פסגות נכנע למגמה: מבטל עמלות ומעלה דמי ניהול בקרנות

יישא בעלויות הברוקראז', ויעלה את דמי הניהול ברוב הקרנות ב-0.02%

עוד ועוד בתי ההשקעות מעבירים את פעילות הברוקראז' בקרנות הנאמנות שלהם לבנקים, ובמקביל מעלים את דמי הניהול. האחרון לעשות זאת הוא פסגות שבניהול רונן טוב, שהודיע כי יישא בעמלות הקנייה והמכירה ב-145 קרנות שלו. זאת במקביל להעלאת דמי הניהול ב-0.02% במרבית הקרנות.

לפי הערכות, היקף העמלות ששילמו המשקיעים בקרנות הנאמנות של פסגות, עמד השנה על כ-14 מיליון שקל. מנגד, דמי הניהול יעלו כאמור רק בחלק מהקרנות, ובהיקף כולל של כ-5 מיליון שקל בשנה. בקרנות המק"מ, אגדים ישראליים ומספר קרנות נוספות לא יועלו דמי הניהול.

אקסלנס ומיטב עשו ראשונים את הצעד המשולב

הצעד המשולב - פטור מעמלות קנייה ומכירה במקביל להעלאת דמי ניהול, הוא תוצאה של תיקון לחוק השקעות משותפות בנאמנות, שיזמה רשות ניירות ערך לפני שלוש שנים. מטרת התיקון הייתה להוזיל את עלויות הברוקראז', ולשם כך קבעה הרשות כי מנהל הקרנות יצטרכו להוציא את פעילות הברוקראז' שלהם למכרז. הזוכה במכרז יהיה הגוף - בית השקעות או בנק, שיציע את המחיר הנמוך ביותר. קרנות שבהן לא ייגבו עמלות קנייה ומכירה יהיו פטורות ממכרז.

אלא שמנהלי הקרנות בחרו לא להוציא את הברוקראז' למכרז, אלא לשאת בעלויות בעצמם על-ידי השוואת מחיר הרכישה והמכירה של הקרנות שבניהולם. ההערכות הן כי כל מנהלי הקרנות צפויים לנהוג כך, על מנת להתחמק מחובת המכרז. היקף העמלות שמהן ייהנו הבנקים, עומד על כ-50 מיליון שקל בשנה.

בין הסיבות העיקריות לשינוי זה, מסבירים המנהלים כי הם ביצעו ממילא את רוב הברוקראז' והתפעול בבנקים עד היום, ונוח להם להמשיך לעשות כן. סיבה אפשרית נוספת, היא חיזוק הקשר עם הבנקים, אשר "יושבים על הברז" של הגיוסים והפדיונות בקרנות הנאמנות, באמצעות יועצי ההשקעות המנתבים את הכספים. ראשון לבצע את השינוי היה בית ההשקעות מיטב שבניהול אילן רביב, ואקסלנס הודיע על שינוי דומה לפני כשבוע.