פיץ' מאיימת לחתוך דירוג האשראי של צרפת, איטליה וספרד

לאחר שחתכה אמש את דירוגם של בנקים בארה"ב ואירופה, מודיעה סוכנות הדירוג כי הכניסה למעקב שלילי את שלוש המדינות - בנוסף לבלגיה, אירלנד, סלובניה וקפריסין ■ מאשררת דירוג "AAA" לצרפת - האם יירד, ויוביל לטלטלה בשווקים?

עוד מכה לשוק האירופי: סוכנות הדירוג פיץ' הודיעה הערב (ו') כי הכניסה לרשימת מעקב שלילית את דירוג האשראי של 6 מדינות באירופה - צרפת, איטליה, ספרד, בלגיה, אירלנד, סלובניה וקפריסין. עם ההכנסה לרשימה השלילית, עלולה פיץ' להוריד את דירוג המדינות בתוך כ-90 יום.

בסוכנות הדירוג מציינים כי המהלך התבצע לאור היעדרו של "פיתרון כולל" למשבר החוב באירופה, אשר הוביל לטלטלות עזות בשווקים בחודשים האחרונים.

בפיץ', נזכיר, הביעו באחרונה פסימיות באשר לתוצאותיה של פסגת קברניטי אירופה ב-8 בדצמבר. "פיתרון מקיף למשבר החוב בגוש האירו הוא לא על השולחן", צייני כלכלני פיץ' בקביעה כי ועידת הפסגה לא הניבה פיתרון כולל למשבר.

בפיץ' עדכנו התחזיות וסיפרו כי צופים כעת האטה כלכלית "משמעותית", כלשונם באיזור גוש האירו. בפיץ' צופים כי הצמיחה בגוש האירו תעמוד על 0.4% בשנה הבאה ועל 1.2% ב-2013 - "כך אם יהיה פיתרון מקיף לבעיות החוב ביבשת", מסרו בסוכנות הדירוג.

בכך, מצטרפת סוכנות פיץ' למודי'ס ו-S&P, שהביעו גם הן פסימיות באשר לעתידו הכלכלי של גוש האירו. ב-S&P הזהירו זה מכבר מפגיעה אפשרית בדירוג האשראי של מדינות אירופה (ביניהן גרמניה וצרפת), כמו גם של קרן החילוץ האירופאית; גם במודי'ס הצהירו השבוע כי ייבחנו מחדש את דירוג האשראי של חלק מכלכלות אירופה.

נזכיר כי אמש פגעה פיץ' בדירוג של -6 מתוך 10 הבנקים המובילים בארה"ב ובאירופה. המהלך התרחש על רקע "אתגרים גוברים והולכים" בהקשר של משבר החוב האירופי שמאיים על היציבות שלהם, לאור ההתפתחויות הכלכליות באירופה ובארה"ב, כמו גם רגולציה הדוקה. הורדת הדירוג ע"י סוכנות פיץ' הגיעה מספר שעות לאחר האזהרה של סוכנות S&P מתחזית קודרת לבנקים בשנת 2012, וכשבועיים אחרי ש-S&P חתכה את הדירוג של ל-15 בנקים בארה"ב ואירופה. (לסיפור המלא)