מותגים ישראלים ברשת: תנובה הנמיכה להבות, רמי לוי הרוויח בגדול

ניתוח צרכני של קבוצת "פרופיל": "הישראלי החדש" יצא מהאדישות - לא חושש לוותר על המותגים החזקים, ונאמנותו מסתמכת בעיקר על אינטרסים אישיים ■ רמי לוי הוא המרוויח הגדול - זוכה להתעניינות רבה של הגולשים כמעט בכל ענף

המחאה החברתית ששטפה את רחובות ישראל בקיץ 2011, עוררה את הצרכן הישראלי מתרדמה ארוכת שנים, שבה הוא לא הקדיש זמן רב להשוואת מחירים, וגם אם עשה כך - התנהגותו הצרכנית לא השתנתה בהתאם, או שהשתנתה בשוליים בלבד. את השפעת המחאה ניתן לראות בהתנהגותו של הצרכן "הישראלי החדש", ובפרט בתחום הצרכנות המקוונת. בכל הנוגע לצרכן הישראלי, נדמה כי לא רק שהמחאה החברתית הצליחה להעיר אותו מאדישותו, אלא גם הצליחה לשנות את הרגלי הצריכה שלו.

דוח חדש שנערך על-ידי "קבוצת פרופיל", המתמחה בניהול קמפיינים וניתוח מגמות באינטרנט, בדק באמצעות כלי המדידה "אלקסה" (Alexa) את הפעילות המקוונת באתרים של כמה מהחברות המובילות במשק בתחום הבנקאות, הסלולר, רשתות השיווק ומשק החלב.

על אף שאלקסה לא נחשב כלי מדידה מדויק המוסכם על כולם, בהחלט ניתן לזהות בו מגמות, להשוות בין מדדים שונים באתרים (כגון עמודים נצפים) ולראות את דירוג האתרים הפופולריים ביותר בישראל.

כך, מבדיקה של ממצאי אלקסה בחודש האחרון עולה כי הישראלי המקוון החדש לא חושש לפנות לשחקנים חדשים או פחות ממותגים בשוק, ונאמנותו הצרכנית מסתמכת בעיקר על האינטרסים האישיים שלו. מי המרוויח הגדול? רמי לוי. והמפסיד העיקרי? תנובה, שנדמה כי בצל החרם על מוצריה בחרה החברה להתעלם בתקווה שזה ישאיר אותה מתחת לרדאר הצרכני.

יצרניות החלב: תנובה מנמיכה להבות

מחאת הקוטג' שהחלה ברשתות החברתיות וכוונה באופן ישיר כנגד חברת תנובה הביאה את החברה לפעול באופן תכוף בדף הפייסבוק שלה, בו יש כ-32 אלף אוהדים, בעיקר בכדי לנסות להנמיך את הלהבות ולהכריז על מבצעים והוזלות שונות. למרות זאת, נדמה שבתנובה לא טרחו ללמוד את הלקח ולהפנים את המשמעות של כוחו העצום של הצרכן הישראלי ברשתות החברתיות, שכן מרגע שהמחאה החברתית ירדה מסדר היום הציבורי הפכו עדכוני דף הפייסבוק של תנובה לנדירים יותר.

למעשה, מאז ההתייחסות האחרונה של תנובה למחאה החברתית, אי שם בסוף חודש ספטמבר, פרסמה החברה בדף הפייסבוק שלה רק מספר מתכונים בודדים המבוססים על מוצריה.

עמוד פייסבוק של חברות משק החלב
 עמוד פייסבוק של חברות משק החלב

בנקים: פעילות נרחבת באתרים; באתר "הפועלים" גולשים יותר

בשבוע שעבר סערה רשת האינטרנט סביב הקמפיין השנוי במחלוקת של בנק לאומי - "2 מיליון סיבות טובות". בשל כך, קבוצת פרופיל הוסיפה לדוח החודשי הדיגיטלי גם התייחסות לנתוני הגלישה באתרי האינטרנט של 5 הבנקים המובילים בישראל בשבוע שעבר, במטרה לבדוק האם הביקורת העזה נגד בנק לאומי השתקפה גם בהתנהגות של הגולשים באתר.

מהבדיקה עולה כי למרות הביקורת החריפה שהופנתה כלפי בנק לאומי וקמפיין העמותות שלה שבוטל בתחילת השבוע שעבר, הגולש הישראלי לא מיהר לנטוש את שירותי הבנק באתר האינטרנט שלו. על פי הדוח, במקום הראשון בדירוג אתרי הבנקים בישראל נמצא בנק הפועלים, כשהוא מדורג במקום ה-58 בדירוג כלל האתרים בישראל, ולא רחוק מאחוריו נמצא בנק לאומי המדורג במקום ה-77 מסך האתרים בישראל.

