שיאים בדחיית הדיון, אבל ועדת הכלכלה היא לא קרן חילוץ".

יחד עם זאת אמר שאמה-הכהן כי "אנחנו מאמינים שערוץ 10 ימשיך לשדר בניגוד לתחזיות השחורות", וכן כי "ועדת הכלכלה מתכוונת לבצע בחינה מעמיקה של שוק הפרסום כדי לקדם רפורמה בתחום".

לאחר מכן העביר שאמה-הכהן את רשות הדיבור לשר כחלון, שהגיע לראשונה לדיון בוועדת הכלכלה בנושא זה מאז פרץ המשבר על המשך קיומו של ערוץ 10. "אני בעד לשנות את חוק הרישיונות שהעברנו לפני שנה ולאפשר לקשת שלא להשקיע בהקמת חברת חדשות חדשה אם היא תעבור לשדר ברישיון באפיק חדש", אמר הכחלון. "אני בעד לאפשר לשנות את החוק כדי שהיא תוכל להחזיק ביחד עם רשת בחדשות 2, גם אם הם יעברו לאפיק חדש ברישיון, וברשת יבחרו להישאר בערוץ 22", הוסיף השר.

בתוך כך, יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה כי נחישותה של הקואליציה בהצבעה היום לסגור את ערוץ 10 מעידה כי אין מדובר במניעים ענייניים, אלא ברצון בוטה להיפטר מערוץ שאינו עוסק בחנופה לשלטון.

לדבריה, "שוק תקשורת עם ערוץ מסחרי אחד בלבד, ועם חברת חדשות אחת בלבד, שגם גורלה שרוי בערפל, הוא שוק תקשורת שאין בו תחרות ואין בו חופש עיתונות".

יחימוביץ' קראה לראש הממשלה נתניהו, כמי שמעלה על נס את התחרות במשק, לחזור בו ברגע האחרון ולאפשר את המשך חייו של ערוץ 10, אשר גם מפרנס מאות עובדים שיימצאו את עצמם מובטלים בין-לילה.

המספרים של ערוץ עשר
 המספרים של ערוץ עשר

ההצבעה על דחיית חובות של ערוץ עשר
 ההצבעה על דחיית חובות של ערוץ עשר

משבר ערוץ עשר
 משבר ערוץ עשר