רו"ח בלומנטל: "תיקוני המס של טרכטנברג הם מס שפתיים"

רו"ח מיקי בלומנטל, שותף-מנהל במשרד פאהן-קנה: "העלאת נטל המס היא אנטי-צמיחה" ■ "אני לא בעד 'מס לעשירים'. זה ייצור בעיות גבייה ולא יהיה אפקטיבי"

"אבי אמר לפני הרבה שנים שהפער החברתי הוא אסון ושיום אחד העניים יעלו, פיזית, על העשירים. גדלתי בבית על תשתית סוציאליסטית. צעדתי ב-1 במאי. אבא סוציאליסט גדול, אני הגעתי לאמצע המפה. אני מבין את המחאה החברתית, אבל חושב שלא תשיג תוצאות אלא אם תכניס פוליטיזציה".

כך אומר בשיחה עם "גלובס" רו"ח מיקי בלומנטל, שותף-מנהל במשרד פאהן-קנה ומרצה בכיר בחוג לחשבונאות במכללה למינהל.

לדברי בלומנטל, "כל עוד לא יהיה שינוי פוליטי, רמת האינטרסים במפה הפוליטית לא תאפשר שינויים מבניים, להעביר תקציבים מכאן לכאן: השקעת משאבים בהתנחלויות לא משתנה בסט הפוליטי הקיים, גם לא השקעה בחרדים או תקציב הביטחון.

"אז קמה ועדת טרכטנברג, ייעשו כמה תיקונים במס, בריכוזיות, אבל לא שינויים משמעותיים. בסופו של דבר, ההקלות למעמד הביניים שוליות. מי שמשתכר 8,000 שקל לחודש יקבל 600 שקל - נקודת-זיכוי אחת או שתיים עבור ילדים עד גיל 3. כמה ילדים עד גיל 3 אתה יכול לעשות? ונותנים 179 שקל עד 14 אלף לחודש. זה מס שפתיים".

אנטי-צמיחה

"העלאת נטל המס היא אנטי-צמיחה", אומר בלומנטל. "העושר מרוכז, אי-השוויון פרובלמטי, אבל אם לא תהיה צמיחה, יכול להיות שאנשים ירגישו טוב, שהטילו מס על העשירים, אבל לא תהיה להם עבודה. ומס גבוה, לא יעזור, מעודד העלמת מס. כשהוא יורד, אתה מכניס פנימה, לרשת המס, יותר אנשים, מונע תכנוני מס לגיטימיים וגם אגרסיביים, והגבייה מצטברת וגדלה.

"במתווה להורדת נטל המס המדינה רכשה את אמון הציבור. הרבה אנשים שאני מכיר, לקוחות, חברים, סמכו על התהליך ואפילו העתיקו את מושבם מהניכר. ופתאום לוקחים את המתווה, שהיה צריך להגיע ל-18% ב-2016, ועוצרים אותו, ומעלים את מס החברות ל-25% ורווחי הון ל-30%.

"נורא נחמד להעצים את נטל המס על השכבות החזקות, אבל במציאות, אצל חלקם שיעור המס יהיה אפס, כי הם יעתיקו את מושב העסק שלהם ויעבירו את חבות המס מחוץ למדינה".

"נגד מס לעשירים"

"אני לא בעד 'מס לעשירים', שמי שמרוויח מעל מיליון שקל בשנה ישלם עוד 2% מעל המיליון", אומר בלומנטל. "זה ייצור הרבה בעיות גבייה ולא יהיה אפקטיבי, כי אנשים יעבירו הכנסות לחברות, ונציבות המס לא תראה הרבה כסף.

"אין בכך תועלת: העלאת המס לא מגדילה את המקורות של המדינה, אולי להיפך - כשהעלו את התשלום לביטוח לאומי, עצמאים העבירו פעולות לחברות, וכלאו את ההכנסה בתוך החברה, שילמו 25% מס במקום 40%, ומשכו רק מה שצריך למחייתם. המס, עד עכשיו, היה נכון. מאוד חשוב לשמור על המתווה ואמון המשקיעים".

הראיון המלא עם רו"ח מיקי בלומנטל - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".