יחד עם זאת, ישנו פער גדול במיוחד בזמן הממוצע שבו מבלה הגולש הישראלי באתרים של שני הבנקים המובילים: הזמן הממוצע שבו נמצא גולש באתר של בנק הפועלים עומד על 04:53 דקות, לעומת 01:29 דקות בלבד באתר בנק לאומי.

עמוד הפייסבוק של הבנקים בישראל
 עמוד הפייסבוק של הבנקים בישראל

סלולר: לסלקום אין עמוד פייסבוק; רמי לוי מעורר סקרנות

כניסתו המתוקשרת של רמי לוי לזירת הסלולר עם חברת "רמי לוי תקשורת" עוררה לא מעט סקרנות בקרב גולשי האינטרנט, אך בפועל, אתר האינטרנט של לוי משלב תחת קורת גג אחת גם את שירותי הסלולר וגם את שירות שיווק המזון שלו. הנתונים שנמדדו מצאו כי אתר האינטרנט של לוי ממוקם במקום ה-791 בדירוג האתרים בישראל, אחרי אתר האינטרנט של אורנג' (121), סלקום (203) ופלאפון (280).

איפה סלקום?

בזירה החברתית של פייסבוק נעדרת לחלוטין נוכחותה של חברת סלקום, שלא מתחזקת עמוד רשמי אחד, להבדיל מחברת אורנג', לה יש כ-63 אלף אוהדים בפייסבוק וחברת פלאפון, לה יש כ-61 אלף אוהדים בדף הפייסבוק.

השחקן החדש בתחום הסלולר, רמי לוי תקשורת, אינו מפעיל דף פייסבוק ייעודי לשירותי הסלולר שלו, אלא מנצל את הדף הרשמי היחיד שלו לשירותי הביטוח, שיווק המזון והסלולר שהוא מציע. נראה שהיעדר הפרדה תורם להיכרות של הגולשים עם כלל השירותים שהוא מציע.

זמן ממצוע לגולש באתרי חברות הסלולר
 זמן ממצוע לגולש באתרי חברות הסלולר

רשתות שיווק: מחפשים את רמי לוי; הגודל לא קובע

אחד מהנושאים העיקריים שעלו על סדר יומה של המחאה החברתית היה יוקר המחירים בישראל, כשעל הכוונת עמדו רשתות השיווק הגדולות, בהן שופרסל ומגה. בדינמיקה הזו שנוצרה, רמי לוי, השחקן הקטן יותר שבחבורה, מצליח להתבלט לטובה. על פי נתוני אלקסה, נוכחותו של רמי לוי בקרב השחקנים הגדולים ביותר בשוק בתחום רשתות המזון, הביטוח ובאחרונה גם בתחום הסלולר באה לידי ביטוי בתנועת גולשים ערה במיוחד באתר האינטרנט שלו.

על אף שרמי לוי לא יכול להתחרות בפריסת הסניפים של רשתות שיווק המזון המובילות ברחבי הארץ, אתר האינטרנט שלו עומד ראש בראש עם אתרי האינטרנט של רשת שופרסל ומגה בכל הנוגע לפעילות הגולשים בו. כך, על פי נתוני אלקסה, האתר של שופרסל אמנם מדורג במקום האחרון מבין השלושה - מקום 791 מבין האתרים בישראל (בממוצע של חודש נובמבר), אך ניתן לראות על פי הנתונים כי הוא מצמצם באופן עקבי את הפער משופרסל (מקום 668) ורשת מגה (מקום 707).

"הנתונים מצביעים על צרכן ישראלי מתוחכם יותר שמבין שיחסים עם חברות המשקיעות באתרי אינטרנט פומפוזיים וצבעוניים יבואו בסופו של דבר על חשבונו בעמלות הבנקים, במחיר הגבינה ברשתות השיווק או בתעריפי הסלולר", אומר מנכ"ל "קבוצת פרופיל", דקל שחרור.

שופרסל חזקה בפייסבוק

בדפי הפייסבוק של רשתות השיווק, שהיוו אף הן מטרה לביקורת שהפגינו תומכי המחאה של הקיץ האחרון, המצב קצת שונה. בעוד שרמי לוי הוא עדיין האתר הקטן מבין השלושה שנבדקו, בפייסבוק יש לו עוד הרבה מה לשפר; כ-14 אלף אוהדים יש בדף הפייסבוק של רמי לוי, לעומת כ-92 אלף האוהדים בדף של רשת שופרסל, ו-70 אלף האוהדים בדף של רשת "מגה". כל השלושה, כך נראה, לא מפנים את גבם לגולשי הפייסבוק הישראלי ואכן מעדכנים באופן תדיר את הדפים שלהם, הן במבצעים והן בשמירת הקשר עם הלקוחות.

דפים נצפים למשתמש באתרי רשתות השיווק
 דפים נצפים למשתמש באתרי רשתות השיווק