ניצן חן: "הוט ו-yes הן דואופול חזק, ואין מה לרחם עליהן"

יו"ר מועצת הכבלים ל"פירמה": "העובדה שאין חבילת שידורים צרה היא תעודת עניות להוט ול-yes. כל עוד הצרכן לא מקבל חבילה צרה הוא ירגיש שעושקים אותו"

"לפי המספרים המעודכנים של yes ו-HOT, אף אחת לא מפסידה כסף. נהפוך הוא", אומר יו"ר המועצה לשידורי כבלים ולוויין, ניצן חן, בראיון למגזין "פירמה".

חן: "yes היא חברה רווחית, שרשמה בשנה החולפת גידול במנויים ובהכנסות. בתשעת החודשים האחרונים, ההכנסות שלה גדלו ב-4% ל-1.6 מיליארד שקל, והרווח התפעולי עמד על 190 מיליון שקל. הבעיה היא, שלחברה יש חובות לבעלי המניות בהיקף של 3 מיליארד שקל, לכן, בשורה התחתונה, נרשם הפסד של 312 מיליון שקל. כנ"ל לגבי HOT, שרכשה חברת סלולר ומיד תמכור חבילה מחומשת: סלולר, טלוויזיה, תשתית וספק אינטרנט וטלפוניה. זה אופק כלכלי אדיר".

- אבל yes רשמה בשנה האחרונה גידול של 10,000 לקוחות בלבד. HOT הצליחה רק לבלום את הנטישה. זה לא מדאיג?

"המחקרים מלמדים שכמעט רבע מהצעירים, בגילאי 14-24, לא צורכים תוכני טלוויזיה בצורה לינארית. לכן, בעוד שבתחום הסלולר כמעט כל ילד יהפוך לצרכן סלולרי, השוק הרב-ערוצי רווי. האם זה אומר ש-yes ו-HOT יקרסו? אני לא סבור כך. אם הן לא יכולות להתפתח ליניארית, הן תתפתחנה לכיוונים אחרים. עם כל האיומים והבכי והנהי, מצבן איתן והן מצליחות להתמודד בתושייה וביצירתיות".

שתי תביעות וסוף לפיראטיות

להורדות פיראטיות, ל-DTT ולאיומים האחרים שבשוק, קורא חן "שליש הכוס הריקה" ומשוכנע שגם אלה אינם מהווים איום ממשי על התעשייה. "אני בעד כל פתרון רגולטורי שיסדיר את נושא ההורדות הפיראטיות בצורה מערכתית", אומר חן. "אחת הדרכים היא להגיש תביעות גדולות, בסדר גודל של 2-3 מיליון דולר, נגד ספקי האינטרנט הגדולים שהפכו את ההורדות הפיראטיות לעסק. מספיק שתי תביעות כאלה והתופעה תיבלם".

לגבי הניו-מדיה, חן מתעקש, כי כל עוד הניו-מדיה משדרת בסלולר ובאינטרנט, היא מהווה רק טכנולוגיה משלימה לטלוויזיה, ולא תחליף. "ב-5-10 השנים הקרובות, HOT ו-yes ימשיכו לשלוט בכיפה הרב-ערוצית ללא עוררין. yes ו-HOT הן עדיין דואופול חזק ואין מה לרחם עליהן".

הפלטפורמה השלישית המתהווה, "עידן+" (ממיר ה-DTT), היא בעיני חן איום זניח, אולם מדבריו עולה דווקא כי בטכנולוגיה זו טמון הפוטנציאל להתפשטות האיום הגדול ביותר על הטלוויזיה הרב-ערוצית. "מדובר בסך-הכול ב-18 ערוצים, במקרה הטוב, בלי הבוננזה: ספורט, ילדים, סרטים וסדרות. אין לנו שום רצון לפגוע ב-HOT או ב-yes, ובלבד שהן תצענה חבילות צרות", אומר חן, "העובדה שאין חבילת שידורים צרה, היא תעודת עניות ל-HOT ול-yes, שלא משכילות להקשיב לרחשי לב הציבור. עד שהצרכן יקבל חבילה צרה, הוא ירגיש, בתת-מודע לפחות, שעושקים אותו".

- אז מה האיום שאתה מוצא בכל זאת?

"ההשקה המתקרבת של ממירים דיגיטליים מתוחכמים שיספקו שירותי VOD. הממירים של 'עידן ', למשל, שעולים כמה מאות שקלים, יספקו בקרוב, בנוסף לחבילת ערוצי הבסיס, את התשתית הדיגיטלית שעליה אפשר יהיה לקבל מגוון תכנים בהזמנה".

- איך אתה מגדיר את יחסיך עם קברניטי HOT ו-yes?

"עם HOT היחסים טובים. עם yes, היחסים היו טובים וידידותיים עד לפני כחודש וחצי, אז מנכ"ל yes קרא לי 'שקרן' בוועדת הכלכלה".