מה קרה לנוקיה?

אולי היא יודעת משהו שאנו לא יודעים, ואשר יעלים את התור בחזית בתי המקדש של אפל

"מה שטוב לג'נרל מוטורס טוב לאמריקה", נהגו להגיד בארצות הברית בימי תור הזהב של תעשיית הרכב. שלומה של תעשיית הרכב מילא תפקיד מרכזי בשגשוג האמריקאי של אמצע המאה ה-20. לא היה ביטוי משכנע יותר של "החלום האמריקאי" מקדילאק, משברולט, מלינקולן.

מובן אפוא מאליו ששקיעתה של תעשיית הרכב הייתה מרכיב חשוב בהיחלשותה של כלכלת ארצות הברית. רוצים להבין את חומרת הירידה? בלו-נא את חופשתכם הבאה בדטרויט, שהייתה פעם לבה הפועם של התעשייה האמריקאית, ועכשיו חלקים ניכרים ממנה הם אוסף של בתים נטושים.

אין ג'נרל מוטורס באירופה. קשה לחשוב על תאגיד כלכלי ענקי שביטא את עוצמתה ואת תקוותיה, ועכשיו מבטא את חולשתה ואת פחדיה. אף על-פי כן אני מתפתה לאנלוגיה לא מושלמת. היא ניזונה מן התקופה הנשכחת, שבה היה נדמה כי חברות אירופיות ישלטו לנצח בשוק המתעצם של טלפונים סלולריים.

מאחר שהיה אפשר להניח, כבר אז, כי העתיד יהיה סלולרי, אירופה נראתה בעמדת זינוק מצוינת לשלוט בטכנולוגיה העלית. היה נדמה, לפני איזה 15 שנה, שפינלנד עושה חזרה כללית בשביל כולנו. טלפונים סלולריים כיוונו את חיי הפינים. הם השתמשו בהם כדי לפתוח דלתות לילדים ממרחק של קילומטרים, הם הפעילו את התנור במטבח כאשר היו תקועים בפקק תנועה.

ואם פינלנד, אז נוקיה, אלא מה. היא הייתה אפל של שנות ה-90. היא הייתה מבריקה ומיומנת, רבת השראה ונועזת, והייתה לה אפילו תכונה אמריקאית מובהקת: היא למדה במהירות מטעויותיה. אם הייתה נתקעת איזה רבעון או שניים, ומדווחת על ירידה בהכנסות או ברווחים, היא הייתה ממהרת להתעשת ברבעונים הבאים.

הרעיון שאפל תייצר סלולריים, או שגוגל (מי שמע עליה בכלל) תפתח תוכנת הפעלה, לא עלה על הדעת. אפילו לא בטעות. נוקיה הכתיבה את הקצב, וכמו אפל היא ייצרה גם את החומרה וגם את התוכנה. טוב, הייתה גם אריקסון משבדיה, והיה גם פלח לא מבוטל למוטורולה, אבל לנוקיה היו לפחות 40% מן השוק. המניה שלה אמנם לא נסחרה בסטרטוספרה, אבל עמדה על גבהים סולידיים ובני קיום. בארצות הברית, משקיעים היו חותמים מנוי על מניות של נוקיה, בכל חודש חבילה.

ברית מדכדכת

ירידת נוקיה מגדולתה לא התרחשה בן לילה. אבל אי-אפשר לטעות בה. בפעם הראשונה היא מינתה מנכ"ל אמריקאי (בעצם קנדי) יוצא מייקרוסופט, שמיהר לכונן ברית אסטרטגית עם מעסיקיו לשעבר. בימים האלה נוחתים בחנויות בארצות הברית הטלפונים הראשונים של נוקיה הפועלים על חלונות, במקום על סימביאן. תורים אינם משתרכים בשום מקום. יש משהו סמלי ומדכדך בברית הזו בין שני הענקים הטכנולוגיים של שנות ה-90. לשניהם אין מושג ברור מה לעשות עכשיו.

ביל גייטס נהג לצקת קיתונות של לעג על ראשיהם של מי שניבאו את קץ המחשב האישי. זה היה לפני שנות אור. גייטס השתחרר מהתחייבויותיו, ונעשה אחד הפילנטרופים הגדולים ביותר של כל הזמנים.

הוא עושה דברים טובים מאוד לטובת עניי כדור הארץ. אבל אומרים שהוא מתחיל להתנועע באי-נוחות בכורסה במשרדיה של קרן ביל ומלינדה. מתהלכות אפילו שמועות שהוא מתכנן לחזור אל הקמפוס ברדמונד, ליד סיאטל. הוא נשאל על זה בשבוע שעבר, והכחיש בתוקף.

כמה זמן תוכל מייקרוסופט להוסיף ולסמוך על חלונות ועל חבילת אופיס? בעולם הטאבלטים אין לה חלק ונחלה, בתחרות עם אייפוד היא כשלה זה כבר (זוכרים את Zune? את מה?), ולעולם הסלולריים היא מתקשה להיכנס. היא זקוקה באופן נואש לחזון. יש בה כל-כך הרבה אנשים מוכשרים.

מבקרי טכנולוגיה ואלקטרוניקה מרעיפים שבחים על תוכנת ההפעלה הסלולרית שלה. אפשר לשמוע הפלגות לשון. "נפלאה", כתב בעל טור באתר הרשת של הניו יורק טיימס ב-14 בדצמבר, "מעוצבת באופן נדיר". אבל 7 Windows Phone מחזיק רק 1.3% של השוק. גם אם נניח את חוסר יכולתה של מייקרוסופט להשתוות לכישרונות השיווק הנדירים של אפל - מי בכל העולם יכול להשתוות להם - עדיין קשה להבין כישלון כזה, בייחוד כאשר המוצר זוכה בשבחים.

הסיבה המעניינת היא שטלפונים סלולריים נמכרים או אינם נמכרים על יסוד האפליקציות שאפשר להתקין בהם. ברוב הגדול של המקרים, את האפליקציות מפתחות חברות הזנק (סטארט-אפים), או אפילו יחידים.

אין להם האמצעים להכין גרסות בשביל פלח שוק כל-כך קטן. iOS של אפל ואנדרויד של גוגל עומדות בראש מעייניהן. התוצאה היא מעגל קסמים: מאין אפליקציות, הסלולריים נושאי-חלונות אינם מתרבים; ומפני שאינם מתרבים, אין אפליקציות.

אה, כמה שאין צדק בעולם.

מה שורקת נוקיה

נוקיה שורקת בחשיכה. לאחר שנים של הזנחה היא מנסה את כוחה בשוק האמריקאי, ואומרת שזה בדיוק הזמן הנכון לנסות. שתי האופציות העיקריות הקיימות נמאסו על הצרכן, כך בנוקיה.

האייפון נמאס בגלל אחידותו, הוא נמצא בכל מקום, וכל אייפון נראה בדיוק כמו האייפון השכן; והאנדרואידים נמאסו מפני שהם כל-כך מסובכים להפעלה. זה מה ששורקת נוקיה. אולי היא יודעת משהו שאנחנו איננו יודעים. אולי יש לה סיבה להניח שמיליונים יחדלו לאבד את עכבותיהם ואת שכלם הישר כאשר יצא החפיץ (גאדג'ט) הבא מבית אפל, ותורים לא ישתרכו עוד בשתיים לפנות בוקר בחזית בתי המקדש של אפל בחוצות הערים. אולי.

דעה אחת המתהלכת בזמן האחרון אומרת שהברית האסטרטגית בין נוקיה למייקרוסופט עומדת להפוך לנישואים מלאים. מייקרוסופט תקנה את נוקיה, היא מעולם לא הייתה זולה יותר. נוקיה מכחישה, והרוב נוטים להאמין לה. סוף-סוף היא עדיין יצרנית הסלולריים הגדולה ביותר בעולם; והמותג שלה ידוע בארצות שפוטנציאל השוק שלהן רחוק ממימוש, בייחוד באסיה.

אבל בעינן עומדות השאלות: מה קרה לנוקיה, ומה קרה לאירופה; מדוע לא הצליחה נוקיה לנצל את יתרון הפתיחה העצום שלה? מדוע היא שרויה עכשיו בחורף פיני ארוך וקר? מדוע אין חפיצים אירופיים בשום גלריה של מבוקשים מאוד? מדוע קוריאנים וטייוואנים הם מתחריה המסוכנים ביותר של אפל? מדוע לאירופים לוקח כל-כך הרבה זמן להסתגל?

אולי לא רק יוון אשמה.